Är ni jämställda?

Projektledningen är ju ett jättejobb och just den där passiva mannen tycker jag är norm.
Om mannen projektleder- är det mer jämställt?
Om man nu inte är så matchade som vissa är så att man enkelt delar upp allt och är överrens om hur... Så är ju alternativet att ingen leder och allt blir lite mindre effektivt.
Lite som en demokratiskt samhälle jämfört med en diktatur?
 
Min fråga till dig gällde vad det spelar för roll om andra ser din familj som jämställd eller inte.

Personligen kan jag komma på kanske tre familjer av alla jag har träffat, som MÖJLIGEN fungetar jämställt. Det är ju jätteosannolikt att dun familj skulle bli den fjärde, om vi träffades. Men vad gör det?

Nu var det inte den frågan jag svarade på utan @stjarnhimmel s fråga om varför frågeställningen var provocerande.
Sedan verkar ju jämställdhet i allra högsta grad vara en definitionsfråga. För mig är det att man är jämbördiga, tar lika stort ansvar för barn och hem, delar föräldraledighet och vab, drar lika tunga lass och har samma möjligheter till fritidsintressen etc. Där är vi i vår familj. För andra innebär jämställdhet att man gör exakt lika mycket av allt och där är vi inte. Jag hatar att både sy och snickra och är glad att jag slipper! Dessutom jobbar jag kvällar och lagar sålunda färre middagar. Vad du och andra anser att vi är spelar ingen roll. Jag känner tydligt att ingen av oss är i överläge gentemot den andra, och det räcker fint för mig, men krasst sett tycker jag helt enkelt att resonemanget att en å ena sidan för att räknas som jämställd ska sträva efter att dela lika och att försöka fördela så att båda gör lika och efter intresse och talang MEN om en råkar på någon punkt välja en syssla som traditionellt har utförts av ens eget kön så har enligt flera i tråden hela poängen fallit och en klassas automatiskt som ojämställd. Jag får inte i hop logiken i det resonemanget helt enkelt.
 
Jag tror att du har helt fel, och nej, jag är inte beredd att offra vad som helst (min egen passion och min partners ledsamhet i att göra det jag då inte får göra.) Jag tror inte heller det gynnar jämställdhetsmålet enormt om vi tvingar min fru att stå sina 50 % vid spisen med matlagning och köksarbete, istället för att jag njuter av att göra det till 80%.

Det gäller liksom inte i allmänhet utan om millimeterrättvisa på alla områden.
Millimeterrättvisa är ju ett så nedlåtande begrepp, jag tycker att det handlar om att göra vardagssysslor varannan gång typ. Jag tycker inte att det är millimeterrättvisa direkt utan ganska lätt att genomföra. Också lär mina barn sig att man får göra allt i hushållet oavsett kön. Det tycker jag är fantastiskt och väldigt radikalt faktiskt. Mitt synsätt ang "milimeterrättvisa" grundar sig på att det personliga är politiskt, och väldigt mkt politiskt när det gäller genus, hur vi reproducerar könsmaktsordningen om och om igen i våra hem. Tycker jag om att skruva i väggen för att sätta upp en tavla? Nej, inte ett dugg. Gör jag det, ja naturligtvis.
 
Eller att båda tar sitt ansvar och det slipper ligga på en bara.
Men det ligger ju på en för att den gör det?
Låter man bli kommer det på bli saker som inte görs och det verkar ju som att folk är projektledare för att de inte är nöjda med hur det fungerar annars?
 
Men det ligger ju på en för att den gör det?
Låter man bli kommer det på bli saker som inte görs och det verkar ju som att folk är projektledare för att de inte är nöjda med hur det fungerar annars?
Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Du säger att alternativet till att en projektleder är att ingen projektleder. Jag tycker att det finns ett till alternativ - att båda gör det.
 
Jag vet inte riktigt vem som påverkas av att jag som kvinna inte lagar mat heller? Det är ju ingen som ser att maken lagar mat och jag äter den? Hur påverkar det jämställdheten då?
Jag tycker däremot om att klippa gräs, skotta snö, riva saker, köra trimmer. Men att städa, laga mat, putsa fönster fy fanken.. Det värsta som finns.
 
Millimeterrättvisa är ju ett så nedlåtande begrepp, jag tycker att det handlar om att göra vardagssysslor varannan gång typ. Jag tycker inte att det är millimeterrättvisa direkt utan ganska lätt att genomföra. Också lär mina barn sig att man får göra allt i hushållet oavsett kön. Det tycker jag är fantastiskt och väldigt radikalt faktiskt. Mitt synsätt ang "milimeterrättvisa" grundar sig på att det personliga är politiskt, och väldigt mkt politiskt när det gäller genus, hur vi reproducerar könsmaktsordningen om och om igen i våra hem. Tycker jag om att skruva i väggen för att sätta upp en tavla? Nej, inte ett dugg. Gör jag det, ja naturligtvis.

Fast ni pratar om sysslor som ni inte tycker om att utföra, där är det utmärkt att visa att alla måste hjälpa till på liknande sätt. Jag pratar om sysslor som är intresse, hobby och passion.
 
Jag förstår faktiskt inte hur du menar. Du säger att alternativet till att en projektleder är att ingen projektleder. Jag tycker att det finns ett till alternativ - att båda gör det.
Ja visst. Men om ingen egentligen vill vara den här projektledaren och det är en stor anledning till att man inte vill skaffa barn så verkar det ju vara en sällsynt företeelse?
Ingen i tråden har varit nöjd med att vara projektledare.
Hur kommer man ifrån det?

Jag känner absolut vänner som verkar ha den rollen och det är för att de tycker det blir dåligt annars. Dålig koll.
Om man har den här rollen mot sin vilja så får man väl fråga sig vad som händer om man slutar.
Eller inte börja med den?
 
Millimeterrättvisa är ju ett så nedlåtande begrepp, jag tycker att det handlar om att göra vardagssysslor varannan gång typ. Jag tycker inte att det är millimeterrättvisa direkt utan ganska lätt att genomföra. Också lär mina barn sig att man får göra allt i hushållet oavsett kön. Det tycker jag är fantastiskt och väldigt radikalt faktiskt. Mitt synsätt ang "milimeterrättvisa" grundar sig på att det personliga är politiskt, och väldigt mkt politiskt när det gäller genus, hur vi reproducerar könsmaktsordningen om och om igen i våra hem. Tycker jag om att skruva i väggen för att sätta upp en tavla? Nej, inte ett dugg. Gör jag det, ja naturligtvis.

Det finns ju andra konfliktande mål också. Om jag och min fru ska dela 50% på planerande och livsmedelshandlandre, så måste vi plötsligt göra 50% fler mil i bilen per vecka, istället för att jag gör det på "vägen". Är det en rimlig avvägning att dela 50/50 då, trots miljö och ekonomisk skada ?
 
Vi var väldigt jämställda (med mångas mått mätt hade det tippat över åt andra hållet eftersom han gjorde klart mer hushållsarbete) innan barnet. Därefter känns det som att vi dessvärre tagit stora kliv in i könsrollerna. Allt från småsaker som att jag alltid är den som fyller på toapapper i badrummen (och efter att ha försökt låta bli gett upp och gör det själv eftersom det går snabbare att göra det själv än att tjata.. ni hör ju..) till att jag storhandlar när jag handlar och ser till att det blir mat i tid och håller reda på att vi måste välja förskola etc, medan mannen snickrar på huset och gruffar när jag tjatar om att barnet måste smörjas in för eksem osv (fast jag gör det ändå för annars blir det ju inte gjort och då får lillen lida). Mannen gör en massa så han ligger inte alls på latsidan, men det är grejer med hus och dylikt så får jag sköta markservicen. Jag ser dessutom detta hos många andra, att efter barnen kommit halkar man efter i jämställdheten.
Samma sak här hemma fast det är jag som fixar på huset också. :wtf:

Just dom där smågrejerna är så irriterande, som att fylla på toapapper, smörja in barnen osv. Han gör det bara inte.
Jag gör det hellre själv än att tjata och det är verkligen ingen bra lösning i längden. Saker blir ju bara ännu värre.
Projektlederiet är heller inte så kul. Min sambo är extremt passiv och kommer han någonsin på något så innefattar det alltid att det är jag som ska göra något, hämta något, komma på något osv. :banghead:
Jag tror inte han ens tänker på det själv.

Jag kan ärligt säga att jag hade aldrig bildat familj om jag visste att det skulle bli såhär ojämställt.
Och ja, jag försöker förändra på min situation. Jag är inte särskilt nöjd.
Jag hatar verkligen att gnälla utan agera på det och ändå så gör jag det i alla fall. :o ;)

Jag tror verkligen att det krävs otroligt mycket i ett förhållande för att det ska vara jämställt.
Och jag tror det handlar om mycket mer än att detaljfokusera på vad man gillar och inte gillar att göra, vilket diskussionen här har tenderat till att handla om.
Jag tror att det krävs mer och på en högre nivå, bortom en själv som jag uppfattar att både @stjarnhimmel och @Petruska är inne på det (rätta mig om jag har fel).
När det gäller samhället så tror jag att man måste lagstifta föräldrarledighet och sånt för att få det jämställt. När familjerna väljer själv så tenderar det alltid till att kvinnan offrar sig för "familjens skull".

Jag har två exempel i min närhet som jag skulle vilja kalla som hyggligt jämställda förhållanden.
I båda fallen handlar det om inkomst och att kvinnan tjänar lika mycket eller mer än mannen. Det verkar vara en viktig faktor för att lyckas med att uppnå jämställdhet.
I det ena fallet så har familjen uppdelade sysslor och där har mannen tagit mer föräldraledigt än kvinnan. Jag tror kvinnan tjänar närmare dubbelt så mycket som mannen. Kvinnan i det fallet är dock projektledare och styr upp familjen. Mannen gör dock lika mycket eller mer med barnen.
Båda familjerna har städhjälp, bor i innerstaden och väljer ofta att anlita matkasse, hemleverans av mat och liknande. Dvs man tar hjälp med dom klassiska kvinnliga sysslorna och på det sättet blir det en "ickefråga". Man har helt enkelt löst det med att någon annan (kvinna) sköter det. Hur det skulle vara annars vet jag faktiskt inte riktigt, men det jag kan se är att det verkar finnas en större medvetenhet jämfört med till exempel min egen familj.
Det handlar också om att kvinnorna har en större självsäkerhet och att de ställer krav och sätter gränser. Jag skulle också vilja påstå att båda dessa kvinnor besitter flera egenskaper som man traditionellt benämner som manliga. Kanske det spelar in också? Jag vet faktiskt inte.

Edit: gjort tillägg i inlägget efter jag har fått svar.
 
Senast ändrad:
När mannen städar så duger det inte för det städas inte i den ordning och på det sätt som kvinnan i hushållet anser att det ska göras. Mannen kanske väljer att ta de stora tagen först för att de ska bli gjorda och plockar och dammar kvinnans alla pydnadsprylar i mån av tid. Medan kvinnan börjar med prydnadsprylarna för de är högst upp och där syns dammet mest. Om detta upprepar sig till den milde grad så att mannen tröttnar och går och ser till att familjens bil fungerar till en rimlig peng som de har råd med - så kallas han mansgris.

Ibland handlar jämställdhet även om samsyn på hur slipsten ska dras - inte bara om vem som gör vad. I exemplet ovan så varför inte låta mannen ta tagen med dammsugare och mopp så kunde kvinnan damma sina prylar - det viktiga är ju att det vart städat både högt och lågt. Tycker kvinnan att mannen ska göra annat än att hänga i garaget så kan hon ju arbeta övertid så de har råd med verkstad.
För det var så i den familj jag tänker på att om han jobbade ögonen ur sig så de kunde minsann köpa nyare bil som servades på verkstad, så var den frånvaron från familjen okej. Men vara i garaget ev med lille unge med, det var minsann inte okej för han tog inte hand om sin del av hushållet. Som det vart nu orkades det inte, möjligtvis dra dammsugaren över golvet men inte helstädning som heldagsprojekt.
 
Man har helt enkelt löst det med att någon annan (kvinna) sköter det. Hur det skulle vara annars vet jag faktiskt inte riktigt.
Spelar det någon roll om det är en man eller kvinna som utför de tjänsterna? Personen får ju betalt?

För övrigt, när jag läser om din mans totala ointresse i familj/barn/hem så låter det så sorgligt. Är det så majoriteten har det så förstår jag att folk skiljer sig. Jag har aldrig behövt projektleda, inte behövt tjata och inte behövt "jag gör det själv för det tar så lång tid annars". En pappa som är så ointresserad i sina barn som du beskriver är bara hemskt.
 
Vi är ganska jämställda men kan absolut bli bättre. Jag är rätt lat och ber sambon fylla olja, spolarvätska, fixa till gräsklipparen när den kör fast osv bara för att. Rätt sjukt nu när jag tänker efter. Detta för jag VET att det "hör till" hans könsroll.
Tack och lov är inte han likadan och skulle aldrig be mig stryka hans skjorta (tvärt om, jag som ber honom också pga lathet) eller dammsuga eller whatever.

Jag har tagit mer föräldraledigt. Förata barnet pga att "det är så man gör". Jag var bara 22 och visste inte bättre. Andra barnet för han precis börjat nytt jobb.
Han tar den mesta vaben dock.

Han lagar den mesta maten, jag plockar mer hemma (dock under protest då jag vill ha mer välstädat än honom). Tvättar varannan gång, varannan moppning och städning av toaletterna isch... Vattnar blommor och trädgårdsland ungefär lika ofta.
Lika stort ansvar över barnen.

Jag har häst så tar mer egentid än honom.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Spelar det någon roll om det är en man eller kvinna som utför de tjänsterna? Personen får ju betalt?

För övrigt, när jag läser om din mans totala ointresse i familj/barn/hem så låter det så sorgligt. Är det så majoriteten har det så förstår jag att folk skiljer sig. Jag har aldrig behövt projektleda, inte behövt tjata och inte behövt "jag gör det själv för det tar så lång tid annars". En pappa som är så ointresserad i sina barn som du beskriver är bara hemskt.
Jag ska till hans försvar säga att han inte alls är ointresserad av sina barn. Tvärtom, han är en väldigt bra pappa på många sätt. Han engagerar sig långt mer i deras aktiviteter än vad jag gör (jag har inte tid och ork)
Däremot är han väldigt oengagerad i hem, hus och de praktiska bestyren runt barnens (hygien, kläder mm).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Spelar det någon roll om det är en man eller kvinna som utför de tjänsterna? Personen får ju betalt?
Samhällsstruktursmässigt absolut, speciellt om man vill ha förändring. Man blir ju vad man ser, det är svårare som flicka att se sig själv som stadsminister om inga förebilder finns tex det är lättare att tänka att jag ska bli uska för det är min mamma och alla mammas kvinnliga vänner. På samma vis blir det för män lättare att välja att bli mekaniker än att jobba inom vården tex. Sedan kan vi lägga på det där med att mäns okvalificerade yrken har bättre betalt än kvinnornas. Tex får en snickare/maskinförare/elektriker med gymnasial utbildning betydligt bättre betalt än en uska/förskolelärare/kokerska som också har gymnasial utbildning trots att båda är anställda inom kommun och har samma utbildningsnivå.
 
Jag ska till hans försvar säga att han inte alls är ointresserad av sina barn. Tvärtom, han är en väldigt bra pappa på många sätt. Han engagerar sig långt mer i deras aktiviteter än vad jag gör (jag har inte tid och ork)
Däremot är han väldigt oengagerad i hem, hus och de praktiska bestyren runt barnens (hygien, kläder mm).
Nå - men på något vis har ni ändå delat upp det. Ingen hinner med allt.
Tänker tillbaka på mig själv som barn och tidiga tonår - Lördagarna på ridskolan med pappa var nog den värdefullaste familjetiden egentligen på många vis. Var besviken vet jag när mamma skulle köra mig, även om det fick gå det med.
 
Nå - men på något vis har ni ändå delat upp det. Ingen hinner med allt.
Tänker tillbaka på mig själv som barn och tidiga tonår - Lördagarna på ridskolan med pappa var nog den värdefullaste familjetiden egentligen på många vis. Var besviken vet jag när mamma skulle köra mig, även om det fick gå det med.
Fast det är ju rätt orättvist att den ena föräldern ska ta alla de tråkiga grejerna med barnen medan den andra får alla de utvecklande?
 
Vi är ganska jämställda men kan absolut bli bättre. Jag är rätt lat och ber sambon fylla olja, spolarvätska, fixa till gräsklipparen när den kör fast osv bara för att. Rätt sjukt nu när jag tänker efter. Detta för jag VET att det "hör till" hans könsroll.
Tack och lov är inte han likadan och skulle aldrig be mig stryka hans skjorta (tvärt om, jag som ber honom också pga lathet) eller dammsuga eller whatever.

Jag har tagit mer föräldraledigt. Förata barnet pga att "det är så man gör". Jag var bara 22 och visste inte bättre. Andra barnet för han precis börjat nytt jobb.
Han tar den mesta vaben dock.

Han lagar den mesta maten, jag plockar mer hemma (dock under protest då jag vill ha mer välstädat än honom). Tvättar varannan gång, varannan moppning och städning av toaletterna isch... Vattnar blommor och trädgårdsland ungefär lika ofta.
Lika stort ansvar över barnen.

Jag har häst så tar mer egentid än honom.

När jag tänker efter så samlar vi rätt många jämställdhetspoäng. Kör varannan gång om det är bortbjudning och man kan dricka alkohol, närvarar bägge på föräldramöten och utvecklingssamtal. Åker isch lika ofta till ridskolan (eller tror sambon åker oftare) osv.

MEN vi bråkar rätt ofta ska tilläggas om att just vi ska dela lika. Oftast är det kring städningen eftersom jag helst inte vill gå och ständigt plocka här hemma. Tur nog blir vi sams fort
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast det är ju rätt orättvist att den ena föräldern ska ta alla de tråkiga grejerna med barnen medan den andra får alla de utvecklande?
En reflektion är att många kvinnor är dels mindre benägna än män på att berätta vad de gör och dessutom mindre benägna att tydligt och tidigt säga ifrån när de är missnöjda
En man berättar alltid på jobbet vilka projekt som han fixat och vad han är på gång med medans kvinnor knegar på och jobbar. Lite samma hemma. Man blir fast med det tråkiga för att man inte protesterar. När man protesterar blir det mer gnäll och offerkofta och jag gör det ändå för annars blir det inte gjort.

Jag märker det både på jobbet och hemma hos såväl mig som kollegor och familj.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: YlvaG
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 650
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 145
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 202
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp