Bukefalos 28 år!

Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Om scenariot är detta:

(klippt från https://www.forskning.se/2018/03/12/nar-krisen-kommer/ )
Du har ätit det som fanns hemma i frysen och skafferiet den senaste veckan, men nu gapar hyllorna tomma. Kontanterna tog slut redan efter ett par timmar första dagen efter att hackergruppen slog ut hela betalsystemet. Bilen är sedan i förrgår parkerad på obestämd tid, eftersom det inte finns någon bensin att tillgå. Dessutom har du sett plundringståg i matbutikerna, så dit vågar du dig inte.

Jag lägger till: Samtidigt slår en pandemi (typ svininfluensa) - spridd av (abstrakt) Fi, ut delar av befolkningen och viktiga samhällsfunktioner.

Inte helt orealistiskt scenario anser jag. Det har inget att göra med högerextremistisk islamoellerhomofobi att göra, det är ett SCENARIO som mycket väl skulle kunna hända och det är inte ens i närheten av att vara beskrivet som en apokalyps. Men efter en vecka på morotsmarmelad och fasan med utgånget bästföredatum så skulle nog den där krisberedskapen i bakhuvudet vara bra att ha.
Jag tänker att hela grejen med Apotekstjänst borde få fler att fundera lite. Det handlar kanske inte om krig i ordets vanligaste betydelse, utan mer om saker som faktiskt inte fungerar. Det digitala samhället är skört och vi gör oss allt mer beroende av det. Den regionen som klarade sig bäst av de fem drabbade var den som faktiskt hade ett eget lite lager, till skillnad mot de andra regionerna. Att ha en plan B är trots allt inte ett helt fel sätt att tänka, känner jag. Och det gäller väl oavsett om man är en privatperson och har sin egen lilla familj att hantera om strömmen går eller är en region och ska kunna bedriva sjukvård längre än tre dagar när de som ska sköta leveransen har skitit i det blå skåpet.

Det är ju egentligen rätt lite som behövs för att slå ut något som vi är beroende av.
 
Jag tänker att hela grejen med Apotekstjänst borde få fler att fundera lite. Det handlar kanske inte om krig i ordets vanligaste betydelse, utan mer om saker som faktiskt inte fungerar. Det digitala samhället är skört och vi gör oss allt mer beroende av det. Den regionen som klarade sig bäst av de fem drabbade var den som faktiskt hade ett eget lite lager, till skillnad mot de andra regionerna. Att ha en plan B är trots allt inte ett helt fel sätt att tänka, känner jag. Och det gäller väl oavsett om man är en privatperson och har sin egen lilla familj att hantera om strömmen går eller är en region och ska kunna bedriva sjukvård längre än tre dagar när de som ska sköta leveransen har skitit i det blå skåpet.

Det är ju egentligen rätt lite som behövs för att slå ut något som vi är beroende av.
Men att ha 100 l vatten i en dunk hemma lär ju inte hjälpa mot inställda operationer? Men jag kan hålla med om att LOU fungerar rätt dåligt på många sätt.
 
"En forskargrupp, där också kollegor från Mittuniversitet, Linköpings universitet och Combitech ingår, undersöker hur beslutsfattare på olika nivåer ska klara de utmaningar som blir om betalsystemet ligger nere". Jag tycker också det är viktigt att beslutsfattare tittar på hur samhället ska lösa olika potentiella kriser. Bra övning.
Samhället består av alla och en var. Vi har alla ett ansvar. Att förflytta ansvaret till någon annan att forska och lösa är kanske inte rätt sätt? Bättre vore väl att fundera på om det är så omöjligt att vattenverket kan råka ut för ett problem som gör att i stort sett hela kommunen står utan vatten i några dagar? Eller att Gudrun nummer 300 härjar och fäller träd så elen slås ut återigen så att man får vänta på sin tur på el? Att då kunna ta vara på sig själ en tid medan de kunniga på vattenverket eller elbolaget sköter sitt i lugn och ro tycker i alla fall jag vore det bästa för alla.
 
Samhället består av alla och en var. Vi har alla ett ansvar. Att förflytta ansvaret till någon annan att forska och lösa är kanske inte rätt sätt? Bättre vore väl att fundera på om det är så omöjligt att vattenverket kan råka ut för ett problem som gör att i stort sett hela kommunen står utan vatten i några dagar? Eller att Gudrun nummer 300 härjar och fäller träd så elen slås ut återigen så att man får vänta på sin tur på el? Att då kunna ta vara på sig själ en tid medan de kunniga på vattenverket eller elbolaget sköter sitt i lugn och ro tycker i alla fall jag vore det bästa för alla.
Vad har det med det du citerar att göra? Jag har ju redan beskrivit tidigare att de flesta klarar sig på det de redan har hemma i tre dagar om man nu inte som någon användare inte äger en ficklampa och har helt tomt i skåpen för jämnan. Jag har även beskrivit tidigare att jag tror att samarbete är en viktig del för att lösa kriser. Att ta hjälp av varandra, samt att anpassa sig till den nya situationen. Om man inte är anpasslig utan förväntar sig att allt ska fungera som vanligt så blir det såklart väldigt svårt.
 
Men att ha 100 l vatten i en dunk hemma lär ju inte hjälpa mot inställda operationer? Men jag kan hålla med om att LOU fungerar rätt dåligt på många sätt.
Var skrev jag det?!
Givetvis hjälper inte 100 liter vatten mot inställda operationer, men om de hade haft ett lager hade det kanske varit lättare för dem att bedriva sjukvård utan att ställa in operationer en längre tid. Sätt in den situationen i vilken annan grej i samhället du vill. Betalsystem. Fel i elförsörjningen. Vattenverket. Vad som helst vi är beroende av. Nu var sjukvården ett exempel, ett bra sådant, som illustrerade hur snabbt det blev KRIS för att något som enkelt som leverans av varor fallerade. Något som enkelt hade avhjälpts om det funnits ett lager eller plan B redan från början. Att tänka innan krisen. Att tänka att det KAN bli ett fel någonstans någon gång.
 
Var skrev jag det?!
Givetvis hjälper inte 100 liter vatten mot inställda operationer, men om de hade haft ett lager hade det kanske varit lättare för dem att bedriva sjukvård utan att ställa in operationer en längre tid. Sätt in den situationen i vilken annan grej i samhället du vill. Betalsystem. Fel i elförsörjningen. Vattenverket. Vad som helst vi är beroende av. Nu var sjukvården ett exempel, ett bra sådant, som illustrerade hur snabbt det blev KRIS för att något som enkelt som leverans av varor fallerade. Något som enkelt hade avhjälpts om det funnits ett lager eller plan B redan från början. Att tänka innan krisen. Att tänka att det KAN bli ett fel någonstans någon gång.
Ja, ett typiskt problem som behöver lösas av beslutsfattare på hög nivå, eftersom det uppenbarligen är LOU som ställt till det. Mer än att försöka rösta på rätt beslutsfattare vet jag inte hur du tycker jag ska förbereda inför det här?
 
En övning för beslutsfattare. Det låter väl rimligt.
Men OM det händer, NÄR det händer, så händer det inte bara beslutsfattare. Det är hypotetiskt tills det händer och våra beslutsfattare vill att VI ska ha beredskap för detta. Bara att få in det i huvudet på folk att det KAN hända är steg 1, och dit har du och fler ganska tydligt visat i tråden visat att ni inte har kommit till ens.
 
Det skulle inte gå någon nöd på mig även om jag blev utan mat i tre dygn.
MSB menar inte att du bara ska leva efter tre dygn, utan att du är lika frisk och stark och har samma energi som vanligt. Då kan du ta itu med att hjälpa medmänniskor som är äldre/sjuka/skadade, röja efter en stor storm etc.
 
Ja, ett typiskt problem som behöver lösas av beslutsfattare på hög nivå, eftersom det uppenbarligen är LOU som ställt till det.
Njae, det är faktiskt inte uppenbart att det är LOU som ställt till det kring Apotekstjänst. Åtminstone inte ensamt, eller ens huvudsakligen.
En viktigare faktor är att upphandlande part har brustit rejält i sin riskanalys.

Shit happens, även för seriösa och välfungerande leverantörer. Det är då det är avgörande för verksamheten om man har en plan B (och helst en plan C) eller inte.
 
Njae, det är faktiskt inte uppenbart att det är LOU som ställt till det kring Apotekstjänst. Åtminstone inte ensamt, eller ens huvudsakligen.
En viktigare faktor är att upphandlande part har brustit rejält i sin riskanalys.

Shit happens, även för seriösa och välfungerande leverantörer. Det är då det är avgörande för verksamheten om man har en plan B (och helst en plan C) eller inte.
Grundfelet är väl privatiseringen.
 
Men OM det händer, NÄR det händer, så händer det inte bara beslutsfattare. Det är hypotetiskt tills det händer och våra beslutsfattare vill att VI ska ha beredskap för detta. Bara att få in det i huvudet på folk att det KAN hända är steg 1, och dit har du och fler ganska tydligt visat i tråden visat att ni inte har kommit till ens.
Men oavsett vad som händer, så är det stor skillnad på vad beslutsfattare behöver ha en färdig plan för och vad tex jag behöver ha en färdig plan för.
 
Men oavsett vad som händer, så är det stor skillnad på vad beslutsfattare behöver ha en färdig plan för och vad tex jag behöver ha en färdig plan för.


SJÄLVKLART finns skillnad i att beslutsfattarna måste lägga upp en plan för hur samhället måste kunna klara en kris och att denna plan då innebär att medborgarna måste uppmanas att ha och ta lite eget ansvar. Men du tycks inte riktigt ta ämnet/rmyndigheter/diskussionen på allvar så det här blir bara löjligt. Om du är stolt över din insats i diskussionen så grattis, men tror inte det är något du skriver ut och visar för barnbarnen i framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Jag läste om att jihadister kan förlora rätten att återvända till england...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 264
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp