Bukefalos 28 år!

"Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Det är otroligt vad olika man "ser" på en hingst.:smirk:

För mig var Tsarevitj årets "höjdpunkt" under bruksprovet!:d (Säger hoppnörden:rofl:).

Den känsligheten, den lyhördheten som han uppvisade är precis de förmågor som vi väldigt gärna ser hos våra uppfödningar!

Att ha en häst som hela tiden försöker göra rätt, som ligger och "väntar" på nästa hjälp från sin pilot. Som har en arbetsenergi och glädje i att få jobba. Det gör vardagen fylld av glädje.
Man ska vakna varje morgon och vilja springa ut i stallet för att rida sin häst - det är lycka det.

Att se Tsarevitj "förstå" vad testryttaren H-P ville, lyda och göra det och sen bara bli bättre och bättre under provridningen var för mig klartecknet att "här har vi en häst för riktigt höga klasser i framtiden". Minns inte kritiken H- P gav för hans ridbarhet men 9 -9 talar väl lite för sig själv kanske.
Någon som vet vad hans hoppoäng hamnade på?

Att tyda lyhördhet/arbetsvilja med stress/osäkerhet tycker iallafall jag inte är rätt.
Men som sagt - alla tänker vi olika, tur är väl det kanske:angel:
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Jag gillade också det jag såg, men smaken är ju olika, H-P tyckte att det var en rolig hingst att rida, det sa han flera gånger (hörde inte det om någon annan hingst, såg dock inte alla) Hella tyckte han var lite väl het, så det är kanske en fråga om temperament på ryttaren också.
U
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Som jag sagt tidigare...det skulle bli kul att se hur han utvecklats till årets bruksprov...o nog hade han det.
Jag gillade vad jag såg...under testryttarna. Men inte under ordinarie ryttare.
Men jag tror fortfarande att han passar sig bäst till stabilare ston o inte ston som är nerviga eller överambisiösa själva. Kan bli för mycket.
Tyckte att han inte hängde ihop i bak o fram med ordinarie ryttare, sprattlade i fram o trippade i bak.Kom inte igenom kroppen eller till avspänning.
Testryttarna lät honom gå fram o spänna ur o sedan samla, då såg man vad det var domarna gillat. En mycket trevlig hingst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Jag gillade också det jag såg, men smaken är ju olika, H-P tyckte att det var en rolig hingst att rida, det sa han flera gånger (hörde inte det om någon annan hingst, såg dock inte alla) Hella tyckte han var lite väl het, så det är kanske en fråga om temperament på ryttaren också.
U

Är det någon som vet hans poäng under hela bruksprovet?
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Extriör: 40 - 99778
Gång: 8,1 - 789
Hopp: 6,0 - 66
Ridbarhet: 9,0 - 99
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Som jag sagt tidigare...det skulle bli kul att se hur han utvecklats till årets bruksprov...o nog hade han det.
Jag gillade vad jag såg...under testryttarna. Men inte under ordinarie

Aha... så det är inte hingstendu har ngt emot, utan ryttaren som visade honom... kan en "ovetande" få reda på vad som du inte gillade i det hela med ryttarens påverkan vill säga...:smirk:
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

nej, faktiskt inte. jag brukar inte ägna mig åt att lyssna på sk*tsnack, utan vill helst bilda mig en egen uppfattning om det hela.
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Aha... så det är inte hingstendu har ngt emot, utan ryttaren som visade honom... kan en "ovetande" få reda på vad som du inte gillade i det hela med ryttarens påverkan vill säga...:smirk:

Som jag sagt hela tiden...jag har inget emot Tsaren. MEN jag tror han ska användas till lugna ston.
MEN jag gillade honom bättre under testryttarna. Precis som jag tyckte att Hella fick fram FW trav bättre än Jan Brink förra året.
Självklart ska alla bilda sig en egen uppfattning...jag bara gav min åsikt av vad jag såg. Precis som andra gett sin.
Många har tex kritiserat A H för hennes sätt att testa unghästarna i hoppningen.(i bruksprovstråden)
 
Senast ändrad:
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Jag kan bara säga att jag delat stall med en häst med samma pappa och morfar som Tsarevitj och han var en vettig, trevlig och sansad häst. Så även om Tsarevitj kan upplevas som temperamentsfull så är kanske stammen lugnare.
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Det kan säkert vara så. Jag kan ärligt säga att jag inte kan något om den.
Snygg är han iaf...:d
 
Sv: "Ärliga meningar och åsikter önskas", ingen nedvädering, tack!

Jag har sett Tsaren under en längre tid och handskas med honom och han är en snäll häst, både i stall och när man hanterar honom på andra ställen. Men han är ju en mycket energisk häst, så jag hade kanske inte valt honom som far till ett sto som själv är mycket energisk, även om han i det energiska inte gör något dumt, men man måste ju kunna rida på det ändå. Nu har inte jag någon om aveln, utan berättar bara det jag vet om hingsten i fråga.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 077
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 410
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp