Bukefalos 28 år!

Äter ni era höns?

mino

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur ni gör med era höns, vågar/vill ni äta dem som ni slaktat själva (självklart friska höns)? Jag tänker tex på tuppar som ni inte blir av med. Jag funderar på att skaffa trädgårdshöns och jag tycker att det skulle vara bra om det även gav kött, men frågan är om man känner sig bekväm med att äta sina egna djur och hur mycket man oroar sig för hygien och annat.
 
Sv: Äter ni era höns?

Självklart! Godare kött än du kan hitta i butiker.

Somliga känner kanske ett visst motstånd mot att äta sina egna djur, men själv finner jag mer än väl tröst i att veta att dom haft ett bra liv innan slakt, till skillnad mot fabriksbroilers.
Själva slakten kan man, om man tycker den är obehaglig, be någon grannbonde e dyl ta hand om. Även dom uppskattar en god tupp. ;)

Hygien? Varför skulle man oroa sig över det?

LIA
 
Sv: Äter ni era höns?

Nej än så länge äter vi inte dom. Jag är nöjd med att jag ens klarar av att nacka dom, det trodde jag aldrig jag skulle klara. Men min tanke är att jag ska lära mig slakta dom också. Skulle hellre äta höns/tuppar här hemifrån än dom man köper i affären.
 
Sv: Äter ni era höns?

Dels tänker jag på att när man är nybörjare, åtminstone, så ser man kanske inte om tuppen är helt okej och dels tänker jag på att man kanske inte kan slakta tuppen helt hygieniskt hemma utan det blir snarare på huggkubben. Jag vet inte hur mycket detta spelar roll, jag är ju stadsbo och inte så van vid att ta livet av min mat. ;)
 
Sv: Äter ni era höns?

Det verkar ju vara lite meckigt att plocka höns, de ska doppas i hett vatten osv. Alternativt flås.
En praktisk fråga är vad man annars gör av dem när man bor i villa, känns lite konstigt om man skulle dumpa döda höns i soptunnan.
 
Sv: Äter ni era höns?

Jag både nackar och äter mina tuppar. Att bara nacka dem och inte äta upp dem skulle för mig kännas som det ultimata sveket.
Jag har hittills inte plockat någon men ska försöka ta tag i det eftersom jag tror att det man får ett saftigare kött om man plockar istället för flår.
Slakt är inte kul men efter att jag har tagit ur tuppen så blir den mat i mitt huvud och sedan är det inga större problem även om det kändes konstigt att äta första gången. En sak jag har märkt är att jag blir mycket mättare på det köttet än på köpekyckling. Om det beror på köttet eller mitt huvud vet jag inte men en tupp som skulle räckt till kanske 3 personer om det varit köpekött blir 5 middagar för mig.
 
Sv: Äter ni era höns?

Kopplar till Shaggys inlägg.
Praktiskt är att lägga upp det rationellt. Helst är man två. En nackar tuppen och badar den i hetvatten. Den andra rycker bort alla fjädrar, varefter ettan tar över och tar ut inälvorna. Så rullar det på tills allt är tillvarataget.

Jo, det blir betydligt godare kött om man gör så här än om man flår.

Visst är det lite stökigt den dagen slakten sker, men det är det värt. Är man två som hjälps åt så går de ganska smidigt ändå. Slaktresterna, dvs huvud, ben inälvor och fjädrar, gäver vi ner i gödselstacken. Tar inte lång tid innan det mesta är borta. Mums för alla organismer däri.
Antar du inte har en sådan på tomten, men kanske en kompost? Torde gå lika bra i den, under förutsättning att den är stor och fungerande. Att slänga resterna tycker jag är slöseri.

LIA
 
Sv: Äter ni era höns?

Hur pass lätt är det att bli av med tuppar? Kan det bli så att man behöver slakta 3-4 stycken från en kull på ett bräde? Hur ofta behöver man byta ut tuppar och hönor för att det ska bli en bra blandning och inte för mycket inavel i en flock?

Jag har tre komposter varav en hushållskompost så inälvor är inga problem men däremot vill jag inte ha för mycket ben i komposten, det ser inte så trevligt ut i rabatterna och grönsakslandet när man sprider mullen. Nåja, detta borde vara ett enkelt problemet att lösa egentligen...
 
Sv: Äter ni era höns?

En sak jag har märkt är att jag blir mycket mättare på det köttet än på köpekyckling. Om det beror på köttet eller mitt huvud vet jag inte men en tupp som skulle räckt till kanske 3 personer om det varit köpekött blir 5 middagar för mig.
Fryst kyckling i Sverige får innehålla 25% saltvatten. Så att du blir mättare på din egen är nog för att det är mindre vatten och mer kött i dem!
 
Sv: Äter ni era höns?

Det är tämligen omöjligt att bli av med mer än enstaka tuppar, eftersom alla som föder upp kycklingar får överskott av dem. Man sparar ju 4-5 hönor för varje tupp.
Beroende på hur många kycklingar du tar fram mm, så är 3-4 st lite.

Man behöver troligen inte byta alls med tanke på inavel. Troligen, eftersom jag inte vet hur det ligger till i alla raser. Lantraserna är okänsliga.

Benen försvinner också ganska snabbt i en gödselstad. Vet ej hur det fungerar i en kompost. Å andra sidan mår jorden bra om du krossar benen och blandar ner i rabatter och grönsaksland.

LIA
 
Sv: Äter ni era höns?

Fast vaddå, om du aldrig byter tupp får du ju hysteriskt mycket besläktade djur på sikt. Även om höns är hyfsat tåliga mot inavel måste ju de negativa effekterna komma så småningom?
 
Sv: Äter ni era höns?

Om det finns många tuppar i omlopp så borde det vara en ganska enkel procedur att skaffa ny tupp vartannat år eller så. Eller skapar man mycket oro i flocken genom att byta tupp?
 
Sv: Äter ni era höns?

Har inte ätit någon ännu, har bara haft höns sen i våras. Men idag har min sambo slaktat bort tre stycken tuppar. Så nu ligger de i frysboxen och ska såklart ätas upp. Skulle kännas som ett hemskt slöseri att bara slänga dom. Klarar inte av att slakta eller vara med under slakt (än iallafall), men som tur är har jag en sambo som fixar det.

Köper aldrig kyckling i affär, enda gången jag äter dessa är om jag är bortbjuden på middag och det serveras. Men det känns inte rätt och riktigt. Så att äta de jag själv fött upp och vet har mått gott känns oerhört bra.
 
Sv: Äter ni era höns?

Köper aldrig kyckling i affär, enda gången jag äter dessa är om jag är bortbjuden på middag och det serveras. Men det känns inte rätt och riktigt. Så att äta de jag själv fött upp och vet har mått gott känns oerhört bra.
Ja det är precis så jag resonerar. Jag vill inte vara med och gynna hönsindustrin.
 
Sv: Äter ni era höns?

Fast vaddå, om du aldrig byter tupp får du ju hysteriskt mycket besläktade djur på sikt. Även om höns är hyfsat tåliga mot inavel måste ju de negativa effekterna komma så småningom?
Uppenbarligen inte. Åtminstonde inte på många, många generationer. Tvärtom så minskar vissa gentiska fel i o m att man konsekvent tar bort dom som lämnar/får sådana.
Observera att jag inte uttalar mig om s k rashöns, där aveln är mycket smal på utseende.

Härmed inte sagt att det är fel att någon gång ibland byta tuppar, tvärtom. Men att göra det vart och vartannat år är onödigt.

LIA
 
Sv: Äter ni era höns?

Ja, vi äter våra slaktade tuppar. Har även bjudit några bukefalister på hemuppfött tuppkött. Även om de inte var färdigvuxna så gick det hem hos gästerna och alla som åt visste att jag slaktat dem dagen innan ;)
 
Sv: Äter ni era höns?

Enklast är väl om man då o då köper in några avelsägg som är obesläktade o kläcker fram nya kycklingar .
Oroa dej inte för tuppslakt .
Jag har inte behövt slakta en enda tupp på 5 år jag har sålt dom .
Vill man äta dom så är det smidigast att ha snabbväxande raser som ger mkt kött .
Slakt o dyl kommer naturligt efter ett tag .
Förr eller senare så står man men en sjuk höna man måste ta i hjäl fort o då tänker man inte utan bara handlar sen rullar det på lixom.
Vill du ha tag på höns kan du fråga mej .
Jag föder upp exotiska o vackra raser o har alltid nåt till salu.
 
Sv: Äter ni era höns?

bra tips tack, såg att du hade australorps och det är en ras jag är intresserad av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 719
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 599
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 775
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp