Bukefalos 28 år!

"Äsch det är bara dumheter"

A

Afendios

Känner att det börjat gå över gränsen nu med en unghäst i stallet.
Kan kalla den för X.
X är drygt 4½ år gammal, var inga problem med inridning och är i övrigt "så inriden som en häst kan bli", i min åsikt. Inkörd & rubbet.
Inte för att de har med vad jag tänkt skriva en tråd om, så går till punkten istället.
Det hela började med att X började agera hotfull i hagen, svänger till med bakdelen & öronen bakåt, till att t.om göra "utfall" mot en ibland om X tyckte man agerade "respektlöst" (t.ex om man går rätt mot X ibland så kan man glömma att man kommer få tag på h*n, måste gå runt ett tag i hagen och syssla med annat, gå och plocka gräs t.ex, hålla på med dom andra hästarna, tillslut kan X då komma fram, antingen med öronen baakåt, eller vinklade framåt och villig att komma in.)
Nuförtiden är det mycket bättre med att hämta i hagen, men nu är det själva hanteringen i stallet som blivit jobbig.
Började med att h*n började bli lite känslig vid ryktning, och när det gäller att kratsa hovarna så bokstavligen vägrar h*n ibland att lyfta höger fram, av någon anledning, och när man ska kratsa höger bak står h*n och små"kickar" tills det inte är kul längre, då får man kratsa. (Inget direkt problem, då det bara är liksom nonsens som går över)
However, nu kan man inte ens rykta eller ens TA på h*n längre bak än en bit bakom manken, då slickar h*n öronen bakåt och piskar till med svansen, kickar om man håller kvar handen eller trycker lätt. (Även om man för handen där sadelgjorden normalt sitter, eller under magen öht)
Kan bli väldigt aggressiv vid sadlingen, hur försiktig och lugn man än är, men när allt väl är på och man är uppe på hästryggen så beter X sig som inget nånsin hänt.
Men (återigen), har jag märkt att när man lätt "kramar om" med benen, dvs vill rida mer med benen, så börjar bakutsprången och även bockingar ibland.
Och jag förstår om allt det här låter som ett uppenbart ryggproblem, eller att det bara är unghästfasoner, eller att X är i trotsåldern, men jag vet inte vad jag ska tro längre, hör bara hela tiden att det är fasoner, osv, eller att jag bara borde visa vem som bestämmer.
Då ägaren till X inte direkt tar något direkt seriöst (berättade en gång att X kastat sig och huggit mig i ryggen, fick till svar "jaså.. konstigt."), så känns det så värdelöst att ens försöka prata med h*n om saken.
Och nu blev de här inlägget väldigt långt och invecklat, och jag låter förmodligen som världens newbie, vilket jag inte är, men kanske känner mig lite hjälplös just i den här situationen, då jag inte vet ut&in längre.
Vet inte ens om jag vill publicera, men är väl värt ett försök.
Och om X varit MITT fulla ansvar, MIN häst, hade jag kollat upp rejält, åkt till klinik, röntgat, låtit dom kolla och se om h*n har någon sorts inflammation eller något i kroppen, rubbet - bara X blev bra.
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Hur länge har det hållt på? Låter som min gamla foderhäst när hon satte päls, jag fick knappt ens borsta då utan väldigt sura miner.

Sen är det ju inte helt ovanligt att unghästar inte tar framåtdrivande på ett jättebra sätt innan dom helt förstår och därför kan reagera med bockningar, eller att dom helt enkelt har humör.

Men det är klart det hade ju alltid varit bra att kolla upp om man är orolig, svårt att hantera hästen som normalt om man tror att något är fel. Annars låter det som trots som gått lite överstyr med tanke på att det började lite smått i hagen och sen eskalerade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Just de här med protester såsom bockningar/sparka bakut, har väl varit drygt en månad nu, samma med problemen vid ryktning m.m, och man tänker ju att massage kanske skulle göra gott, men hade ju blivit lite komplicerat då man knappt kan röra hästen utan att de blir en stor grej utav det? :confused:
H*n vill heller inte stå stilla vid uppsittning, detta ska ju tydligen ibland vara tecken på att sadeln inte passar..
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Förstår av ditt inlägg att det inte är du som äger hästen och min första fråga är om ägaren/andra har samma problem med hästen som du beskriver? Om ägaren inte har dessa problem med sin häst så kan man kanske utesluta att hästens beteende beror på smärta eller liknande.
Har du alltid haft dessa problem, eller har det tidigare fungerat bra mellan dig och hästen? Det kan vara så enkelt att hästen av någon anledning förlorat respekten för dig, hästar är flockdjur och en häst i 4½ års ålder kan faktiskt bli stursk och testa att ”klättra” högre upp i flockens rangordning, dvs försöka att sätta sig över dig i rang.
Hästar är även flyktdjur så det är därför inte alls konstigt om hästen inte vill bli berörd eller fångad av en person den inte har förtroende/respekt för. Om du känner det som att hästen trotsar dig så skulle jag rekommendera dig att ta hjälp av någon riktigt duktig hästmänniska att komma på rätt spår med hästen igen, alternativt sluta rid denna häst.. Det kan uppstå rätt farliga situationer om hästen inte har respekt för sin ryttare/skötare.
Om ägaren har samma problem med sin häst som du och du tror att hästen har ont så tycker jag faktiskt att du ska försöka påpeka det för ägaren.
Hoppas att det löser sig till det bästa för både dig och hästen!
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

KL

min är också liknande i pälssättning, tjurig som bara den vid ridning när man kräver lite mer osv. Öm i huden blir hon också -framförallt på ryggen.
Kan ju bero på att den är känslig och därmed blir på kasst humör när det är ömt och spänner i huden, men kan ju även bero på nåt annat.
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Men har inte ägaren samma problem då?

Det där är inga unghästfasoner!
Unghästfasoner är typ som min 4-åring som gillar att försöka äta upp min hårklämma eller mumsar på min jacka eller dragkedja eller min mobiltelefon(!) som han snodde ur min hand när han tyckte jag hade pratat för länge i den. Eller som gör bocksprång efter ett hinder någon enstaka gång eller när vi drar på högsta växeln över fältet i galopp.
Hästen du beskriver har tappat förtroende för människor och det är eventuellt pga att den fått jobba trots att den har ont någonstans. För det låter som att den har ont av det du beskriver.
Unghästar får ju väldigt lätt ont i ryggen när de sätts i arbete och man inte hela tiden kollar av allt från tänder till hovar, problem med dessa kan resultera i att hästen spänner sig och belastar ryggen felaktigt.

Men det är konstigt att ägaren inte reagerar. Men som sagt, detta är inga unghästfasoner.
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

kl

jag skulle tippa på att hästen har ont.
delvis kanske pga av pälssättning,men även i ryggen.

sen problemet m hagen,hovkratsning och att den beter sig hotfullt känns som att den testar dig ang. vem som är högst i rang

hur är hästen med ägaren?
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Om det inte är din häst, hade jag slutat med den innan det vrkligen händer en olycka. Be ägaren hämta den i hagen och fixa själv och se vad som händer.

Jag tycker de låter som den har ont, med tanke på att den är aggresiv.
De andra som kommit till md lyfta hovar och ryktning är väl ett sätt för häsen att tala om att den har ont.?

Jag hade haft som krav att utreda den ordentligt annars får ägaren ta den själv.
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Det låter onekligen ganska otrevligt och jag hade absolut kollat upp den hästen (om han vart min)...
Tror som flera andra att den indikerar smärta/obehag och kan dessutom vara något "Dumdominant"... borde verkligen redas ut på alla kanter av ägaren...
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Håller med om att han KAN ha ont,låter inte kul alls.Lite farligt,nästan.Men nu har han ju fått övertaget också med sina fasoner,inte bra alls.Varför reagerar inte ägaren mer,undrar man ju?
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

När jag först läste hur hästen betedde sig i hagen började jag fundera på om den åkt på stryk, beteendet låter som en häst som är rädd för att bli infångad.

När jag sen kom till hur hästen är att hantera i stallet låter det som om den har ont. (som flera redna skrivit).
Alt som någon också redan skrivit, är irriterad över pälssättningen.
Hur mjuka är era borstar? Har du någon borste som rä så mjuk att du kan borsta dig själv i ansiktet och det fortfarande känns skönt? Testa att borsta hästen med denna borste och se om det är någon skillnad. Ge inte upp direkt, det kan ta några minuter innan hästen inser att den broste du använder är skön att borsta med. Ofta har hästarna redan ställt in sig på att det kommer ta ont.

Vad är det för ras på hästen?
Vissa raser (och vissa individer inom alla raser) är extremt känsliga hudmässigt. Tänk det som att de har tunnare hud. Som att gå barfota för första gången på sommaren på en grusväg, för mig tar det väldigt ont, för andra känns det inte alls.


Men hästen borde deffinitivt kollas upp, och om inte ägaren vill lägga pengar på det (...) så åtminstånde ställa av den ett tag.
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Hur funkar det när ägaren hanterar hästen? Hästen verkar ha ont och som du säger, behövas undersökas!
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Kan absolut ha med pälssättning att göra! Om du säger att det hållt på i en månad så kan det ju vara rimligt.

Red en häst på ridskolan som blir jättesur och kickar och slår med svansen, hugger i luften när man använder hårda borstar. Han är helt enkelt känslig och får endast borstas med mjuka borstar, försiktigt. Det är en äldre häst.

Men prio 1 är ju att kolla upp så att det inte är något annat som är galet. Vilket ägaren måste ta tag i, förstår om det är frustrerande, vet hur det känns.. Lycka till iallafall!

Vad säger ägaren själv när hon/han borstar hästen och den beter sig så förresten?
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Försöker göra de här svarsinlägget till svar på alla ni som skrivit (tack för att ni engagerar er,förresten).
Hästen är en korsning mellan Quarter & kallblod, så det är liksom mycket power & vilja i ett.
Har funderar på de där med pälssättningen och det låter ju rimligt då det syns mer och mer att hn får tjockare päls, och att hn föredrar en stor mjuk gethårsborste framför en t.ex rotborste/viska, fast ja haha är lite svårt att få hästen riktigt ren med mjuuka borstar när dom rullat sig rejält, kliat sig mot saker osv.
Förövrigt har det även blivit bättre med sadlingen och allt, SÅLÄNGE jag inte binder upp hn i stallgången/binder upp öht, visst är inte alltid hon (kan lika gärna säga nu att det är ett sto, då även det kanske förklarar den del, märrar är märrar..) står still, men när man inte har henne uppbunden så är hon hur bra som helst.
Angående ägarn såå är det inte ovanligt att saker man säger bara får axelryckningar, och jag kan medge att h*n har väldigt kort stubin då och då, ryter till åt hästarna och har allmänt dåligt tålamod om hästen inte står blixtstilla när h*n håller på med.

Jag gillar inte att "snacka skit bakom ryggen" på folk men har liksom själv börjat känna att det inte är så överdrivet roligt att träna en persons hästar och hjälpa till i stallet osv i allmänhet, när ägaren beter sig som den gör och verkar aldrig förändras.
Vet inte vad mer jag ska skriva nu så rundar väl av här..
 
Sv: "Äsch det är bara dumheter"

Jag skulle aldrig ha ställt upp och fortsatt rida/träna en häst som jag misstänker har ont eller kan skada mig allvarligt. Är hästen hos mig på tillridning, så måste jag åtminstone kunna kräva att veta att den är frisk för att jag ska kunna göra ett bra jobb.

Rid inte hästen om du riskerar din, eller hästens hälsa!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 360
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp