Bukefalos 28 år!

Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Om du nu pratar arbetsmiljö så har alla anställda rätt till raster! Menar du att lärare av alla yrkesgrupper ska ge upp sina rättigheter och i stället jobba gratis?
Det hade jag aldrig ställt upp på om jag vore lärare!


Nu hänger jag inte riktigt med, bara för att elever och lärare vistas i samma utrymme är det väl inte att lärarna arbetar om båda har rast?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Sveriges skola är en av de dyraste per elev räknat, i Europa. Varför ligger då inte resultaten i nivå med insatsen då?

Ett av de största problemen i Sverige i dag är att vi har för många skolor och för få elever och att friskolereformen har utarmat kommunala skolor. Friskolor tar skattefinansierade resurser från de offentliga skolorna - så är det inte i många andra länder. Där får man betala extra för privat skolgång. Vi har alltså massor av personal och hyreskostnader på vissa orter utan elever, och för lite personal på vissa orter som är populära bland eleverna. I stockholm köar folk sedan barnen föds för att gå i Engelska skolan tex. 10.000 står i kö dit. Andra skolor har inga sökande alls.

De är fullständigt barockt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nu hänger jag inte riktigt med, bara för att elever och lärare vistas i samma utrymme är det väl inte att lärarna arbetar om båda har rast?

Du vill att lärarna ska umgås med eleverna och finnas närvarande. Det kostar pengar.
Annars får man acceptera att lärarna gör vad de vill på sina raster, precis som du och jag.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med den inställningen blir det som det blir. Men egentligen är det främst en fråga för skolledningen, och att ha speciella avskilda lärarrum är ingen nödvändighet som jag ser det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med den inställningen blir det som det blir. Men egentligen är det främst en fråga för skolledningen, och att ha speciella avskilda lärarrum är ingen nödvändighet som jag ser det.

Nej, det är en sund inställning och en tungt lagstadgad rättighet - inget att diskutera. Även lärare har rätt till integritet och avskildhet och det är inte deras problem att lösa kaoset i den svenska skolan.

Däremot kan man ju ha rastvakter anställda, om det är lösningen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Konfidens är nog ett av de mest missbrukade orden inom statistiken, något man gärna svänger sig med för att försöka ge tyngd åt något som saknar verklig substans.

Och jag är inte precis lekman inom matematik och naturvetenskap om det nu är så viktigt för dig.

Alltså; på sättet du resonerar ger du inte sken av att förstå speciellt mycket. Konfidens handlar om att definiera resultatet. Det är inte ett ord som i sig säger ett skit om resultatet, annat än om att man faktiskt bryr sig om att ta reda på resultatet.

Jag har fortfarande inte fått något argument till varför forskning inom pedagogik och didaktik, inte skulle behöva bedrivas vetenskapligt. Det finns en massa konstiga svepande uttalanden om att det finns läromedel som inte är tillräckligt bra, forskare som inte är tillräckligt bra (och det handlar till stor del om att de tummar på sin vetenskap).

Men vi kan nog lika gärna ge upp diskussionen. Även om jag tror att det är den enskilt viktigaste punkten för att få upp skolresultaten; att vi börjar betrakta läraryrket som en riktig profession och pedagogik och didaktik som viktiga områden.

Så länge alla tror att man vet bäst utan underlag, särskilt lekmän som föräldrar och politiker, så är chansen liten att få en bättre utveckling.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med den inställningen blir det som det blir. Men egentligen är det främst en fråga för skolledningen, och att ha speciella avskilda lärarrum är ingen nödvändighet som jag ser det.

Vilken inställning? Den att man vill ha rast under sin arbetstid? Den rätten som är lagstadgad?

Vill man ha större närvaro bland eleverna, måste det finnas personal, som genomför den närvaron som ett del av sitt arbete. Varför ska just lärare arbeta gratis?

Jag anar en linje i dina resonemang - som är precis en av de huvudsakliga anledningarna till att skolan har problem. Det är dags att se läraryrket som ett yrke och inte ett kall.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

När läkare slår larm om deras arbetssituation i vården blir människor rädda och tar deras ord på allvar.
När lärare slår larm uppfattas det som gnäll.

Trots att det är precis lika allvarligt i båda fallen.

Nej, synd att säga uppfattas det som gnäll i båda fallen. Sjuksköterskorna slår jämt och ständigt larm om hur det är i vården och det har ingen effekt alls såvitt jag verkar begripa. Medierna verkar behandla det ungefär likadant, politikerna också. Läkarna slår också larm då och då utan effekt.

Men jag pratade inte om att slå larm, det är ju inte så konkret (trots att det såklart behövs om det behövs). Jag pratade konkret, när facket nästa gång går ut för att förhandla prata normal löneförhöjning och sedan sätta fötterna i backen och slåss som furier för att få förtroendearbetstiden hemma eller speciallärare i tillräcklig omfattning. Dvs skippa debatten om 10 000 kr extra i lön just den gången, välj Ett arbetsvillkor som går att ändra och slåss som galna för att få det, bara det! Sedan ta nästa.

Tänk i stället om professorerna vid universiteten fick sina kurser och pedagogiska upplägg detaljstyrda av inkompetenta politiker, som år efter år gör om betygssystemen till ingen nytta?

Det skulle aldrig accepteras.

Jätteledsen igen, det accepteras och görs. De försöker förtvivlat förstöra universiteten också och de kommer nog att lyckas. Växt upp med universitetslektor (varit studierektor osv osv mina vänner jobbar som lektorer eller med forskning), jag har jobbat inom universitetet, ja de är styrda av inkompetenta idioter, kanske inte i detalj men tillräckligt nära för att det ska ha effekt. Tex pengar bara om studenterna klarar tentorna...

Som tur är så är de i alla fall inte lika styrda av modepedagogik hit och dit.

Sedan alla extrakurser som måste sättas in för att bygga på där skolan missade. Även eliteleverna på tekniska utbildningarna går ut gymnasiet utan kunskaper att kunna starta grundkurserna. Och så börjar de tycka det är jobbigt att plugga tydligen och klarar inte riktigt självständigheten längre.

Låt lärarna få expertstatus inom sitt område och ha större inflytande på hur skolan ska se ut - det är nummer ett.
För amatörpolitiker i kommunerna och de statliga institutioner som i dag har den uppgiften klarar inte av att göra sitt jobb.

Alla kan ju inte vara experter lite hipp som happ, då blir det inga experter och urvattnat mumbo jumbo av det. Lärarutbildning, forskning i grund och så våga ge läraren ansvar för sitt jobb. Men jag håller med om att amatörpolitikerna ska hålla sig borta och rektorer ska vara lärare inte ngt slags vadsomhelst, likadant med dem som styr skolan centralt, lärare allra minst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med den inställningen blir det som det blir. Men egentligen är det främst en fråga för skolledningen, och att ha speciella avskilda lärarrum är ingen nödvändighet som jag ser det.

Och läkare/sjuksköterskor ska spendera sina raster i väntrummen bland patienter och anhöriga? Personalen på Ica ska spendera sin rast promenerande i affären bland kunderna?

Även lärare har rätt till att få andningshål i arbetsdagen.
Värsta jag har hört var när det var tal om på en skola (vet ej om det bara var just där eller även mer generellt) att de utan lön skulle äta tillsammans med eleverna och dessutom betala 50kr för skolmaten :eek:
Vissa pratar om att lärare ej ska ha stängda arbetsrum utan även under planeringstid vara bland elever, funderar alltid på hur mycket dessa personer då tror att lärarna får gjort och omdessa personer någonsin varit bland elevutrymmena på en skola...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men jag pratade inte om att slå larm, det är ju inte så konkret (trots att det såklart behövs om det behövs). Jag pratade konkret, när facket nästa gång går ut för att förhandla prata normal löneförhöjning och sedan sätta fötterna i backen och slåss som furier för att få förtroendearbetstiden hemma eller speciallärare i tillräcklig omfattning.

Men det funkar ju inte så eftersom skolan är så decentraliserad. Alla kommuner har olika ekonomiska förutsättningar med olika politisk styrning och det är kommunerna som har makten.

Jätteledsen igen, det accepteras och görs. De försöker förtvivlat förstöra universiteten också och de kommer nog att lyckas. Mamma är universitetslektor (varit studierektor osv osv), jag har jobbat inom universitetet, ja de är styrda av inkompetenta idioter, kanske inte i detalj men tillräckligt nära för att det ska ha effekt.

De gör säkert sina försök, men skillnaden är ändå oceaner i politisk styrning. Absolut oceaner. Min man är professor och han har enorma friheter i jämförelse med de anhöriga jag känner som är lärare. Frihet att resa, att söka egna pengar, att forska, att bedriva undervisning. Dessutom finns inga sjuka idéer om var jobbet ska bedrivas. Forskare jobbar det passar dem för tillfället, så länge de inte undervisar eller tjänstgör som exvis läkare, bara det är ju en extrem lättnad!
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men vi kan nog lika gärna ge upp diskussionen. Även om jag tror att det är den enskilt viktigaste punkten för att få upp skolresultaten; att vi börjar betrakta läraryrket som en riktig profession och pedagogik och didaktik som viktiga områden.

Fast jag håller med lite där, ämneskunskaperna måste ju rimligen vara viktigast i alla fall i de högre årskurserna. Och han har rätt i att pedagogikutbildningen för lärare har varit dåligt vetenskapligt underbyggd.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Denna studie går inte av för hackor. Du kan gärna börja där och se att det finns forskning om vad som faktiskt fungerar i klassrummen.

John Hattie Visible Learning

Men det var ju iom att denna forskning presenterades som i alla fall pressen konstaterade att detta var ingenting som Sveriges skolor, lärarhögskolor hade brytt sig om, alls. Aktuell internationell forskning hade gått dem förbi och svensk hade knappt utförts.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det normala är väl att ha skolmormor och vaktmästaren ute på rasterna på skolor för yngre barn. Det är det väl också många skolor som har.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men det funkar ju inte så eftersom skolan är så decentraliserad. Alla kommuner har olika ekonomiska förutsättningar med olika politisk styrning och det är kommunerna som har makten.

Så hur kan de gå ut i strejk för högre löner då? Om de inte kan det för arbetsvillkor.


De gör säkert sina försök, men skillnaden är ändå oceaner i politisk styrning. Absolut oceaner. Min man är professor och han har enorma friheter i jämförelse med de anhöriga jag känner som är lärare. Frihet att resa, att söka egna pengar, att forska, att bedriva undervisning. Dessutom finns inga sjuka idéer om var jobbet ska bedrivas. Forskare jobbar det passar dem för tillfället, så länge de inte undervisar eller tjänstgör som exvis läkare, bara det är ju en extrem lättnad!

Söka egna pengar hos idioter är såvitt jag förstått det stora hatobjektet bland forskare jag känner (och hur de måste spenderas inom viss tid och hur universitetet rycker mycket av det i adminkostnad, vilken tid det tar att söka.). Men om din man gillar så bra för honom.

Jag har skrivit runt fyra inlägg om hur jag tycker att lärare ska få mer ansvar och frihet att jobba där det passar dem när det inte är undervisning. Och att de ska kämpa för det och kämpa för vidareutbildning på universitet. Men att deras fack verkar skita i det. Det var själva grunden i hela den del av diskussionen jag engagerar mig i.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så hur kan de gå ut i strejk för högre löner då? Om de inte kan det för arbetsvillkor.

Löner förhandlas centralt, men även lokalt. Nu finns det som tidigare sagts två lärarförbund och massor av olika parter. Det är alltså bara en liten del som kan påverkas genom centrala förhandlingar. Det är väl sannolikt samma sak på ditt jobb?

Söka egna pengar hos idioter är såvitt jag förstått det stora hatobjektet bland forskare jag känner (och hur de måste spenderas inom viss tid och hur universitetet rycker mycket av det i adminkostnad, vilken tid det tar att söka.). Men om din man gillar så bra för honom.

Tja, min man fick lönen betald i fem år av kungliga vetenskapsakademin, vilket frigör forskaren från undervisning under lika lång tid. Rätt lyxigt om du frågar mig! Möjligheterna kan inte ens jämföras med förhållandena för en lärare. Många får inte betalt för sin övertid och inte så mycket som en julklapp av sina arbetsgivare. Ja, facket borde kanske göra mer, men systemet är komplext. Och det är inte lärarnas fel.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast jag håller med lite där, ämneskunskaperna måste ju rimligen vara viktigast i alla fall i de högre årskurserna. Och han har rätt i att pedagogikutbildningen för lärare har varit dåligt vetenskapligt underbyggd.

Och då föreslår AndersB att man ytterligare ska försvaga den vetenskapliga underbyggnaden och istället bygga på något annat - även om jag inte fått veta vad det ska vara. Det vänder jag mig kraftigt emot, och anser att en av nycklarna är att göra precis tvärtom. Att se till att läraryrket blir en respekterad profession, med en stark förankring i forskning med vetenskaplig grund - såväl nationell som internationell. Precis som andra professioner som kräver högre utbildning.

Jag har aldrig sett en studie som hävdat att ämneskunskaper är oviktiga i högre årskurser. Inte heller har lärarutbildningen varit utformad på det sättet, även om jag tappat den mer ingående insynen sedan någonstans runt 2005.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Även lärare har rätt till att få andningshål i arbetsdagen.

Den här meningen tycker jag är mycket talande, jag tror jag förstår hur du menar, och det visar på hur uppåt väggarna fel det blivit. Varken lärare eller elever skall inte behöva arbeta i en miljö som kräver andningshål dit lärarna kan dra sig undan från eleverna.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Den här meningen tycker jag är mycket talande, jag tror jag förstår hur du menar, och det visar på hur uppåt väggarna fel det blivit. Varken lärare eller elever skall inte behöva arbeta i en miljö som kräver andningshål dit lärarna kan dra sig undan från eleverna.

Men du förstår verkligen inte. Ska läkarna på sina raster sitta med patienterna? Ska busschaufförerna ta hand om passagerarna på busstationen på sina raster? Definitionen av rast, liksom.

Det är snarare så att läraryrket ska betraktas som ett arbete som andra - och då är det självklart att man inte ska krävas att vara tillsammans med eleverna på det som ska vara arbetsfri tid. Då är det inte arbetsfri tid. Och inte rast.

Sedan håller jag med om att skolorna ska organisera sig så att det finns vuxna runt eleverna. Men det är en annan fråga som bara kommer att bli sämre om lärare "offrar" sina raster/pauser för att de känner ett "kall".
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vad konsekvensen blir om man går på din linje ser vi, du gillar det för eleverna och miljön är så "innovativ", jag gör det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vilken inställning? Den att man vill ha rast under sin arbetstid? Den rätten som är lagstadgad?

Vill man ha större närvaro bland eleverna, måste det finnas personal, som genomför den närvaron som ett del av sitt arbete. Varför ska just lärare arbeta gratis?

Jag anar en linje i dina resonemang - som är precis en av de huvudsakliga anledningarna till att skolan har problem. Det är dags att se läraryrket som ett yrke och inte ett kall.

När jag var mindre anställde en av högstadieskolorna "unga vuxna" just för att det skulle finnas vuxna människor ute i korridorerna bland eleverna. Deras arbetsuppgift var "helt enkelt" att finnas där för eleverna, att få deras förtroende, självklart ingripa vid bråk/mobbing osv. Vad jag vet var det ett framgångsrikt koncept men det kostade väl så det skrotades till slut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp