Bukefalos 28 år!

Aggresivt beteende

A

ankans

En inackorderad 4 årig hlb valack (hoppa inte på mig nu för jag skrev hlb ;-) ) i mitt stall, beter sig väldigt hotfullt mot mig i hagen. När jag släppt ut dem och ska lägga hö i hagen, så hotar han mig genom att svänga med häcken och slicka öronen, jag kan garantera att han anfaller om jag går mot honom.

Det hör till saken, att där han stod innan, fanns barn som kastade sten på honom i hagen. Ägaren flyttade hästen pg a detta men då var skadan redan skedd. Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera detta, låta bli att utmana honom en period tills han accepterar eller banna honom?
 
släng ut höet INNAN du släpper ut hästarna, tids nog kommer han förmodligen att lära känna dig och behöver då inte hota dig(förhoppningsvis ;))
 
det är alltså inte din häst? vore jag du så skulle jag lägga ut höt innan jag släpper ut hästen, och sedan inte bry mig om honom ngt mer. så tycker JAG att det är självklart att man gör, då jag inte tycker att man ska lägga sig i andras hästar och deras beteende, om det inte är ngt väldigt allvarligt problem, vilket inte JAG tycker att det verkar vara.. bara att slänga över höt över stängslet vid ex lunchfodringar, så slipper du ju gå in till honom!Jag personligen skulle bli riktigt förbannad om någon försökte "uppfostra" min häst utan att prata med mig! dock har jag alltid haft hästar som det inte har varit några större problem med! Så, som sagt var, jag tycker att du ska ignorera honom! //Vickan
 
Kan jag göra, men det är omständigt för jag ger höet som står innan för dörren till lösdriften, när jag slänger ut shettisarna i samma hage, annars måste jag gå runt om :( . Man är tidspressad på morgonen! Men jag är nog inne på din linje att låta honom vara och se om förtroendet ökar. Känns inte rätt att gå på honom faktiskt eftersom man vet att där finns en orsak bakom, hade det inte gjort det hade jag nog tänkt om :)
 
Nu skulle aldrig ägaren ha några synpunkter i detta fallet, MEN, jag tycker oavsett vilket att det visst man ska lägga sig i, i och med att jag släpper ut och utfodrar samtliga mornar i veckan, så har ägaren gett mig sitt förtroende att sköta det efter mitt förnuft, annars får man vackert sköta sin häst själv. Tycker jag :smirk:

Till grundfrågan, ja, jag tror jag ska ignorera honom :)
 
Kan jag göra, men det är omständigt för jag ger höet som står innan för dörren till lösdriften, när jag slänger ut shettisarna i samma hage, annars måste jag gå runt om .

Kan du inte slänga ut höet och shettisarna först då, och sen valacken? Inte riktigt med på hur det blev krångligare så det kanske blir lika krångligt?

I övrigt är jag enig med de andra, ha ögon i nacken och se till att du inte släppe rkollen på honom, men ignorera honom och 'ta ingen strid' om han inte skulle göra ett regelrätt utfall orpovocerat (med ta ingens trid menar jag alltså att försök undvika att provocera)
 
Jo det är riktigt, det får bli så vi får bara lära oss stänga grinden på kvällen när vi tar in dem.

Jag tror oxå det är bäst att låta honom vara. Han har blivit mycket bättre i boxen, man kan klappa honom när han äter och har rusar inte ut när man öppnar längre.
Så ett steg i taget :) :)
 
Jag skulle börja spendera tid med att bli en medlem i flocken. Först och främst skulle jag ta kontakt med min häst ensam i en korall eller på ridbanan eller liknande. Lära känna hästen och bygga upp respekten mellan oss. Sen hade jag gått med in i hagen när jag släppte hästen och sen umgås med flocken. Bli accepterad som en av dom.

Gå en stund i hagen varje dag så kommer ju hästen acceptera din närvaro i hagen ett tag efter att du släppt honom. Det blir som en daglig syssla. Något som händer varje gång han släpps och detta kommer han då att se det som en rutin vilket leder till trygghet. Han kommer också att märka att du inte gör varken honom, eller någon annan i flocken, illa när du är där.
Just nu kopplar han din närvaro med de hemskheter som han upplevt tidigare. Du måste få honom att se skillnaden.
 
ja, ok.det är ju naturligtvis upp till var och en om man låter andra "uppfostra" sin häst. ( nu menar jag dock inte om den gör något riktigt farligt som att den verkligen går till anfall osv). Men som jag skrev, så tolererar inte JAG att andra håller på med mina hästar mer än nödvändigt. alltså tar in och ut från hagen..det är så jag gör med andras hästar, oavsett hur de beter sig. såvida beteendet inte går till överdrift så att hästen verkligen gör ngt! förstår inte anledningen att lägga sig i andras hästar, såvida de inte ber om hjälp att komma tillrätta med ngt.. men som sagt var, så är det ju upp till var och en, och jag säger ju absolut inte att jag har rätt. jag bara talar om min åsikt. alltså inget elakt menat!
 
Jag uppfostrar inte andras hästar om deras beteende inte påverkar mig och de tillfälle jag behöver hantera dem. Vad gäller övrig uppfostran håller jag med dig för det är upp till var och en. Men överlåter man vården till någon annan så får man räkna med att de korrigerar hästen om den uppför sig illa. :)
 
ja, ok.det är ju naturligtvis upp till var och en om man låter andra "uppfostra" sin häst. ( nu menar jag dock inte om den gör något riktigt farligt som att den verkligen går till anfall osv). Men som jag skrev, så tolererar inte JAG att andra håller på med mina hästar mer än nödvändigt. alltså tar in och ut från hagen..det är så jag gör med andras hästar, oavsett hur de beter sig. såvida beteendet inte går till överdrift så att hästen verkligen gör ngt!

Jamen,här är det ju ett problem,måste man då vänta tills att hästen "gör nått" eller ska man be ägaren sköta sin häst vad gäller alla ut och insläpp??
Vi hade ungefär för ett år sen också problem med en häst i stallet och valet för oss var enkelt,antingen gör ägaren nått,eller så får hon ta in hästen själv!
Jag morgonfodrar själv 18 hästar på morgonen och har "fostrat" alla 18 till att inte ha huvudet i krubban eller trängas när man kommer med morgonmaten.Det är ju som trådskaparen skrev,en viss tidspress på morgonen och kanske har hon som jag,det är "ingen annan som vill eller kan" morgonfodra.Som sagt,kan man inte acceptera att en "normal" hantering sker,dvs en som är säker för både hästarna och människorna,då får man ta sin häst och stalla upp i ett eget stall nånstans och sköta sitt själv.Och glöm inte det,att oftast ser inte ägaren det som ett problem vid nån hantering,de tar ju själva inte in eller ut hästarna så ofta.De är ju redan i boxen när ägaren kommer på kvällen.Så var det hos oss,och vi gick ihop oss tillslut och sa till ägaren och stallägaren.Men nu är det löst och alla vet hur de ska göra,alt säga till nån dag innan om att de inte vill ta in henne på sitt pass,så får ägaren lösa det,och det funkar bra.

Till trådskaparen> Jag håller med de andra,ta inte strid utan ignorera hästen ett tag,men ha ögon i nacken och håll koll så att du inte hamnar i en farlig sitution.
 
Först och främst; leta upp ungarna och vrid nacken av dom.

Och för det andra... Om jag var du skulle jag helt enkelt sätta mig i hagen och sitta där tills han accepterat din närvaro. Jag skulle inte "jobba" med hästen på nåt sätt, då den inte är min, utan bara se till att den accepterar närvaro och rörelse. Ett par timmar ett par dar i sträck - tror inte det behövs så mycket mer.
 
Ha ha, det har både ägare och jag lust med :D

Man jobbar heltid och hästarna är hobby så jag får försöka det under helgen (på samma gång man ska tvätta, städa, ta hand om sambon och sitt barn, hund, katter och hästar *skratt*) Nä allvarligt talat ska jag göra det i helgen för jag tror han behöver det, det tycker ägaren oxå. En sak som jag glömt att påtala är att jag och ägaren i helgen longerade honom, och han kanske är sur på mig för jag hade pisken... han slår mot den när man visar den... hmmm... vi kanske ska låta honom vara ett tag och bara låta han få positiva upplevelser ett tag innan vi sätter igång honom igen? Han har säkert inte släppt allt än, även om han är 10 gånger bättre nu än när han kom.

Angående ungarna, så kan jag inte förstå föräldrarna som tillåter sånt beteende, hade det varit min unge hade jag lagt honom över knät och..... jag ni förstår. :devil: :devil:
 
som sagt var, så är det MIN åsikt, och jag kommer inte att ändra på det! trådskaparen undrade vad hon skulle göra, och jag svarade vad JAG tycker och vad JAG skulle ha gjort. jag säger inte att ngn annan ska göra som jag, absolut inte! trådskaparen har förstått vad jag menar, och det var henne jag svara, så då tycker inte jag att det behövs ngt tjafs från andra!
 
Tjafs??? :confused: :confused: :confused:
Ser ingenstans där det skulle vara tjafs,jag har bara ställt lite frågor till dig och samtidigt klargjort hur det funkar hos oss.Men inget tjafs vad jag kan se.
Och en diskussionsida är väl ändå en diskussionssida,skulle vara ganska tråkigt om man inte får ifrågasätta eller "vara med" och ha en åsikt.
Sen är det väl ändå så att jag har skrivit ner min åsikt.Och jag har väl lika mkt rätt till en åsikt som du eller?
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 936
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 001
Senast: Alexandra_W
·
R
Hästhantering Jag står i ett ganska stort stall, med plats för 15 hästar. Min häst går i hagen tillsammans med två andra ston, ett av dessa ston...
2
Svar
28
· Visningar
4 518
Senast: Emerald
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 321
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp