Afrikansk svinpest konstaterad i Sverige

Och det finns de med minigrisar i området där grisarna i princip är samma sak som hundar för familjen.

Förståligt att det tyvärr inte går att börja undanta några, hemskt med de som förlorar sina produktionsgrisar/hushållsgrisar men än värre för de som tvingas avliva sina familjemedlemmar.
Tänker bara på hur hemskt det skulle vara om jag förebyggande skulle behöva avliva hunden pga risk för någon smitta…
Ärligt talat. Jag hade nog flytt. Inte en chans att jag hade avlivat en familjemedlem förebyggande för att någon myndighetsperson sagt det. :bag:
 
Läste igår kväll att en grisuppfödare i Halland kommer sluta med sina "glada" grisar pga av det här! :cry: Dock har de visst samarbete med grranngårdar så julskinkorna ska visst inte vara hotade. Men det är ju inte utegrisar! :(
Minns när de startade upp i liten skala. Ägarna är från Tyskland så jag tror att de kanske har varit extra medvetna och förberedda. Under flera år kom alltid vår julskinka och mycket annat därifrån. Men numera har vi tyvärr ingen koppling till Halland längre. http://gudmundsgarden.se/aktuellt/
 
Nyheterna rapporterar ytterligare 8 döda svin. Men nära de tidigare.
Jägarna har mött en flock sjuka svin i skogen, men eftersom dom inte får skjutas i nuläget (p.g.a. risk att dom då söker sig längre bort) så har dom fått lämnas kvar där för att självdö. Troligen dessa som hittats nu.

Vet inte om det sagts tidigare, men det är betydligt färre svin i området kring de smittade/döda än man först trodde, vilket är oerhört positivt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp