Bukefalos 28 år!

"Af Petersenska priset"

ancan

Trådstartare
Någon här inne som vet vad det är/var för pris. Har stött på det några gånger genom årens lopp, nu senast i en text angående gamla godkända hingsten PAJAZZO 653. Om hans mamma Helle 10154 står det bla" gått etta på flyinge och erövrat "af Petersenska priset".
Har sökt och googlat på det men inte fått några träffar alls.

Någon här inne som har någon aning om vad det är för pris?
 
Sv: "Af Petersenska priset"

Jag vet att det är en utmärkelse som delades ut till 3-åriga ston, ett om året om jag inte missminner mig. Tror att det var som att vinna Elmia.
 
Sv: "Af Petersenska priset"

tror också att det har med 3åriga ston att göra... men varför stod det "Flyinge"??(hingstkalendern Flyinge 1985 sidan43.)
 
Sv: "Af Petersenska priset"

Det var väl före Elmias tid?
Började man inte med Elmia på 70-talet?

Kände en häst vars mamma fick det 1965. Vet att jag sett en bild av henne i en gammal Hästen i samband med utdelandet, men tyvärr hittar jag inte artikeln nu. Står i stamboken att hon fått G af Petersens hederspris.
 
Sv: "Af Petersenska priset"

Jag vet inte riktigt hur det förhåller sig på halvblodssidan, men vi fick Gösta av Petersens Minnespris 2002 (tenntallrik + 1500:-) för vårt treåriga fjordsto som hade högsta poäng av visade kallblodsston visade på premieringen i Bjärsjölagård. Kriteriet är visst att stoet skall vara fött, uppfött och i enskild ägo hos någon i fd.Malmöhus län. Troligen finns det andra kriterier för halvblod.
 
Sv: "Af Petersenska priset"

aha!... står det på priset ingraverat vilka som tilldelats det tidigare?
KAN det ha ngt att göra med HÖGST bedömda 3 årssto det året? Alla raser kanske...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 154
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp