Bukefalos 28 år!

Är min unghäst onormalt begåvad?

skuggi

Trådstartare
Med glimten i ögat sådär :p

Min treåring är riden någon handfull gånger, två senaste gångerna har varit för min tränare, sedan har vi ridit ut några gånger. Självklart är han arbetad i lina en del också.

Hursom, jag funderar kring att han redan från allra första uppsittningen varit extremt lyhörd för sidförande skänkel. Styrningen i tygeln är sådär, men lägger jag till en skänkel så svänger han direkt. Jag förutsatte liksom att det där skulle komma vartefter, så jag började med att försöka svänga med tygeln, men nu har jag ju insett att jag måste tänka om och börja med skänkeln.
På lektionerna var det liksom samma, han kan hur enkelt som helst göra skänkelvikning tex, och igår skulle jag prova att styra runt på en "fyrkantig volt" och liksom flytta ut rumpan vid varje hörn.
Det gick HUR enkelt som helst :eek: flyttar jag fram skänkeln liiite på ytter så vänder han för den, och flyttar jag sedan bak inner liiite, så flyttar han rumpan så fint.
I ena varvet föll han ut lite i vändningen, men då upptäckte jag att jag nog satt mer på inner sittben, och så snart jag såg till att sitta rakt, så höll han balansen och gick där han skulle.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av inridning, så jag tycker ju att det här går lite väl lätt.. Eller är de normalt sett såhär lyhörda?
Jag har nog "alltid" tänkt att alla hjälper och signaler måste läras in, för det är ju inte naturligt för hästen att bli riden, men här känns det just "naturligt", som att det är helt självklart för honom att följa mina hjälper.
Visst har vi arbetat med att flytta sig för tryck osv, men att så enkelt överföra det till skänkeln, är det normalt?

Berätta lite om era erfarenheter kring "första ridpassen", hur brukar unghästarna vara?
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

min erfarenhet är att det kan skifta från häst till häst... har de naturligt lätt för sidvärts-rörelser och man har haft en grundhantering som gått ut på att de ger efter för tryck så brukar det gå lätt. Men jag har inte varit med om någon som direkt flyttat för skänkeln lika lätt som din fast då har jag å andra sidan aldrig testat att börja med bara skänkel, jag har alltid använt vikt och sen lagt till skänkel.
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

Ah, alltså vikten använder jag väl också först(hoppas jag), fast det är nog mer omedvetet kanske.
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

MIn erfarenhet av unghästar är att de är naturligt sensitiva tills vi trubbar av dem genom otydliga hjälper.

Min -08:a som jag red in förra höste (-11) är en mycket lyhörd individ.
Första gången jag satt upp på honom, sänkte han huvudet och lyfte ryggen - bara av att jag bad honom gå framåt. Ingen kontakt genom tyglarna, inga tydliga skänklingar.
Han travade stadigt på en volt och när jag tänkte "undrar om jag ska be honom om en liten volt" så gick han in på en liten volt.

Naturligtvis är han inte telepatisk men han var lyhörd för det som hände i min kropp när jag tänkte "liten volt".
Han har för övrigt fortsatt på samma sätt. Hade inga svårigheter att lära sig skolorna, skänkelvikning, fram- eller bakdelsvändningar.

Utmaningen med en sådan häst är att undvika överträning. Jag undviker det så gott jag kan genom att rida honom högst tre dagar per vecka och då ofta rida ut. Högst tjugo minuter om jag rider i paddocken.
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

Härligt att höra! Unghästar är väl helt outstanding? :love:

Än så länge blir min kille trött i huvudet ganska fort, så ännu är det ingen risk för överträning, men det är såklart viktigt att tänka på framöver.
Just nu blir det väl att jag rider någon gång per vecka, kanske 20 min max, ganska kravlöst, jag provar mest nu vad han gör om jag ber om tex skänkelvikning osv, eller så rider vi ut, rakt fram.
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

Min var inriden från början, verkade det som. Framåt, svänga, form, flytta. Testade såklart inte allt på en gång men hon utvecklas i rekordfart! Så kul!!!

Red ut tredje gången - själv. (På en säker plats, och bara en kort tur med många vilor utan ryttare.)
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

En häst vi hade som avelssto var sutten på en enda gång innan hon visades uppsuttet på premiering och hon skötte sig perfekt. En dotter till henne tog det ett halvår innan hon accepterade en ryttare ...
 
Sv: Är min unghäst onormalt begåvad?

Håller med kryddelydd.

Visst kan unghästar vara osäkra på betydelsen av hjälperna precis i början, men de är väldans känsliga, reagerar på minsta minsta... Det är ju därför man vill ha erfarna ryttare som rider in, för det går så fort att trubba av den där känsligheten, eller att lära in fel reaktioner på hjälper.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 901
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 193
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp