Afrikansk svinpest konstaterad i Sverige

Rosett

Trådstartare
"Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är på väg in till SVA. Berörda myndigheter jobbar nu intensivt med att lokalisera, begränsa och bekämpa smittan. Mer information kommer att tillhandahållas fortlöpande."

OBS! Bild på kapat vildsvinsben i artikeln. För er som är känsliga. Inget blod.

https://via.tt.se/pressmeddelande/a...publisherId=2202017&releaseId=3367404&lang=sv


Hur ska det här gå, undrar man ... :(
 
"Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är på väg in till SVA. Berörda myndigheter jobbar nu intensivt med att lokalisera, begränsa och bekämpa smittan. Mer information kommer att tillhandahållas fortlöpande."

OBS! Bild på kapat vildsvinsben i artikeln. För er som är känsliga. Inget blod.

https://via.tt.se/pressmeddelande/a...publisherId=2202017&releaseId=3367404&lang=sv


Hur ska det här gå, undrar man ... :(

Inte kul alls. Och åtminstone lokalt påverkar det folk rätt rejält:

"Inom det drabbade området kommer allt tillträde till en början vara förbjuden. Det innebär till exempel att man inte får vistas där, plocka bär och svamp, jaga, arbeta med skogsbruk, eller göra andra friluftsaktiviteter."

Men jag kan tänka mig att grisbönder drabbas hårt. För att inte tala om deras grisar - inte ens på ekogårdar kan de får vara ute och böka. :(
 
Nu har kartan släpps på jordbruksverkets hemsida. 1000 kvadratkillometer ska stängas av. Undrar hur det ska gå till rent praktiskt? Jag hoppas innerligt att folk respekterar det så vi får stopp på eländet.
Tyvärr skulle det anordnas elitävlingar i bruks i Fagersta på lördag men antar att de nu får lov att ställas in😔
 
Nu har kartan släpps på jordbruksverkets hemsida. 1000 kvadratkillometer ska stängas av. Undrar hur det ska gå till rent praktiskt? Jag hoppas innerligt att folk respekterar det så vi får stopp på eländet.
Tyvärr skulle det anordnas elitävlingar i bruks i Fagersta på lördag men antar att de nu får lov att ställas in😔
Ja, hela kommunen och lite till. Jag hoppas folk förstår och att man lyckas skjuta av en herrans massa vildsvin fort som attan.
 
Ja, hela kommunen och lite till. Jag hoppas folk förstår och att man lyckas skjuta av en herrans massa vildsvin fort som attan.
Hörde på radion att de ev kommer stängsla in och sedan skjuta av allt de kan utanför, för att skapa en bufferzon, men jakt, avverkningar, bärplockning, svamp mm är förbjudet. Ingen aktivitet i skogarna öht för att inte störa grisarna så de förflyttar sig.
 
Undrar hur det hamnat här? Vet att danskarna är livrädda för skiten, deras fläskexport är global.
 
Kan det ha kommit med importerat grovfoder?
2018 kom min granne när vi lossade och vill höra så att det var svenskt foder för han menade det var stor risk att svinpesten följde med
 
Kan det ha kommit med importerat grovfoder?
2018 kom min granne när vi lossade och vill höra så att det var svenskt foder för han menade det var stor risk att svinpesten följde med
Teoretiskt kan det väl det men har så mycket importerat foder verkligen kommit än? Jag har inte hört om att många importerat hit (bor i Västmanland). Vi har inte drabbats värst i år av torkan.
 
Det har ju gått en hel del lastbilar med förnödenheter till Ukraina, och från Ukraina lastade med människor och djur.

Så är det inte skinkmackan så är min gissning att det kommit in den vägen.
 
Teoretiskt kan det väl det men har så mycket importerat foder verkligen kommit än? Jag har inte hört om att många importerat hit (bor i Västmanland). Vi har inte drabbats värst i år av torkan.
De varnade mycket för det 2018, smittan kanske fanns och sen kom grisarna dit?
 
De varnade mycket för det 2018, smittan kanske fanns och sen kom grisarna dit?
Vildsvin har vi tyvärr haft länge.

Jag tror bara den bästa gissningen är en macka eller dylikt som hamnat fel, och inte att det kom med något foder eller en flykting.

Västmanland är långt upp i landet och Fagersta inget ställe man kommer till utan att passera något annat innan, så att säga.
Edit: långt upp relativt de områden där svinpest är etablerat ute i Europa, alltså.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp