Reading nook/läshörna idéer

Twihard

Trådstartare
Hej

Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra något av det annars så tomma utrymmet. Jag undrar om någon här kanske har smarta knep eller idéer på vad jag kan göra? Ni vet sådana där smarta knep som inte är jättedyra utan kanske hur man gör en bänk av en IKEA-hylla eller nått.:D Jag hyr lägenheten och får måla om, sätta upp hyllor osv men inte liksom riva och bygga om. Min plan för nu är dock inte att måla om då jag målat om mycket annat av lägenheten och detta utrymme tillhör en större hall med mycket och höga väggar (trapphusaktigt rum). Känner att jag inte orkar/behöver göra det då väggarna ändå är okej.

Men jag funderar på någon form av bänk vid fönstret? Och kanske vägghyllor då mina favoritböcker kommer få stå där och synas.:bump: Kuddar, något mysigt ljus... Det finns ingen värme i detta hörn, endast ett liiiitet direktelselement nedanför vid ytterdörren som jag planerar att inte använda då det är onödiga utgifter då jag inte hänger i hallen alltför mycket (än). Det är troligen bara vinterhalvåret som blir lite kallt när det är kallt ute (nyligen flyttat in så inte bott här under vinterhalvår än). Men en matta, kuddar och värmeljus kan ju alltid göra det mysigt. Sen behöver jag kanske inte läsa där just då det är för kallt. Men bara som lite inflikande info.

Vad tror ni? Gardiner? Ljusslingor? Tips på någon bänk jag kan göra om till skön läsplats med kanske mjuk dyna osv? Trappräcket är rätt lågt, lägre än moderna lägenheter har. Men tänker att jag om jag behöver luta mig mot något kan luta mig mot andra väggen. :) Alla elprylar i hörnet är min router och fiberuttag i väggen.

Nu är bilden dålig för screenshotade en film och kan inte ta kort nu då jag är bortrest. Men ni ser nog ändå. :D De två avlastningsborden behöver inte vara där. Bara nyss införskaffat dem och ställt dem där så länge.
 

Bifogade filer

  • 2023-08-18 (1).png
    2023-08-18 (1).png
    124,6 KB · Visningar: 160
Vilken bra idé! Praktiskt att fönsterbrädan och trappräcket är samma höjd. Du vill inte ha en sittyta i förlängningen av dem?

Tillägg: Jag har en liknande plats i min lägenhet och där har jag preliminärt tänkt att förlänga fönsterbrädan med en egenbyggd bänk som eventuellt också är en bokhylla, där man kan sitta lutad mot väggen till höger. Har dock element under fönstret så behöver fixa det tillräckligt luftigt.
 
Vad har du för mått? Det ser ganska långsmalt ut på bilden. Är det väldigt smalt så hade jag försökt få upp bokhyllorna från golvet. Sen hade jag nog snarare tittat på en fåtölj eller möjligen en schäslong att ha längst in i hörnet. Du vill ju ha något du kan sitta länge i och det är svårt att få till med bänk, oavsett mängd kuddar. Matta på golvet som ramar in och mjukar upp. En bra läslampa. Jag gillar rullgardinen du redan har i fönstret. Långa gardiner tror jag skulle kväva ett så litet fönster.
 
Hej

Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra något av det annars så tomma utrymmet. Jag undrar om någon här kanske har smarta knep eller idéer på vad jag kan göra? Ni vet sådana där smarta knep som inte är jättedyra utan kanske hur man gör en bänk av en IKEA-hylla eller nått.:D Jag hyr lägenheten och får måla om, sätta upp hyllor osv men inte liksom riva och bygga om. Min plan för nu är dock inte att måla om då jag målat om mycket annat av lägenheten och detta utrymme tillhör en större hall med mycket och höga väggar (trapphusaktigt rum). Känner att jag inte orkar/behöver göra det då väggarna ändå är okej.

Men jag funderar på någon form av bänk vid fönstret? Och kanske vägghyllor då mina favoritböcker kommer få stå där och synas.:bump: Kuddar, något mysigt ljus... Det finns ingen värme i detta hörn, endast ett liiiitet direktelselement nedanför vid ytterdörren som jag planerar att inte använda då det är onödiga utgifter då jag inte hänger i hallen alltför mycket (än). Det är troligen bara vinterhalvåret som blir lite kallt när det är kallt ute (nyligen flyttat in så inte bott här under vinterhalvår än). Men en matta, kuddar och värmeljus kan ju alltid göra det mysigt. Sen behöver jag kanske inte läsa där just då det är för kallt. Men bara som lite inflikande info.

Vad tror ni? Gardiner? Ljusslingor? Tips på någon bänk jag kan göra om till skön läsplats med kanske mjuk dyna osv? Trappräcket är rätt lågt, lägre än moderna lägenheter har. Men tänker att jag om jag behöver luta mig mot något kan luta mig mot andra väggen. :) Alla elprylar i hörnet är min router och fiberuttag i väggen.

Nu är bilden dålig för screenshotade en film och kan inte ta kort nu då jag är bortrest. Men ni ser nog ändå. :D De två avlastningsborden behöver inte vara där. Bara nyss införskaffat dem och ställt dem där så länge.


Jag hade nog försökt hitta en bokhylla som går in under fönsterbrädan och sen satsat på en skön fåtölj vänd mot bokhyllan om det får plats. En skön matta och mysbelysning i fönstret och en bra golvlampa för läsbelysning. Fåtölj går att hitta på second hand eller någon lite billigare från IKEA. Vet inte om jag uppfattar dig rätt om du ställer en bänk längsmed fönstret riskerar du då inte att få fönsterbrädan i ryggen om du sitter på den? Men det kanske inte är så du menar att du ska ha bänken?
 
Vilken bra idé! Praktiskt att fönsterbrädan och trappräcket är samma höjd. Du vill inte ha en sittyta i förlängningen av dem?

Tillägg: Jag har en liknande plats i min lägenhet och där har jag preliminärt tänkt att förlänga fönsterbrädan med en egenbyggd bänk som eventuellt också är en bokhylla, där man kan sitta lutad mot väggen till höger. Har dock element under fönstret så behöver fixa det tillräckligt luftigt.

Vad har du för mått? Det ser ganska långsmalt ut på bilden. Är det väldigt smalt så hade jag försökt få upp bokhyllorna från golvet. Sen hade jag nog snarare tittat på en fåtölj eller möjligen en schäslong att ha längst in i hörnet. Du vill ju ha något du kan sitta länge i och det är svårt att få till med bänk, oavsett mängd kuddar. Matta på golvet som ramar in och mjukar upp. En bra läslampa. Jag gillar rullgardinen du redan har i fönstret. Långa gardiner tror jag skulle kväva ett så litet fönster.

Jag hade nog försökt hitta en bokhylla som går in under fönsterbrädan och sen satsat på en skön fåtölj vänd mot bokhyllan om det får plats. En skön matta och mysbelysning i fönstret och en bra golvlampa för läsbelysning. Fåtölj går att hitta på second hand eller någon lite billigare från IKEA. Vet inte om jag uppfattar dig rätt om du ställer en bänk längsmed fönstret riskerar du då inte att få fönsterbrädan i ryggen om du sitter på den? Men det kanske inte är så du menar att du ska ha bänken?

Tack för alla svar :)

Det är långsmalt, men kan inte mäta nu utan först när jag kommer hem. Jag gillar också rullgardinen så den blir kvar, tänkte om något mer behövs utöver det:bump:

Jo kanske en sittyta i förlängningen skulle vara något!:D Och likaså att bokhyllorna kommer upp från golvet. Jag tänkte att om jag har en bänk skulle den vara i höjd med fönsterbrädan typ så att jag kan kika ut. Bara för det ser så fint ut på bild på nätet:D:bump:
 
Det ser jättefint ut på nätet! :D Om man ska kunna sitta på den och luta sig mot väggen så föreställer jag mig att man behöver bygga något själv så att det får perfekta mått. Då håller den sig på plats utan att behöva skruvas fast någonstans, tror jag. Och så ser det extra snyggt ut, jämfört med något som bara får plats genom att vara mer eller mindre "för litet".
 
Säger också fåtölj :) Vill man gosa in sig och långläsa så ska det vara bekvämt! Blir svårt att få till med en hyll-lösning.

Ett litet runt bord bredvid fåtöljen med plats för ett par ljus, kaffekopp (eller vinglas och godis!) hade jag också försökt få dit för bekvämlighetens skull.

Jag har ett som liknar detta i min sommarläshörna, men med marmorskiva.

IMG_2284.png
 
Säger också fåtölj :) Vill man gosa in sig och långläsa så ska det vara bekvämt! Blir svårt att få till med en hyll-lösning.

Ett litet runt bord bredvid fåtöljen med plats för ett par ljus, kaffekopp (eller vinglas och godis!) hade jag också försökt få dit för bekvämlighetens skull.

Jag har ett som liknar detta i min sommarläshörna, men med marmorskiva.

Visa bifogad fil 126108
Detta är typ bordet som står längst fram i bild, det svarta. Fann på loppis för 20kr :D

Har ni tips på fåtöljer eller så? :)
 
Detta är typ bordet som står längst fram i bild, det svarta. Fann på loppis för 20kr :D

Har ni tips på fåtöljer eller så? :)


Håller med om fotpall det är definitivt mycket skönare om du ska sitta och läsa längre stunder än utan pall..Om du har möjlighet åk till IKEA och testa olika fåtöljer. Tycker det är så individuellt med vilken fåtölj som passar ens egen kropp och hur man sitter bekvämt.
 
Hej

Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra något av det annars så tomma utrymmet. Jag undrar om någon här kanske har smarta knep eller idéer på vad jag kan göra? Ni vet sådana där smarta knep som inte är jättedyra utan kanske hur man gör en bänk av en IKEA-hylla eller nått.:D Jag hyr lägenheten och får måla om, sätta upp hyllor osv men inte liksom riva och bygga om. Min plan för nu är dock inte att måla om då jag målat om mycket annat av lägenheten och detta utrymme tillhör en större hall med mycket och höga väggar (trapphusaktigt rum). Känner att jag inte orkar/behöver göra det då väggarna ändå är okej.

Men jag funderar på någon form av bänk vid fönstret? Och kanske vägghyllor då mina favoritböcker kommer få stå där och synas.:bump: Kuddar, något mysigt ljus... Det finns ingen värme i detta hörn, endast ett liiiitet direktelselement nedanför vid ytterdörren som jag planerar att inte använda då det är onödiga utgifter då jag inte hänger i hallen alltför mycket (än). Det är troligen bara vinterhalvåret som blir lite kallt när det är kallt ute (nyligen flyttat in så inte bott här under vinterhalvår än). Men en matta, kuddar och värmeljus kan ju alltid göra det mysigt. Sen behöver jag kanske inte läsa där just då det är för kallt. Men bara som lite inflikande info.

Vad tror ni? Gardiner? Ljusslingor? Tips på någon bänk jag kan göra om till skön läsplats med kanske mjuk dyna osv? Trappräcket är rätt lågt, lägre än moderna lägenheter har. Men tänker att jag om jag behöver luta mig mot något kan luta mig mot andra väggen. :) Alla elprylar i hörnet är min router och fiberuttag i väggen.

Nu är bilden dålig för screenshotade en film och kan inte ta kort nu då jag är bortrest. Men ni ser nog ändå. :D De två avlastningsborden behöver inte vara där. Bara nyss införskaffat dem och ställt dem där så länge.

Jag hade hangt langa gardiner i fonstret, satt en fatolj ala strandmon i hogra hornet dar bordet star nu, med ett avlastningsbord till hoger och en stor vaxt i den andra hornan. en matta, och sen blir det nog jattemysigt? Kanske skruva in nagon flytande hylla?
Gallande varme, har du kontaktuttag naravid har jag kopt en elfilt - gor en helt fantastisk skillnad
 
Vi har en läshörna som är lite halvtight för det vi ville ha där men vi önskade plats för 2 fåtöljer så man fick se sig om efter något nättare. Vi hittade ett par stycken på Mio med fotpall som definitivt gör sitt jobb. Minns inte prislappen dock.

Vi har siktat på lite dämpade färger. En golvlampa finns i ett hörn här men frågan är om du kanske borde få en eventuell läslampa på väggen eller kanske på räcket om det önskas?

Har du mycket böcker du vill få plats med där hade jag i ditt läge kört på några hyllor där men kanske längre upp för att frigöra yta till sittplats och kompletterat med hyllor på fler ställen. Det går ju att sätta ett par stycken längre upp i trappan (ovanför slå i huvudet-höjd) med utan att det behöver se konstigt ut där tänker jag.

Tjocka gardiner och matta ger mig ett lugn som jag uppskattar i sådana utrymmen. Det blir ju mindre ljud också.
 
Spontant tänkte jag direkt fåtölj med fotpall (bänkar är tyvärr hemskt tycker jag iaf) lite snett ut från hörnet där bordet står nu, någon typ av avlastningsbord vid internetsakerna med plats för ljus, bok och en kopp te. En väggbokhylla av lämplig höjd (beroende på resten av rummet och antal böcker du vill få plats med) närmst i bilden mot samma vägg som fåtöljen är emot. Filtar, kuddar och någon liten fluffig matta så kan det nog kännas ombonat även om det blir lite kyligt. Om det få plats bra kanske en golvlampa med läslampa bakom fåtöljen. Samma med golvväxt mellan fåtöljen och mot bokhyllan.

Gulligt utrymme!
 
Fåtölj med fotpall 😊
Sen en trevlig golvlampa.
Kolla marketplace för fåtölj och loppisar för lampa 😁
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 335
Senast: cherie
·
Hemmet Jag sitter och tittar på hus lite till och från och längtar tills den dag jag kan köpa ett hus och ha ett riktigt hobbyrum för min...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Trott
·
Hemmet Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet och glad i hågen åker jag dit och inser att alla ytskikt behöver göras nåt åt! Jag kanske...
Svar
8
· Visningar
2 788
Senast: Seabaz
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 738
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp