Bukefalos 28 år!

Äta nyttigt är dyrt

Faktum är ju att bilden (även i media) av akademikern när jag var liten var en trådsliten tweedkavaj lagad på armbågarna och en hög med dammiga böcker :D (klart åtråvärt!) medan den numera verkar handla om glassiga högklackade skor och dräkt.

Tänker att inte konstigt folk blir lite besvikna när man lägger år med studiemedel nuförtiden. All universitetsutbildning pågår ju liksom inte på Handels (som ju inte ens räknades riktigt som universitetsutbildning en gång) och KTH (detsamma). Tror att generellt sett är en utbildning till rörmokare mer lönsamt i längden (så lite kärlek till damm och böcker är inte fel om man tänkte plugga).

Btw förstår att det är en avvikelse. Jag kan hålla med om att tid med studiemedel är inte så dumt när det gäller att veta att folk kan vara tvungna att prioritera resurserna. Om än i en skyddad miljö där praktiskt taget alla vänder lika på slantarna.
Fun fact: Det var just på Handels jag gick. Man får inte mindre framtidsångest eller fetare studentekonomi av att plugga där. Sista terminen hängde ångesten tung i korridorerna kan jag lova, och för de flesta var det några månader eller ett halvår av inga inkomster alls innan man lyckades få ett jobb. Efter studietiden var det ju få som kunnat lägga upp en buffert av studiemedlen, och att stå helt utan inkomst utan att veta när man kommer få någon är inte jättekul. Det var några riktigt magra månader där som man gick runt på ett par tusen i månaden och sökte jobb.

I efterhand vet man ju att det blev bättre, för man fick ett jobb till slut, men där och då hade man inte den tryggheten.
 
Men alltså.. Ni som säger att ni kan leva bra utan grönsaker, kollar ni upp era vitamin- och mineralnivåer så att ni inte får brister?
Dessa kan ju orimligen vara på bra nivåer utan en allsidig kost. Även om ni tänker att ni klarar er på det skulle ni antagligen må bättre av att äta grönsaker.

Jag förstår att det är svårt att äta en del saker, jag är sjukt kräsen av mig och det är mycket jag aldrig ens skulle prova äta (avokado till exempel). Men samtidigt så vet jag att min kropp och psyke inte mår bra om jag inte får i mig det jag behöver.
Det är ju inte så att potatis, tomatsås (I köttfärssås) och kött inte innehåller vitaminer o mineraler. I vanlig hårdost är det också kalcium.
 
Klart det är lyxigt! Jag har som sagt haft tur som kunnat bunkra sparris äckligt billigt i somras och lever på det lagret än, skulle aldrig stå och svänga ihop en sparrisgratäng annars och när mitt lager är slut så är det slut på sparrisgratäng också. Likaså bunkrar jag gärna både bacon, riven ost, ägg och matgrädde när det är billigt. Sparar snuttarna som blir av hushållsosten annars, den rivs upp och används i mat. Bacon till gratängen går lös på 10 spänn om det inte finns bunkrat (en förpackning tärnad från Garant). Utöver det 4 ägg som köpts billigt på platta (nu sist hade Ica 24-pack för 20 spänn :banana:), samt lite matgrädde (10 förpackningar för 40 spänn på Willys för två veckor sen, jag köpte 20 :D). Ja och feta om man vill ha det då, även det sånt jag småbunkrat lite när det varit billigt.

Jag har fördelen att jag är ensamstående utan barn och äter pytteportioner efter min gastric bypass också, så jag får ut många måltider på en gratäng. En snabb genomräkning ger att en portion går lös på drygt 10 kr. Rätt billig lyx således :)

Sovel har jag aldrig hört och google till trots har jag ingen aning om vad det ska betyda?
”Sovel” är det man har till den billigare bukfyllan man äter sig mätt på. Om man t ex kokar ris till din gratäng, så är gratängen sovlet. Eller om du äter pasta med bacon, så är baconet sovlet. Nåt som är gott och dyrt och smakstarkt, som man förgyller pastan/potatisen/bönorna/riset med, för att det är lite trist att enbart äta det, även om det är billigt.

”Dubbelsovla” är t ex att äta en macka med både ost och skinka. Att äta sig mätt på pålägget istället för brödet.
 
”Sovel” är det man har till den billigare bukfyllan man äter sig mätt på. Om man t ex kokar ris till din gratäng, så är gratängen sovlet. Eller om du äter pasta med bacon, så är baconet sovlet. Nåt som är gott och dyrt och smakstarkt, som man förgyller pastan/potatisen/bönorna/riset med, för att det är lite trist att enbart äta det, även om det är billigt.

”Dubbelsovla” är t ex att äta en macka med både ost och skinka. Att äta sig mätt på pålägget istället för brödet.
Jag får se det som att jag kompenserar för all tid jag levt på ris :p
 
Pfft! Pajbotten är att förstöra en paj ;) Jag har slutat med pajen, orka liksom. Gratäng är så mycket smidigare! Vitlöksstekt sparris, bacon, äggstanning, riven ost, salt och svartpeppar efter smak och lite feta ovanpå om man känner för det. Sååå jävla gott

Smart! Jag ska gå över från paj till gratäng i fortsättningen, för pajdeg har jag aldrig varit duktig på att göra.
 
Smart! Jag ska gå över från paj till gratäng i fortsättningen, för pajdeg har jag aldrig varit duktig på att göra.
Inte jag heller, glömmer jag inte förgrädda så blir den för tjock bara och så äter jag den knappt ändå. Innehållet är ju ofta i stort sett samma grejer ändå tycker jag!
 
Fun fact: Det var just på Handels jag gick. Man får inte mindre framtidsångest eller fetare studentekonomi av att plugga där. Sista terminen hängde ångesten tung i korridorerna kan jag lova, och för de flesta var det några månader eller ett halvår av inga inkomster alls innan man lyckades få ett jobb. Efter studietiden var det ju få som kunnat lägga upp en buffert av studiemedlen, och att stå helt utan inkomst utan att veta när man kommer få någon är inte jättekul. Det var några riktigt magra månader där som man gick runt på ett par tusen i månaden och sökte jobb.

I efterhand vet man ju att det blev bättre, för man fick ett jobb till slut, men där och då hade man inte den tryggheten.
Kul att veta, jag kom inte in på Handels, typ 15 reserv när de sista reserverna kom in :( men jag trodde det var en sådan utbildning där folk fick jobb nästan innan de var klara. (man hör talas om dem men jag har aldrig riktigt stött på någon som gått en sådan utbildning.) Alltid roligt att höra att ångesten är jämnt spridd, även om det inte är så kul för dem som har den.
 
Kul att veta, jag kom inte in på Handels, typ 15 reserv när de sista reserverna kom in :( men jag trodde det var en sådan utbildning där folk fick jobb nästan innan de var klara. (man hör talas om dem men jag har aldrig riktigt stött på någon som gått en sådan utbildning.) Alltid roligt att höra att ångesten är jämnt spridd, även om det inte är så kul för dem som har den.

Vissa tekniska utbildningar är definitivt så att de som går ut med hyfsade meriter oftast har jobbet klart innan de är klara. Jag har inte träffat någon från min nisch som inte kunnat välja och vraka de senaste 20 åren. Efterfrågan överstiger vida hur många som examineras. Antalet intresserade av att gå utbildningarna är alldeles för lågt från början, och sedan är det bara en mindre andel av dessa som klarar utbildningen. Att öka platserna löser inget problem, även om man "fyller" upp - eftersom så få av de tillkommande har någon chans att klara dem. Det är lite frustrerande att se hur potentialen till framsteg inte kan användas. OT.
 
Vissa tekniska utbildningar är definitivt så att de som går ut med hyfsade meriter oftast har jobbet klart innan de är klara. Jag har inte träffat någon från min nisch som inte kunnat välja och vraka de senaste 20 åren. Efterfrågan överstiger vida hur många som examineras. Antalet intresserade av att gå utbildningarna är alldeles för lågt från början, och sedan är det bara en mindre andel av dessa som klarar utbildningen. Att öka platserna löser inget problem, även om man "fyller" upp - eftersom så få av de tillkommande har någon chans att klara dem. Det är lite frustrerande att se hur potentialen till framsteg inte kan användas. OT.
Jo men knappast alla tekniska utbildningar? Det kan ju vara kul att veta vilka och var? är det KTH och Chalmers? (är det väg, vatten och avlopp eller så?). Kanske det har något att göra med sjunkande mattekunskaper att färre kan söka och ta sig igenom.
 
Kul att veta, jag kom inte in på Handels, typ 15 reserv när de sista reserverna kom in :( men jag trodde det var en sådan utbildning där folk fick jobb nästan innan de var klara. (man hör talas om dem men jag har aldrig riktigt stött på någon som gått en sådan utbildning.) Alltid roligt att höra att ångesten är jämnt spridd, även om det inte är så kul för dem som har den.
Jag är på Handels ibland pga mitt jobb. Min upplevelse brukar vara att alla går runt med ett segervisst leende på läpparna. :p
 
Jag är på Handels ibland pga mitt jobb. Min upplevelse brukar vara att alla går runt med ett segervisst leende på läpparna. :p
Haha jo föreställer mig. Kanske ramlar du över min lilla släkting, hälsa :laugh:
Egentligen är jag kanske inte jättedeprimerad, några år efter så var det en hög skandaler över Handels kvinnosyn, någonstans för 20 år sedan. Nu får man anta att den är perfekt såklart.
 
Jo men knappast alla tekniska utbildningar? Det kan ju vara kul att veta vilka och var? är det KTH och Chalmers? (är det väg, vatten och avlopp eller så?). Kanske det har något att göra med sjunkande mattekunskaper att färre kan söka och ta sig igenom.

Jag har mest erfarenhet från Y och D på LiTH - elektroteknik/teknisk fysik/datavetenskap. Ja, det har en del med sämre kunskaper i matte från gymnasiet att göra.
 
Haha jo föreställer mig. Kanske ramlar du över min lilla släkting, hälsa :laugh:
Egentligen är jag kanske inte jättedeprimerad, några år efter så var det en hög skandaler över Handels kvinnosyn, någonstans för 20 år sedan. Nu får man anta att den är perfekt såklart.
Så klart den är! Handels och näringslivet i allmänhet är MYCKET progressivt när det kommer till genusfrågorna!
 
”Sovel” är det man har till den billigare bukfyllan man äter sig mätt på. Om man t ex kokar ris till din gratäng, så är gratängen sovlet. Eller om du äter pasta med bacon, så är baconet sovlet. Nåt som är gott och dyrt och smakstarkt, som man förgyller pastan/potatisen/bönorna/riset med, för att det är lite trist att enbart äta det, även om det är billigt.

”Dubbelsovla” är t ex att äta en macka med både ost och skinka. Att äta sig mätt på pålägget istället för brödet.
Nooo, det heter ju Tvesövla :D

-som i, inte ska du tvesövla flicka lilla!

(stavning osäker, gammelmormor får ursäkta, och även ursäkta att jag fortfarande tvesövlar, men vad är bäst, ost och marmelad eller ost och skinka :confused: -om man ska opta, som gammelmormor, ska man först lägga korvskivan på knäckebrödet och äta runt den, sedan äta under den, sedan flytta korvbiten till nästa knäckebrödsskiva. Jag har testat som liten och det är inte oävet.)
 
Nooo, det heter ju Tvesövla :D

-som i, inte ska du tvesövla flicka lilla!

(stavning osäker, gammelmormor får ursäkta, och även ursäkta att jag fortfarande tvesövlar, men vad är bäst, ost och marmelad eller ost och skinka :confused: -om man ska opta, som gammelmormor, ska man först lägga korvskivan på knäckebrödet och äta runt den, sedan äta under den, sedan flytta korvbiten till nästa knäckebrödsskiva. Jag har testat som liten och det är inte oävet.)
Låter som programmet Sveriges snålaste där en karl åt en stor skiva tunnbröd med en skiva prickig korv som han flyttade runt på smörgåsen, samme man som även tipsat om att man ska bajsa borta för att spara pengar. :laugh:
 
Kul att veta, jag kom inte in på Handels, typ 15 reserv när de sista reserverna kom in :( men jag trodde det var en sådan utbildning där folk fick jobb nästan innan de var klara. (man hör talas om dem men jag har aldrig riktigt stött på någon som gått en sådan utbildning.) Alltid roligt att höra att ångesten är jämnt spridd, även om det inte är så kul för dem som har den.
Många skaffar sig jobb, men det beror nog mer på ångesten att inte få något än på att arbetsgivarna plockar från utbildningen. Så många börjar söka innan de är klara, av ekonomiska skäl om inte annat. För att man behöver ha en inkomst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp