Bukefalos 28 år!

Äta nyttigt är dyrt

Jag vet att det på buke och i andra sammanhang framförs att det minsann inte är dyrare att äta ekologiskt än inte, och det antyds att bara man vill leva på bönor så är det inget problem.

Jag tycker vi har ett skenande problem.
Vi har alltså så stora skillnader att det påverkar vår livslängd.

https://www.expressen.se/nyheter/man-i-munkfors-dor-tio-ar-yngre-an-i-danderyd/

Men alltså.

Av hela den artikeln, så drar du slutsatsen att det framför allt är kosten som är boven i dramat?

Antingen missar jag något väsentligt, eller så kanske jag missförstår trådstarten. Att medellivslängden skiljer mellan samhällsklasser är inte en nyhet och inte något vi endast kan hålla kosthållningen ansvarig för. Det är extremt förenklande av en problematik som innehåller betydligt fler parametrar än kosthållning.
 
Är ju dock inte maten i sej som avgör livslängden..

Men annars så jo absolut är ett nyttigt och hälsosamt liv lika med ett dyrt liv..mer eller mindre.
 
Jag vet att det på buke och i andra sammanhang framförs att det minsann inte är dyrare att äta ekologiskt än inte, och det antyds att bara man vill leva på bönor så är det inget problem.

Jag tycker vi har ett skenande problem.
Vi har alltså så stora skillnader att det påverkar vår livslängd.

https://www.expressen.se/nyheter/man-i-munkfors-dor-tio-ar-yngre-an-i-danderyd/
Är du seriös?
Menar du på allvar att skillnaden i livslängd beror på kosten?

I så fall kanske du ska starta ett korståg för att få människor att lära sig laga mat. ;)
 
Är ju dock inte maten i sej som avgör livslängden..

Men annars så jo absolut är ett nyttigt och hälsosamt liv lika med ett dyrt liv..mer eller mindre.

Maten påverkar ju såklart!
Samtidigt känns ju tex rökning också lite som en klassfråga numera?

Ang mat kan man ju äta väldigt nyttigt/bra för väldigt billig peng om man väljer rätt råvaror och lagar maten själv.
 
Nej, det är det inte. Jag var precis på pralinkurs och innehavaren av chokladstudion vägrade t.ex. att använda havregrädde pga alla tillsatser. Däremot menade hon att man ju kan använda kokosmjölk eller hallon som vätska, om man vill göra veganska praliner.
Alla tillsatser? Två helt ofarliga.
INGREDIENSER: HAVREBAS (vatten/vann/vand, HAVRE 10%), rapsolja, emulgeringsmedel (E472e), stabiliseringsmedel (E415), joderat salt.
 
Klart maten inte är hela biten. Den är en del av ett mönster där å ena sidan folk köper latte, äter ute och bara köper ekoreko. Den andra sidan dricker för mycket, röker och äter halvfabrikat. Klassiskt klassamhälle. Men att det är så stora skillnader i levnadsvanor och levnadsvillkor att det det påverkar medellivslängden med 15 ÅR!
 
Klart maten inte är hela biten. Den är en del av ett mönster där å ena sidan folk köper latte, äter ute och bara köper ekoreko. Den andra sidan dricker för mycket, röker och äter halvfabrikat. Klassiskt klassamhälle. Men att det är så stora skillnader i levnadsvanor och levnadsvillkor att det det påverkar medellivslängden med 15 ÅR!

Som sagt, det är verkligen inte hela biten. Arbetsförhållanden, ekonomiska förhållanden, boende. Det är fler parametrar än maten.

Du förenklar något oerhört i din trådstart. Varför var det just maten som du riktade in dig på i artikeln? Psykisk ohälsa och självmord var nog snarare det som fångade min blick först än någon latte och halvfabrikat.

(Halvfabrikat, förresten? Det äter cirka alla av oss. Antar att du avser helfabrikat)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp