Bukefalos 28 år!

Äta nyttigt är dyrt

Räknas inlagda grönsaker som halvfabrikat? Även om man gör dem själv? 🤔
Gör du det av färska råvaror kan det väl knappast räknas som fabrikat även om du köper grönsakerna från mellanhand. De är inte processade, men hanterade möjligen. Om vi nu ska gå in på petitesser.
Det handlar om skillnad på råvara och produkt i hand i handeln. Även högreven som du köper i charken för att mala själv och göra burgare av är en råvara, medan färsen du köper i samma disk är processad.
 
Ja, absolut. Nu avsåg jag det som att halvfabrikat skulle vara något som tillhör arbetarklassen endast. Att "laga mat från grunden" involverar, för de allra flesta, ändå halvfabrikat. Det är få som maler mjölet och röker baconet själva, eller ystar ost.
I den här diskussionen där skillnaderna nog måste klargöras måste man nog ändå förhålla sig till definitionerna. För det första tror jag att stora delar av 'medelklassen'/arbetarklassen är mer svårdefinierad idag, och att skillnaderna mellan högre och lägre klasser i samhället är större. Jag tror att man måste definiera klasserna på ett annat sätt idag kanske?I den bakgrunden så är jag ganska övertygad om att fler från högre klassr maler färsen själva till burgarna än vad lmänniskor lägre i socioekonomiska klasser gör.

Sen tror ju jag att många i dessa de "lägre klasserna" kanske är duktigare på att ta tillvara på råvaror, att man i större omfattning kanske odlar själv, plockar på självplock, plockar bär och svamp, kanske köper kött av någon lantbrukare man känner. Men syftar man enbart 'lägre samhällsklasser' som de som lever i förorter till stora städer så tror jag, möjligtvis väldigt fördomsfullt att den typen av människor har till stora delar en helt annan kostkultur där de kanske har helt andra förutsättningar för att ens ha valet att välja råvara/processad mat.
 
I den här diskussionen där skillnaderna nog måste klargöras måste man nog ändå förhålla sig till definitionerna. För det första tror jag att stora delar av 'medelklassen'/arbetarklassen är mer svårdefinierad idag, och att skillnaderna mellan högre och lägre klasser i samhället är större. Jag tror att man måste definiera klasserna på ett annat sätt idag kanske?I den bakgrunden så är jag ganska övertygad om att fler från högre klassr maler färsen själva till burgarna än vad lmänniskor lägre i socioekonomiska klasser gör.

Sen tror ju jag att många i dessa de "lägre klasserna" kanske är duktigare på att ta tillvara på råvaror, att man i större omfattning kanske odlar själv, plockar på självplock, plockar bär och svamp, kanske köper kött av någon lantbrukare man känner. Men syftar man enbart 'lägre samhällsklasser' som de som lever i förorter till stora städer så tror jag, möjligtvis väldigt fördomsfullt att den typen av människor har till stora delar en helt annan kostkultur där de kanske har helt andra förutsättningar för att ens ha valet att välja råvara/processad mat.

Jag tror inte att den kostkultur du refererar till egentligen skiljer sig så oändligt mycket mellan klasser, mängdmässigt, när man börjar bena i termen halvfabrikat och vad som hör dit till. Däremot typen halvfabrikat, skiljer sig säkert. Så jag är med på vad du menar. Definitionsmässigt vad gäller klass är det absolut en intressant fråga som skiljer sig från de mer traditionella klassdefinitionerna vi hade förr. Det är mer flytande idag och fler faktorer som spelar in. Tror också att det många gånger idag är mer beroende av kontext.
 
Det här "skenande problemet" har väl varit ett problem sedan klassamhällets begynnelse.

Instinktivt skulle jag hellre problematisera trådstarten i sig än latte vs helfabrikat.
Under väldigt många år på 1900-talet så minskade vi konsekvenserna av klassbakgrunden på dessa faktorer som hälsa, näringsriktig kost, livslängd etc.
Det har vänt till att öka med eskalerande fart. Det är väl den kraftiga bakåtgången i ett samhälle som hade nått längre som är det "skenande problemet", inte att det finns och alltid har funnits klassfaktorer som sådana.
 
Klart maten inte är hela biten. Den är en del av ett mönster där å ena sidan folk köper latte, äter ute och bara köper ekoreko. Den andra sidan dricker för mycket, röker och äter halvfabrikat. Klassiskt klassamhälle. Men att det är så stora skillnader i levnadsvanor och levnadsvillkor att det det påverkar medellivslängden med 15 ÅR!
Fast det är ju frivilligt att dricka för mycket, röka, äta dåligt. Man måste ju inte supa och röka för att man är fattig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp