Bukefalos 28 år!

Ätspiltor

p_c

Trådstartare
Om det är något fel, får mod. fixa det :D

Jag kommer mest troligen att bygga en lösdrift och då undrar jag för-, nackdelar med ätspiltor.
Även om man har byggt dem själv, hur eller om man har köpt dem, varifrån? Bilder är även önskevärt.

Allt angående ätspiltor utom måtten är intressant :D
 
Sv: Ätspiltor

Ät spiltor är ett bra alternativ när man ska fodra lösdriftshästar med kraftfoder. Måtten på dem är inte så viktiga som om det hade varit vanliga spiltor för uppstallning. Utan det blir mer en fråga om hur mycket plats man har och om de t ex även ska användas som skötselplatser. Om det är så att man kan komma åt att fodra framifrån så kan det till och med i vissa fall vara en fördel om de inte är så breda.
 
Sv: Ätspiltor

Jaghar inte de exakta måtten, men det är mest tankar om det för jag har ingen erfarenhet av ätspiltor så allt är av intresse :D
 
Sv: Ätspiltor

Vi byggde ätspiltor själva, främst för att fodra kraftfoder i. Hade varit bra för hö också eftersom hästen med högre rang alltid tror att gräset är grönare på andra sidan och ofta jagar bort den andra så att de 'byter' hönät titt som tätt. Men eftersom de äter hö under så många timmar per dag känns det lite trist att ge det i ätspiltorna tycker jag. Gör det ibland när det är taskigt väder.

Fördelar:
* Möjlighet att ge anpassade fodergivor till olika hästar på ett enkelt sätt.
* Man behöver inte binda upp eller vänta tills hästarna ätit klart.
* Tryggt för ranglåga hästar eftersom de inte kan bli utjagade.
* Maten stannar i krubban - inget hö trampas runt på marken.

Nackdelar:
* Beroende på var man bygger dem är de mer 'inomhus' än om man fodrar ute.
* Kräver plats och kostar att bygga.

Gjorde en egen design i bestående byggnad, funkar superbra faktiskt. Är tex glad att vi gjorde ett galler mellan krubborna, annars hade de nog surat lite mot varann. Kan ta ett foto imorgon.
 
Sv: Ätspiltor

Tänker du dig för hö eller kraftfoder?

Gäller det kraftfoder behöver hästarna utfodras samtidigt, annars uppstår en konkurrenssituation som kan göra livet otryggt för de hästar som är lägst i undvikandeordningen. Även om man gör som i Active stable och sätter en eltråd i bakändan så att andra hästar inte kan komma in (vilket inte är förenligt med djurskyddslagen btw) skapar det oro, då den häst som är i ätspiltan ändå kan bli "påjagad" av andra hästar.

Gäller det hö/grovfoder skulle åtminstone jag tänka om. Hur stimulerande kan en sådan miljö vara? Dessutom ser man oftast färre ätspiltor än hästar i hagen och även det skapar en stark konkurrenssituation som skapar turbulens.

Vi har i vår hage löst det med höhäckar/lådor (ger minimalt med spill) som är en mer än antalet hästar (5 st på 4 hästar) utspridda på kanske 80 kvm. Där rör de sig och har ändå öppna ytor runt, vilket gör att de aldrig känner sig instängda och eftersom det är en mer än antalet hästar skapar det heller ej någon konkurrenssituation. Kraftfodret ger vi i hinkar till alla hästar samtidigt. Man lär sig fort vilken ordning man ska ge dem i för att få minst turbulens vid givandet och hästarna står sedan kvar vid sin hink tills de ätit upp. Ibland kan man behöva vakta någon häst, så att den inte stör någon av de andra när den ätit upp.
 
Sv: Ätspiltor

jag hade mest tänkt på kraftfoder, men jag skapade den här tråden mer för att få en diskussion om själva användandet.

Jag tycker inte man ska ge hö/grovfoder i ätspiltorna utan i foderlåder/häckar/burar (eller vad man vill kalla det).
 
Sv: Ätspiltor

De utlovade fotona:

Framifrån:
30652323.jpg


Bakifrån:
30652322.jpg
 
Sv: Ätspiltor

Riktigt fina :D du känner inte för bygga likadana till mig? :D :D

Någon mer som har bilder eller en åsikt (eller ni som redan har sagt kan lägga till saker) :D
 
Sv: Ätspiltor

De stall som jag sett med ätspiltor (inga active stable) har haft lika många spiltor som hästar och alla utodras alltid samtidigt. Spiltorna stängs inte heller till bak. Det tycker jag nog också är en förutsättning för att det ska funka bra...

Jag ger som sagt normalt inte hö i spiltorna, eftersom jag som du tycker att det inte verkar speciellt spännande att stå där timme ut o timme in och äta... Om jag ger hö både i spiltorna och ute äter den ranghöga alltid ute medan den ranglåga går in ibland och äter ute ibland (endast två hästar).

Jag gjorde spiltorna för att slippa bråk/uppbindning för kraftfoder. Känns också enklare att fråga någon som inte är så hästvan om de kan fodra om de inte behöver gå in till hästarna (kanske bråkar lite om maten etc = läskigt). I sådana undantagsfall kan man ju även fodra hö där.
 
Sv: Ätspiltor

Tack :) Vi har fortfarande tillräckligt med egna projekt i stallet, så du får nog snickra dina själva! Det var lättare än jag trodde (går ju lika bra utan u-profiler).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 340
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 402
Senast: warg
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp