Bukefalos 28 år!

Äta nyttigt är dyrt

Alltså jag blir helt paff över priserna som nämns här.
Om folk på riktigt betalar såna summor så är det inte ett dugg förvånande att förståelsen för fattigdom brister på många håll.
Njaej, behöver kanske inte ha något direkt samband med ickeförståelse av ont om pengar. Men tex mjölken för 45 kr, vi dricker absolut inte mycket mjölk och har aldrig gjort, men något glas om dagen för barnet (vilket väl är precis vad som behövs). Så en liter i veckan är rimligt och om det dyker upp mjölk där varannan gång det är utlämning, så är det kul att köpa mjölk från fjällkor som går 3-6 månader med kalv och betar gröngräs enbart o hö. Det kan man ju förstå att det kostar.

(Dessutom de som handlar där köper ju det istället för någonting annat antar jag, något som sliter mer på miljön.)

Däremot hör det samman med en obehaglig och direkt förståelse för vad mat kanske kostade förr i tiden och det faktum att det är nog svårt för våra bönder runt staden att försörja hela staden med ägg från under hundra höns per gård och mjölk från fjällkor. För att inte tala om att grönsaker börjar ta slut framåt vårkanten. Kött framstår som lättare att få tag i på Reko, men är dyrt. Dvs backa tiden är svårt och skulle bara leda till en massa skörbjugg och rakitis för de minsta och fattigaste i längden. Men åla framåt kanske går.

(Jag menar tex varje hushåll i vårt kvarter skulle ju egentligen kunna få ha tre höns enligt kommunlagarna, i London (inne i London) var tydligen under en period skillnaden mellan fattig och ok att ha råd köpa en griskulting och ha att föda upp på sina rester per år. (en pallkrage grönsaker däremot förslår ju inte långt)).
 
Senast ändrad:
Det tar en evig tid att baka och jag hatar sånt och stå och greja med det när man är trött och gnälig och bara vill ha mat fooooort som ordnar sig själv, tja....

Testa Findus. Och ät dem frysta!

Pajskal är ju det lättaste du kan göra! Jag brukar hyvla smör med osthyveln i en bunke, strössla mjöl över och fördela ihop. Tillsätt typ en msk vatten och lite salt och knåda ihop i ca 2 sekunder. Klart :)

Vet inte vad färdigt pajskal kostar men eget är ju både snabbt och (enligt mig) mycket godare!
 
Helt säkert. Jag har t.ex. MÅNGA favoriter bland Willys egna märke (alltså Garant), där jag smakmässigt föredrar det billiga märket framför något av de dyrare :) .

Garant är fantastiskt! Finns även på Hemköp :) Jag är otroligt nöjd med praktiskt taget alla Garant-produkter jag provat, och det är måååånga - allt ifrån torrvaror till frysta grönsaker till kött.
 
@gul_zebra

Jag ÄLSKAR ärtor men är som du petig som fan o vill ha skolärtorna. Findus 2 dl frysta o så häller jag på kokande vatten (oftast från potatisen) ca 4-5 dl. Låter stå medan jag lägger upp maten o så o häller sedan av - perfekta! Tycker också de blir perfekta om jag håller frysta i liten matlåda (ensamna) och förvarar i kyl tills de ska ätas (så gör jag om jag ska ha med ärtor till jobbet tex, aldrig varmt vatten på dem när de inte ska ätas direkt).

Mums!
 
Mitt nya marsvin var visst i farten här...
Jag vill faktiskt tacka @Enya och @gul_zebra för att ni beskriver en verklighet som jag aldrig varit i närheten av. Jag fattar lite mer om hur det är att växa upp i fattigdom och sen leva med det när omgivningen kanske inte har det så.
Jag tänker att några år på studiemedel är nyttigt av den anledningen också. Det är en bra erfarenhet.
 
Pfft! Pajbotten är att förstöra en paj ;) Jag har slutat med pajen, orka liksom. Gratäng är så mycket smidigare! Vitlöksstekt sparris, bacon, äggstanning, riven ost, salt och svartpeppar efter smak och lite feta ovanpå om man känner för det. Sååå jävla gott!

Ärtor suger för övrigt! De ska vara som i skolan, men jag får aldrig till de :down: De ska absolut INTE kokas, men de smakar inte som skolärtor tinade heller av någon anledning :cautious:
Alltså, den gratängen skulle jag uppfatta som superlyxig - sparris och animalier, det är som att bara äta sovel.

Jag tror att det kan skilja ganska mycket vad man upplever som lyx. Ekologiska morötter är t ex basvara för mig, det känns inte som en lyx jag unnar mig. Din gratäng däremot, även om jag gjorde den på enbart icke-ekologiska varor, skulle kännas som lyxmat, på grund av ingredienserna.
 
Jag tänker att några år på studiemedel är nyttigt av den anledningen också. Det är en bra erfarenhet.

Det är en liten del av erfarenheten. Det var fattigare att inte ha studiemedel...

Men mest har man helt andra ekonomiska framtidsutsikter, än många andra som är fattiga. Det gör all skillnad i världen.
 
Det är en liten del av erfarenheten. Det var fattigare att inte ha studiemedel...

Men mest har man helt andra ekonomiska framtidsutsikter, än många andra som är fattiga. Det gör all skillnad i världen.
Mjae, det är ju lite överdrivet är det inte. "Helt andra framtidsutsikter" tycker jag låter som att du tänker en rejält hög lön sedan. Att iskallt tycka att man kan räkna med en mycket hög lön bara för att man har pluggat tycker jag inte stämmer. Snarare är det väl det som leder till besvikelser.

Det utbildas ganska många fler akademiker än det finns välbetalda akademikeryrken till så jag tänker nog att pluggar gör man för att man tycker det är roligt och om man får ett välbetalt jobb på det är det en bonus. Tex lärare tycker ju inte att de är så väldigt välbetalda (även om jag kanske inte tycker de är så dåligt betalda heller, men ensamstående lärare med två barn?). Det var inte så himla fett att växa upp med en ensamstående doktorand till mamma heller om man får säga så. Även om väl doktoranderna får betydligt mer betalt idag de med.

Men jag håller med om att man räknar med att det helpanka tillståndet är tillfälligt och att man därefter kommer att få en lön med mer inkomster än studiebidragen. Och att det gör en jätteskillnad. Det gör ju också att man kanske inte hinner få näringsbrister om man äter riktigt dåligt eller att de i alla fall åtgärdas igen om några år. Samtidigt som kanske ungdom och okunskap om vad man ska äta inte är så bra.
 
Mjae, det är ju lite överdrivet är det inte. "Helt andra framtidsutsikter" tycker jag låter som att du tänker en rejält hög lön sedan. Att iskallt tycka att man kan räkna med en mycket hög lön bara för att man har pluggat tycker jag inte stämmer. Snarare är det väl det som leder till besvikelser.

Nej, jag tänker en lön alls som gör att basal överlevnad inte ger fortsatt minus i kassan med ökande skulder.
 
Nej, jag tänker en lön alls som gör att basal överlevnad inte ger fortsatt minus i kassan med ökande skulder.
Ok, det lät som att du tänkte att sedan när de sprang iväg och tjänade 60 000 i månaden hela bunten, då minsann.

(Säger en som vuxit upp med praktiskt taget alla vänner i mer eller mindre lagom panka och bohemiska akademikerfamiljer med mer eller mindre ensamstående mammor som jobbar heltid till 18-19 på universitetet. Där är ju medelsvensson med sina mumsiga villor och mamma, pappa barn och mamma hemma klockan 15 grejen betydligt mer i lä ekonomiskt.)
 
Senast ändrad:
Det är en liten del av erfarenheten. Det var fattigare att inte ha studiemedel...

Men mest har man helt andra ekonomiska framtidsutsikter, än många andra som är fattiga. Det gör all skillnad i världen.
Absolut, men det lär en hur livet ser ut med små medel. Jag var dessutom väldigt osäker på om jag nånsin skulle få jobb och mer pengar än studiemedlet att röra mig med efter examen, så det var ju inte precis som att man gick och var säker på att få komma på grön kvist efteråt. Jag såg framför mig långtidsarbetslöshet och försörjningsstöd som ett inte helt orealistiskt scenario, det är ju inte som att de kastar jobb efter en bara för att man har en utbildning.

Självklart är det inte samma sak att vara osäker på om man nånsin kommer få större inkomster än försörjningsstöd, och att vara säker på att man inte får det, men det kan ju ge en fingervisning.
 
Absolut, men det lär en hur livet ser ut med små medel. Jag var dessutom väldigt osäker på om jag nånsin skulle få jobb och mer pengar än studiemedlet att röra mig med efter examen, så det var ju inte precis som att man gick och var säker på att få komma på grön kvist efteråt. Jag såg framför mig långtidsarbetslöshet och försörjningsstöd som ett inte helt orealistiskt scenario, det är ju inte som att de kastar jobb efter en bara för att man har en utbildning.

Självklart är det inte samma sak att vara osäker på om man nånsin kommer få större inkomster än försörjningsstöd, och att vara säker på att man inte får det, men det kan ju ge en fingervisning.
Faktum är ju att bilden (även i media) av akademikern när jag var liten var en trådsliten tweedkavaj lagad på armbågarna och en hög med dammiga böcker :D (klart åtråvärt!) medan den numera verkar handla om glassiga högklackade skor och dräkt.

Tänker att inte konstigt folk blir lite besvikna när man lägger år med studiemedel nuförtiden. All universitetsutbildning pågår ju liksom inte på Handels (som ju inte ens räknades riktigt som universitetsutbildning en gång) och KTH (detsamma). Tror att generellt sett är en utbildning till rörmokare mer lönsamt i längden (så lite kärlek till damm och böcker är inte fel om man tänkte plugga).

Btw förstår att det är en avvikelse. Jag kan hålla med om att tid med studiemedel är inte så dumt när det gäller att veta att folk kan vara tvungna att prioritera resurserna. Om än i en skyddad miljö där praktiskt taget alla vänder lika på slantarna.
 
Senast ändrad:
Faktum är ju att bilden (även i media) av akademikern när jag var liten var en trådsliten tweedkavaj lagad på armbågarna och en hög med dammiga böcker :D (klart åtråvärt!) medan den numera verkar handla om glassiga högklackade skor och dräkt.

Tänker att inte konstigt folk blir lite besvikna när man lägger år med studiemedel nuförtiden. All universitetsutbildning pågår ju liksom inte på Handels (som ju inte ens räknades riktigt som universitetsutbildning en gång) och KTH (detsamma). Tror att generellt sett är en utbildning till rörmokare mer lönsamt i längden (så lite kärlek till damm och böcker är inte fel om man tänkte plugga).

Btw förstår att det är en avvikelse. Jag kan hålla med om att tid med studiemedel är inte så dumt när det gäller att veta att folk kan vara tvungna att prioritera resurserna. Om än i en skyddad miljö där praktiskt taget alla vänder lika på slantarna.

Det varierar såklart på utbildningarna. I många år har det svåraste varit för studenterna på de utbildningar jag kopplar närmast till att verkligen ta ut examen innan de får ett bra jobb, då företagen har lite väl bråttom i arbetskraftsbristen som finns.

Men för mig var tiden med studiemedel rena ekonomiska drömmen jämfört med tiden innan studiemedel som innebar exakt noll i inkomst. En hyfsad utbetalning varje månad med ett fixt belopp. Dessutom möjlighet att låna pengar. Med noll kronor i samlade tillgångar såg jag till att börja bygga upp likvida medel genom att låna maximalt. En dröm helt enkelt, som var helt otänkbar ett år tidigare.

Allt är så relativt, vad man menar med "vända på slantarna".
 
Det varierar såklart på utbildningarna. I många år har det svåraste varit för studenterna på de utbildningar jag kopplar närmast till att verkligen ta ut examen innan de får ett bra jobb, då företagen har lite väl bråttom i arbetskraftsbristen som finns.

Men för mig var tiden med studiemedel rena ekonomiska drömmen jämfört med tiden innan studiemedel som innebar exakt noll i inkomst. En hyfsad utbetalning varje månad med ett fixt belopp. Dessutom möjlighet att låna pengar. Med noll kronor i samlade tillgångar såg jag till att börja bygga upp likvida medel genom att låna maximalt. En dröm helt enkelt, som var helt otänkbar ett år tidigare.

Allt är så relativt, vad man menar med "vända på slantarna".
Självklart, jag minns inte studietiden som ett jätteproblem rent ekonomiskt. Eftersom det var min första lägenhet och första året hemifrån och halva studiemedlet definitivt räckte till både ridlektioner och Friskiskort. Att det inte räckte till någonting direkt att äta kändes inte som ett stort problem i det hela då (även om det kanske känns som det nu, iom tiden det tog att fixa till det.). Det är definitivt en helt annan sak när det gäller att leva hela livet och kanske föda upp barn eller hund.

Däremot håller jag med @Mabuse om att det faktiskt ger en bild av prioriteringar när det gäller tex ätande. Jämfört med om man aldrig gjort något liknande. (Tex tanken att nästan alla jurister, ekonomer o dyl faktiskt har hankat sig fram på runt 9 000 kr i månaden eller vad det nu är idag.)
 
Alltså, den gratängen skulle jag uppfatta som superlyxig - sparris och animalier, det är som att bara äta sovel.

Jag tror att det kan skilja ganska mycket vad man upplever som lyx. Ekologiska morötter är t ex basvara för mig, det känns inte som en lyx jag unnar mig. Din gratäng däremot, även om jag gjorde den på enbart icke-ekologiska varor, skulle kännas som lyxmat, på grund av ingredienserna.
Klart det är lyxigt! Jag har som sagt haft tur som kunnat bunkra sparris äckligt billigt i somras och lever på det lagret än, skulle aldrig stå och svänga ihop en sparrisgratäng annars och när mitt lager är slut så är det slut på sparrisgratäng också. Likaså bunkrar jag gärna både bacon, riven ost, ägg och matgrädde när det är billigt. Sparar snuttarna som blir av hushållsosten annars, den rivs upp och används i mat. Bacon till gratängen går lös på 10 spänn om det inte finns bunkrat (en förpackning tärnad från Garant). Utöver det 4 ägg som köpts billigt på platta (nu sist hade Ica 24-pack för 20 spänn :banana:), samt lite matgrädde (10 förpackningar för 40 spänn på Willys för två veckor sen, jag köpte 20 :D). Ja och feta om man vill ha det då, även det sånt jag småbunkrat lite när det varit billigt.

Jag har fördelen att jag är ensamstående utan barn och äter pytteportioner efter min gastric bypass också, så jag får ut många måltider på en gratäng. En snabb genomräkning ger att en portion går lös på drygt 10 kr. Rätt billig lyx således :)

Sovel har jag aldrig hört och google till trots har jag ingen aning om vad det ska betyda?
 
Klart det är lyxigt! Jag har som sagt haft tur som kunnat bunkra sparris äckligt billigt i somras och lever på det lagret än, skulle aldrig stå och svänga ihop en sparrisgratäng annars och när mitt lager är slut så är det slut på sparrisgratäng också. Likaså bunkrar jag gärna både bacon, riven ost, ägg och matgrädde när det är billigt. Sparar snuttarna som blir av hushållsosten annars, den rivs upp och används i mat. Bacon till gratängen går lös på 10 spänn om det inte finns bunkrat (en förpackning tärnad från Garant). Utöver det 4 ägg som köpts billigt på platta (nu sist hade Ica 24-pack för 20 spänn :banana:), samt lite matgrädde (10 förpackningar för 40 spänn på Willys för två veckor sen, jag köpte 20 :D). Ja och feta om man vill ha det då, även det sånt jag småbunkrat lite när det varit billigt.

Jag har fördelen att jag är ensamstående utan barn och äter pytteportioner efter min gastric bypass också, så jag får ut många måltider på en gratäng. En snabb genomräkning ger att en portion går lös på drygt 10 kr. Rätt billig lyx således :)

Sovel har jag aldrig hört och google till trots har jag ingen aning om vad det ska betyda?

Sovel, typ att äta skinkan/pålägget och lämna mackan. Sovel är det där lilla extra eller dyra i maträtten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp