Bukefalos 28 år!

Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vad konsekvensen blir om man går på din linje ser vi, du gillar det för eleverna och miljön är så "innovativ", jag gör det inte.

Visst, jag ser hellre en skola som gör att eleverna blir innovativa än att de blir kunskapsrapande idioter (som faktiskt är fallet i vissa länder som scorar högt i undersökningarna). Nu är det inte ett absolut motsatsförhållande om man är lite pragmatisk.

Jag har inte haft något som helst inflytande över skolan, så "min" linje gäller verkligen inte, särskilt som vi just saknar den respekt för läraryrket som jag förespråkar. Särskilt du verkar sakna den nästan helt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

När jag var mindre anställde en av högstadieskolorna "unga vuxna" just för att det skulle finnas vuxna människor ute i korridorerna bland eleverna. Deras arbetsuppgift var "helt enkelt" att finnas där för eleverna, att få deras förtroende, självklart ingripa vid bråk/mobbing osv. Vad jag vet var det ett framgångsrikt koncept men det kostade väl så det skrotades till slut.

Ja det hade även vi, redan på mellanstadiet faktiskt, det var en trygghet och ytterligare en vuxen att vända sig till och det är väldigt synd att man har "sparat" bort det. Det är en resurs och vuxen som borde tillbaka in på skolan, den personen hade även koll när det "hängde" elever i korridoren som antingen skolkade eller hade blivit utslängda, samtalade och kollade läget. I min skola var det en väldigt viktig person som var till stor hjälp för många.

Här håller jag helt och hållet med om att lärarna har rätt till rast utan att behöva vara tillsammans med barnen. På barnens skola har de rastvakts schema, och det är alltid minst 2 lärare eller fritidspersonal ute varje rast och rektorn är en person som alla barnen känner och hen är ofta ute och pratar med barnen. Men så är det en liten skola från Fsk klass till åk 6 med runt 15 elever i varje klass, det blir väldigt lätt att överblicka och lära känna alla elever. Till och med jag som förälder känner igen alla elever till utseendet och pratar med många av dem när jag hämtar på efm, säger ifrån om det är tjafs någonstans och är en vuxen på plats.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

*KL*

Kastar mig in (läser intresserat i tråden, men har inte så mycket i sakfrågan att säga just nu) angående raster.

Den lagstiftning som finns säger att man har rätt till rast efter max 5 timmars arbete och då ska rasten vara minst 30 min. Rast är att definiera som fritid; alltså har man rätten att vara var man vill under den tiden. Den är obetald.

Raster i skolan; är de fortfarande lagda var 40:e minut eller 60:e minut på ett skolschema ungefär?
Det är inte rast i lagens mening för den anställde. Det är betald arbetstid. Snarare är det att se som "paus". Ofta nämns att man har någon slags rätt till 5 min paus varje arbetad timme, men det finns ingen lagstiftning alls på det området; det är alltså inte så att vi har den rätten.
Pauser ska dock finnas i den omfattning som kan bedömas rimlig; så att anställda t ex kan gå på toaletten eller bara ta det lugnt en stund.

I min arbetsmiljö (kontorsarbete) har vi lunchrast på minst 30 minuter (man kan ta längre rast i och med flexen om man så önskar). Sen är praxis hos oss 2 fikapauser per dag; en på fm och en på em. Kutym är väl 15-20 min. Ur mitt perspektiv (jag är personalvetare) så tycker jag det är lämpligt och önskvärt att man har minst en, gärna två sådana pauser per dag då arbetskamraterna sitter ner tillsammans och får tid till återhämtning, lite privatprat osv. Det ger bra effekter i form av samhörighet, arbetsglädje och relationsbyggande.

Om det nu är så på en skola att schemat ger 10-15 minuters rast var 40:e eller 60:e minut så kan jag dock INTE anse att det är någon "rättighet" för lärarna att då sitta och fikapausa samtliga dessa raster. Det skulle ju innebära ca 2-3 fikapauser på fm och ca 2-3 på em.
Det är fullt rimligt att lärare kan krävas göra arbete även under skolschemats raster. Vad det arbetet ska innebära kan ju variera; det kan vara förberedelse inför nästa lektion ELLER t ex att vara rastvakt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men det var ju iom att denna forskning presenterades som i alla fall pressen konstaterade att detta var ingenting som Sveriges skolor, lärarhögskolor hade brytt sig om, alls. Aktuell internationell forskning hade gått dem förbi och svensk hade knappt utförts.

Det finns mycket forskning kring lärande internationellt. Michael Fullan och Andy Hargreaves är båda intressanta utifrån att de forskar kring hur framgångsrika skolor utvecklas över tid.

Det finns en handfull intressanta svenska forskare också, men jag vågar påstå att dessa ofta inspirerats av dessa.

Helen Timperley finns på Nya Zeeland och även hon är mycket intressant utifrån hur lärare tillsammas av och med varandra utvecklar sin pedagogiska kompetens.

Det har ofta slagit mig at skolor ganska sällan är skapade utifrån en "lärande organisation" där tid avsätts för samarbete och effektivitet. Istället har skolan organiserats (särskilt på gymnasiet), i stuprör där varje lärare gör sitt jobb och uppfinner hjulet själv.

Tacksamt är att dessa strukturer luckras upp allt mer och mer och de lärare som vill dela med sig och som också vill lära av andra hittar sina gelikar via Twitter/bloggar/fb och andra sociala medier.

Jag är något oroad inför framtiden då skolan ofta "skrivs ned" (och ibland med all rätt), men effekten av detta ödesmantra är att omgivande samhälle tappar alltmer respekt.

Denna respektlöshet smittar tyvärr av sig på eleverna och så är den negativa spiralen ett faktum. Vill man att ens son/dotter skall lyckas i skolan så skall man tala väl om skolan och sköta ev konflikter med läraren där eleven inte är med.

Lärande handlar så mycket om förtroende och respekt och det visar sig att de länder som lyckas i PISA (inkl Finland (och Polen är på gång)), där har hela samhället en stor tilltro till systemet i sig, samt tillit till lärarna. Hela nationen har valt att vara stolt över sitt utbildningssystem.

Om jag fick önska mig, så skulle det vara fackliga lärarorganisationer som spottade upp sig och stod för allt fantastiskt de gör och visade sin breda kompetens. Allt för att inge självrespekt inom egna led och för att bygga ett stabilt förtroende hos allmänheten. Likaså skulle skolor som är goda exempel visa upp sig mer och låta andra inspireras av dem. Kommuner som sköter sina skolor väl skulle också visa hur de arbetar för att dela, dela, dela erfarenheter.

Vi har helt enkelt inte råd att låta bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

*KL*
Om det nu är så på en skola att schemat ger 10-15 minuters rast var 40:e eller 60:e minut så kan jag dock INTE anse att det är någon "rättighet" för lärarna att då sitta och fikapausa samtliga dessa raster.

Så ser iaf inte den skolan ut som jag har haft insyn i. Jag tror att det antagandet är ungefär lika realistiskt som att hoppas läkare och vårdpersonal har 6 fikapauser om dagen. I stället har i den här personens fall en 100 % tjänst utökats att bli 120 % (för samma lön) - timantalet har alltså ökat. 5 minuters rast innebär i bästa fall att förflytta sig från en sal till en annan. Du vet säkert själv när du håller föredrag (om du nu gör det) ungefär hur lång tid det tar att få tekniken att fungera och få allting färdigt innan du kan börja tala? Du kanske också känner efter 60 minuters ihållande prat (och i värsta fall skrik för att överrösta eleverna) att man måste dricka något för att få tillbaka rösten? Om nu någon lärare mot förmodan inte behöver förbereda sina lektioner på rasterna och kan ta en fika i stället - väl unnat säger jag. Det finns inte så många andra belöningar att få i den branschen, tyvärr.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det är nog ingen som syftar på elevernas raster mellan lektionerna när vi pratar om lärarnas raster. På arbetstid då lärarna inte har lektion används tiden till planering, förberedelse, möten, rättning och div andra sysslor som inte går att göras effektivt (enligt uppgift, är ej lärare) med elever omkring. Ingen av lärarna jag känner har tid att ta paus då, snarare att tiden inte räcker till så att de sitter på kvällar/helger och förbereder/rättar/skriver omdömen.
Iaf jag syftar på lunchrast och, som de flesta arbeten har, en eller två kortare raster under dagen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det normala är väl att ha skolmormor och vaktmästaren ute på rasterna på skolor för yngre barn. Det är det väl också många skolor som har.

De flesta skolor har ingen platsanställd vaktmästare och skolmormor och morfar finns inte på de skolor jag har jobbat på.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

kl.

Jag kan inte den finska skolan särskilt väl, men som jag förstår det har man hållit fast vid en ganska ålderdomlig struktur där läraren inte är lika styrd i sin undervisning, man har riktig studentexamen som rättas nationellt osv.


Vem vet, kanske forskarna även i Sverige kommer fram till att den, trots alla vetenskapliga framsteg inom pedagogiken och vad detta inneburit praktiskt inom skolan, traditionella katederundervisningen ger ett bättre resultat.

Det är teorier som nu börjar dyka upp inom matematisk pedagogisk forskning har jag hört.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så ser iaf inte den skolan ut som jag har haft insyn i.

Hur ser det ut då på den skolan du har haft insyn i? Jag ställde ju frågan om hur det ser ut generellt.

Jag själv ser ju förskoleklassen där egna 6åringen går. De har inte alls några raster (lärarna alltså) i något skolschema. De är ju med barnen hela tiden. Jag hoppas verkligen att de kan ta en paus på fm och en på em (vilket jag tror; de är ju flera personer som jobbar så kanske kan ett par i taget gå i väg en kort stund och ta en kopp kaffe i lärarrummet). Och en riktig rast SKA de ju ha enligt arbetstidslagen, dvs minst 30 min efter max 5 timmars arbete.

I stället har i den här personens fall en 100 % tjänst utökats att bli 120 % (för samma lön) - timantalet har alltså ökat.
Hur då? Du menar alltså att de jobbar 54 timmar i veckan (inkluderat förtroendetiden)? Eller menar du att effektiviseringar gjort att de måste jobba 20 % snabbare? Och om personen jobbar 20 % mer utan att få övertidskompensation så måste den ju gå till rektor och ta upp detta! Det är självklart INTE rimligt på något enda sätt.

5 minuters rast innebär i bästa fall att förflytta sig från en sal till en annan.
Självklart! Och det är väl det en sådan kort rast är inlagd för?
Men är alla raster i skolschemat alltid 5 minuter? Jag tänker mig att det måste se olika ut beroende på om det är lägre årskurser eller högre och andra faktorer?

På 5 minutersrasterna bör ju även eleverna huvudsakligen ägna sig åt att förflytta sig från en lokal till en annan (eller gå på toa, dricka vatten eller dylikt) så rastvaktsbehovet är väl knappast lika stort då (även om det säkert kan diskuteras) som om rasten är 20 minuter och ca 75 11åringar är ute på skolgården på rasten?

Du vet säkert själv när du håller föredrag (om du nu gör det) ungefär hur lång tid det tar att få tekniken att fungera och få allting färdigt innan du kan börja tala?

Jepp, det händer att jag gör sånt. Om jag ska hålla föredrag/utbildning en heldag som börjar 8 så börjar jag jobba kl 7.30 för att förbereda (eller så har jag förberett dagen innan och då kanske jag kommer 15-10 min tidigare). Givetvis räknas det som arbetstid. Sen håller jag dragning i kanske 1,5 h sen har jag och dem jag utbildar gemensam paus på kanske 30 min. Jag "jobbar" ju även då i och med att jag samtalar med deltagarna, kanske får frågor, resonerar om det vi pratar om eller behöver lösa något praktiskt med lokalfråga eller annat, men det brukar normalt finnas tid för lite "fikasnack" och ett toabesök. Och sen kör vi igen i 2 h, sen gemensam lunch, sen 1,5 timme, fikapaus och sen 1,5-2 h igen. Jag arbetar sådana dagar kl 07.30 - 16.30, ev blir det en halvtimme plus på flexen för "ihoppackning".
Det är inte för mig konstigt att man i jobb där någon typ av undervisning ingår just står framför människor och ägnar sig åt utbildning/föreläsning huvuddelen av sin arbetstid.

Givetvis är den stora skillnaden för mig kontra en lärare att jag inte håller på så dag ut och dag in. I mitt yrke sker det ibland. Och jag har också vuxna åhörare som inte skriker eller beter sig illa. Och just därför ska givetvis lärare inte ha lektioner under precis ALL sin arbetstid; det är ju orimligt. Men att de skulle vara med barnen/eleverna under huvuddelen av de flesta arbetsdagar är väl ändå inget konstigt?

En lärare har oftast 35 + 10 timmar i veckan arbetstid (om de inte har semesteranställning som ju börjar bli lite vanligare på vissa skolor). Om 19 timmar av de 35 är schemalagd/lektionstid så finns ju ytterligare 16 h kvar. Eftersom man dessutom har 10 timmar förtroendearbetstid som (vad jag förstått) ägnas till föräldrakontakter, dokumentation, inläsning, rättningar av prov mm så är ju 16 kvar. En del av dem kanske också behöver ägnas åt förberedelsearbete och efterarbete. Men om då hälften är kvar (8 timmar) så finns ju i alla fall en timme per dag utöver ren lektionstid som kan ägnas åt t ex rastvaktsarbete eller dylikt. Att vara med eleverna.

Jag tolkade tidigare diskussion där någon (vet ej om det var du) skrev att lärarna måste få gå till lärarrummet och sitta ifred på alla raster för att kunna orka med. För så är det ju på alla andra arbetsplatser. I och med att vi talar om begreppet "raster" i en skolmiljö så kan det ju tolkas som att det handlar om skolschemats raster. Och då är min mening att om ett skolschema har rast var 60:e eller 40:e minut så innebär det faktiskt INTE att det ÄR en rast i juridisk mening för den anställde.

"Att gå till lärarrummet" kan mycket väl vara jobb i; man kanske bollar en jobbfråga med en kollega eller med rektor, man kanske förbereder nästa lektion. Men om det skulle handla om att ta 5-10-15 minuter "fikapaus" 5-6 gånger per dag så är det inte rimligt. Och så ser det inte ut på "alla andra arbetsplatser".

Jag tycker det är viktigt att framhålla (inte minst för lärarnas skull!) att om vi nu talar om "raster" definiera detta närmare. Innebär "jag har rast" för en lärare att det är rast i skolschemat?

Rast mellan lektioner innebär ju inte egentligen att det rent anställningsmässigt/arbetsrättsligt är rast för läraren.

Sen låter det ju totalt orimligt om en lärare förväntas jobba med 5 minuters rast (i skolschemat) varje timme säg kl 8-16 varje dag. Då förstår jag om det inte finns utrymme för vare sig fika eller att vara rastvakt, men då bör knappast någon kunna se en mängd lärare sitta i lärarrummet i tid och otid heller på en sådan skola.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det är nog ingen som syftar på elevernas raster mellan lektionerna när vi pratar om lärarnas raster. På arbetstid då lärarna inte har lektion används tiden till planering, förberedelse, möten, rättning och div andra sysslor som inte går att göras effektivt (enligt uppgift, är ej lärare) med elever omkring. Ingen av lärarna jag känner har tid att ta paus då, snarare att tiden inte räcker till så att de sitter på kvällar/helger och förbereder/rättar/skriver omdömen.


Jag kanske missuppfattade diskussionen, men jag läste något inlägg om att någon kommenterade att lärare "gömde sig" i lärarrummet istället för att gå ut och agera rastvakt på rasterna. Om det skulle vara så att lärare sitter i lärarrummet och fikar (som jag fattade beskrivningen) "varje rast" och det bara rör sig om den egentliga lunchrasten så borde inte ens någon ha sett något sådant förekomma? Men vad vet jag, det kanske är en förhastad slutsats som den personen gjorde en gång när den råkade befinna sig i en skola.

Iaf jag syftar på lunchrast och, som de flesta arbeten har, en eller två kortare raster under dagen.
Fast jag säger igen: i strikt mening så finns ingen rätt till "en till två kortare raster under dagen". Det finns dock en praxis/kutym att de flesta har rätt till en - två kortare pauser. Men det är kanske mest ordmärkning och en arbetsskada från min sida att definiera det på rätt sätt.... ;)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

googlade på schema och fann denna: lärares schema

det är en grundskola som har en länk till sina lärares scheman. Bläddrar man där så ser man att det ser mkt olika ut.

Intressant länk!
Ja, det är förstås så att det ser olika ut. Vi vet ju inte om alla lärare som ligger där ens är anställda på heltid. Och något schema ser ju oerhört späckat ut. Men det kan ju bero på också vad man har för ansvar; är man klassföreståndare är det väl skillnad på om man "bara" har ämnesundervisning. Den som har ansvaret gentemot föräldrar måste ju ha mindre schemalagd lektionstid än den som inte har det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det är förresten att påpekande jag ofta hört från lärare; att de har för lite elevtid.

Verkligen? Tycker lärare att de har för lite aktiv tid med sina elever?

KL

Jag har följt den här tråden noga och flera gånger varit på väg att för omväxlings skull skriva något längre och med substans, men har hejdat mig tills anfallet gått över. Dock är det tydligt hur mycket okunskap det finns om pedagogik, skolan och vad som faktiskt fungerar. Flera i tråden har koll på saker och ting men väldigt många uppvisar en okunskap som är på gränsen till chockerande, kanske kan det ses som en delförklaring till att det ser ut som det gör idag.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag kanske missuppfattade diskussionen, men jag läste något inlägg om att någon kommenterade att lärare "gömde sig" i lärarrummet istället för att gå ut och agera rastvakt på rasterna. Om det skulle vara så att lärare sitter i lärarrummet och fikar (som jag fattade beskrivningen) "varje rast" och det bara rör sig om den egentliga lunchrasten så borde inte ens någon ha sett något sådant förekomma? Men vad vet jag, det kanske är en förhastad slutsats som den personen gjorde en gång när den råkade befinna sig i en skola.

någon .. personen. Svårt med namn eller?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Intressant länk!
Ja, det är förstås så att det ser olika ut. Vi vet ju inte om alla lärare som ligger där ens är anställda på heltid. Och något schema ser ju oerhört späckat ut. Men det kan ju bero på också vad man har för ansvar; är man klassföreståndare är det väl skillnad på om man "bara" har ämnesundervisning. Den som har ansvaret gentemot föräldrar måste ju ha mindre schemalagd lektionstid än den som inte har det.

Vilken tjänstgöringsgrad eller vilka ansvar den enskilda läraren/personalen har framgår inte så det är inte så lätt att dra slutsatser. Generellt sett så har många lärare i estetiska ämnen inte ansvar för någon klass, men det varierar.

Men - som kuriosa - är det lite tankeväckande att i länken koppla schemat på klasserna. Då ser man vilka som verkligen har ett späckat schema.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Verkligen? Tycker lärare att de har för lite aktiv tid med sina elever?
Ja, det är åtminstone en signal jag får höra från deras fackliga företrädare; inte så att det är en "stor fråga", men av och till de sista åren har en del fackliga företrädare sagt det. De säger att många lärare upplever att det blir så mycket mer krav på dokumentation att det går ut över elevtiden.

(Inom förskolan är det ju ständigt på tapeten; att personal upplever att det är så mycket krav på dokumentation, planering mm så att de inte kan ägna sig åt det de huvudsakligen vill och önskar; ta hand om och skapa en meningsfull tillvaro för barnen. Men det är ju som sagt förskolan och delvis en annan sak...)

Jag har följt den här tråden noga och flera gånger varit på väg att för omväxlings skull skriva något längre och med substans, men har hejdat mig tills anfallet gått över. Dock är det tydligt hur mycket okunskap det finns om pedagogik, skolan och vad som faktiskt fungerar. Flera i tråden har koll på saker och ting men väldigt många uppvisar en okunskap som är på gränsen till chockerande, kanske kan det ses som en delförklaring till att det ser ut som det gör idag.

(Just därför låter jag bli att skriva så mycket i frågan om pedagogik osv; jag kan för lite om den saken!)

*KL*
Som förälder till barn i förskoleklass är jag oerhört nöjd med "våra" lärare! De är oerhört kompetenta och jag ser verkligen att förskoleklassverksamheten är en mjuk och bra övergång mellan förskola och skola. Vi har dessutom turen att klassföreståndarna i de två förskoleklasser som finns på skolan har jobbat som lärare med barn i låg - och mellanstadieålder i flera år innan de själva valde att söka tjänsterna som förskoleklasslärare. Oerhörd fördel tycker jag!
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

någon .. personen. Svårt med namn eller?


Nej, jag läste och orkade inte gå tillbaka. Det är rätt irrelevant vem som skrev det tycker jag. Eller?

Jag hoppade bara in för att klargöra att "raster" som begrepp ofta missuppfattas och att vi med "raster" kanske bör definiera vad vi menar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp