Bukefalos 28 år!

Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag anser att en hund ska korrigeras när den agerar på ett sådant sätt att den visar att den inte accepterar mig som nr 1.
Det betyder att jag måste vara den dominante av oss två.
Börjar du med en valp så krävs små korrigeringar men har en vuxen hund kommit ur kurs krävs större.
Kolla in http://www.krokasmeden.com/Artiklar/Respekt.pdf
Eftersom jag producerar "ordbajs" så kanske du kan respektera ng annans åsikter.
Hon poängterar hur viktigt det är att släppa direkt då valpen signalerar att den ger sig. Gör du inte det så blir ditt dominanta beteende direkt destruktivt!!!

Vad det gäller forskning så är det bara att ställa sig och titta på hur lösa hundar interagerar så ser du (om du har ögon för det) hur man värderar varandra under leksamma förhållanden.
Vad du kan skriva under på att samma värdering ligger fast om det skulle uppstå ett skarpt läge.
Har jag präglat in på min hund vem som är topdog så underlättar det betydligt.

Vad kul att du hänvisar till stefan på krokasmeden, det är nämligen han som tyckt att jag INTE ska gå in korrigera min hund fysiskt:D speciellt inte om han är uppe i varv.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Forskning är inte att du sätter dig med dina färgade glasögon och observerar hundar! Vad DU ser är inte nödvändigtvis vad som faktiskt är sant.

Nu stångar jag mig blå här men Vid studier av vilda vargar så har man upptäckt en sk. Familje-ordning. Läs gärna David Mech, Thelma Rowell, Randall Lockwood, Per Jensen m.fl. Om vad deras studier av varg och vilda djur har visat för resultat. I deras studier så talar man om en familje ordning där alfahanen och honan är som föräldrar. De är ytterst tålmodiga med värdighet. De straffar inte sina underordningar för varje fel, snarare tillåter de väldigt mycket utrymme för fel och de är högst toleranta.
Alfahanen och honan är inte de som bestämmer i tid och otid och heller inte de som har förtur till alla resurser. Flockmedlemmarna har inte en rigid ordning i flocken utan en ranghög hund är ranghög i vissa situationer, medan en underkastad hund kan vara ranghög i andra.
Saker som vem som får behålla sitt ben har varit frågan om den som är närmast benet, inte den som är ranghög och kan ta det hursomhaver från ranglåga. Har en unghund ett ben kan den vakta det och få underkastelsesignaler från ranghöga djur, även alfadjur!
En underkastelsesignal är främst INTE ett "jag böjer mig för din vilja för att du är stark" utan oftast ett "jag respekterar dig och menar inget illa".
I en vargflock anses den ranghöga vargen vara den som får mest underkastelsesignaler från alla andra. Dessa signaler är INGET den ranghöge arbetar aktivt för utan snarare är de underkastade de som aktivt visar underkastelse i form av beröring, kärlek, respekt, slickande o.s.v. Den ranghöge är väldigt få gånger korrigerande mot de andra och visar ett stort tålamod och självsäkerhet mot de andra. Det innebär alltså att genom respekt och kärlek får den ranghöge sin dominans, genom att de litar på honom och hans vishet, inte genom att han berättar vem som bestämmer! Dominans är inte något du tar, det är något du får. En gåva helt enkelt!

Det utspelas väldigt få aggressionsyttringar i en vild vargflock men väldigt många i en inhägnad. Det är jämförbart med en familj och en arbetsplats som Anders Hallgren talar om.
I en bra familj så har alla tillåtelse att säga sitt, bestämma och vara med. Man mobbar inte varandra utan respektfullt behandlar varandra som jämlikar. Mamma och pappa har sista ordet men det är för att man litar på dem och älskar dem samt vet att de är visa. Barnen uppfostras med kärlek, uppmuntran och tålamod.
På en arbetsplats så väljer man inte sina kamrater. Där kan mobbing, irritation, bråk och aggressioner framkomma. Där har man den strikta hirearki du talar om landsbygdsbo. Det kan många gånger skapa oro, ångest och obehag. Där sker maktyttringar och kokurrens ofta. Detta är ett inhägnat djurs vardag och därför har tidigare studier på varg uppvisat resultatet om hackordning och dominans.

En studie har visat att djur som lever i denna sk. Hackordning får magsår och stressrelaterade förändringar i kroppen. Då var det tal om hos inhägnade apor som varit av låg rang upptäckes det stressymptom vid obduktion, ex. Förstorad binjure från ex. ökad kortisol samt adrenalin utsöndring och möjligtvis testosteron utsöndring. Deras kroppar har helt enkelt överproducerat stressämnen.

Så att jämföra en bunt olyckliga vargar med hundar som vi, i alla fall jag, vill ska vara friska och lyckliga djur är inte så smart. Speciellt när det finns massor av studier och observationer som talar emot det.

Men det allra allra viktigaste som man bör tänka på är; visst funkar det att trycka ned hundar, alfaeullningar och kontroll på allting de gör, men är det etiskt att göra så? Finns det andra metoder man kan ta till, som hundar förstår, men där man slipper fysiskt korrigera och trycka ned aktivt? Ja det finns det och jag tycker att man ska tänka noga igenom varför man stint håller vid dominansteorier som har blivit överbevisade för länge sen.

Cesar sa en gång att ledarskap är för livet och att man varje dag måste aktivt påminna sin hund om detta. Jag istället väljer att se min hund som min bästa vän och väljer hellre metoder som gör att vi kan leva tillsammans utan att jag måste påminna och berätta för min hund om vem hon ska lyssna på. Jag väljer den metod där hon alltid kommer att veta och ge all sin tro och tillit till mig utan att jag måste ständigt fråga..
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Du får lugn och harmoni i en vild vargflock och en vid hundflock därför att individerna känner varandra.
Man vet var man står och man vet vad man kan tillåta utan att riskera sin egen rang.
Naturligtvis är alfaparet inte terroriserande mot de andra, F*n man jagar ju, man riskerar ju livet tillsammans nära nog var o och varannan dag.
Men skulle exempelvis en av de unga hanarna börja intressera sig för en syster som löper då....
Som du så träffande säger "-Mamma och pappa har sista ordet "

Vad det gäller hundar så är förtroendet mellan människa o hund uppbygd på samma vis.
Man vet var man har varandra (under förutsättning att husse/matte varit konsekventa i sitt bemötande) och man vet hur långt man kan gå utan att det tar hus i helvete.
Om någon har uppfattag mig så att jag vrålar o skriker, slår o gormar så har man fått det hela om bakfoten.

Min hund litar på mig, skulle jag teckna ett slag mot henne så blinkar hon inte, hon ryggar inte. Och varför skulle hon? hon har aldrig blivit slagen.
Trots det vet hon vem som är bestämmer. Kontakt av mina händer har alltid varit förbundet med välbefinnande. Det bästa hon vet är att få ligga i soffan tillsammans med mig, gärna med sin nos i min handflata.

Hon är domistiserad och accepterar min dominans.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Du får lugn och harmoni i en vild vargflock och en vid hundflock därför att individerna känner varandra.
Man vet var man står och man vet vad man kan tillåta utan att riskera sin egen rang.

Men det är nog här dina tankar haltar. En varg har ingen "slutgiltig rang" på viset som en människa ska bestämma över en hund. Skulle du tillåta din hund att morra åt dig när du försöker ta ett ben? Svaret gissar jag är nej, det brukar inte anses vara ok att en hund morrar åt en människa. Men detta tillåter ett alfadjur av sina "undersåtar" beroende på situation. Alfa titulerar bara att du är den äldsta tiken som får valpar eller den äldsta hanen som får valpar. Det är alltså inget likhetstecken till att ha bestämmanderätt förutom just i fortplantning.
Rangordningen är dynamisk och förändras hela tiden beroende på situation och relation. Det är inte något som vi kan applicera på hur vi lever med hunden där vi förväntar oss att hunden ska följa oss och bete sig fridfullt med oss oavsett situation! Du ska alltså ha rätten till att ta benet från hunden, även om den helst vill ha kvar detta. Du är ingen hund i hundens ögon när du lärt den att acceptera detta. Mellan dig och hunden finns ingen personlig sfär som det finns mellan hundar, du ska ha full tillåtelse att ta och pilla på din hund precis som du vill. Du indoktrinerar detta, du "talar" inte hundens och vargens språk när du hanterar din hund. Utan relationen mellan dig och din hund är något helt annat, något inlärt, artificiellt och något du hjärntvättat hunden till att acceptera!


Hon är domistiserad och accepterar min dominans.

Orsaken till att folk nog har missförstått dig är att du använder ordet dominans. Dominans har två betydelser, den svenska ordets och det etologiska ordets.
På svenska är dominans ofta kopplat med att vara aggressiv, nedtryckande, väldigt.. ja bestämmande och bossig helt enkelt. Så uppfattar jag det och flera med mig. Enligt Svenska Akademiens ordbok talar man om att dominans innebär "göra sig gällande framför andra, vara herre, härska, ha öfvertaget; utöfva makt(en); råda, befalla; vara den bestämmande l. ledande; bjuda; stundom med bibet. af att framträda mera än sin omgifning, ställa denna i skuggan". För mig låter detta inte särskilt tilltalande eller trevligt.
Den etologiska betydelsen är när ett djur har övertaget om en resurs. Då är dominans något som är relativt till situationen och inte något djuren besitter konstant eller ett karaktärsdrag.

Jag tycker inte att någon av dessa ord kan beskriva det inlärda och onaturliga förhållandet vi har till våra hundar. Jag erkänner mer än villigt att jag hjärntvättar mina valpar i tidig ålder och lär dem att jag är bättre är någon annan. De ser inte mig som en hund och jag är inte dominant ur varken etologisk eller svensk betydelse. Jag och hunden konkurrerar inte om någon resurs, de lyder mig ungefär av samma anledning som sekter funkar. Jag helt enkelt indoktrinerar dem till att lyda mig under högst onaturliga förhållanden. Jag är ingen flockledare, för en flockledare är den som leder flocken beroende på situation. Jag är ingen hund och jag delar inte upp detta ledarskap mellan mig och mina hundar på samma vis. Deras självständighet är något jag lärt dem att utöva till vissa gränser på ett helt annat vis än vad en tik eller en varg gör.

För mig är det konstigt att prata om dominans och flock när vi håller hundar på ett helt annat vis. För mig är min hund en del av min familj där jag är överhuvudet därför att jag vet bäst. Detta medföljer ett stort ansvar, att läsa av min hund och att behandla min hund med största respekt, inte bara som hundar behandlar varandra. Jag är trots allt männska med en förmåga att resonera och vara påhittig bortom hundars förmåga. Jag har även moraliska och etiska skyldigheter emot min hund.
Bara för att evolutionen har gett hundar verktygen att träna in sociala beteenden på ett visst sätt (genom positiv bestraffning) så innebär det inte att om hundar hade haft vår intelligens och vår förmåga så skulle de fortsätta med att kommunicera med varandra på samma vis. Evolutionen är inte perfekt och hundar kan lära sig effektivt med andra, snällare metoder! Hundar är begränsade i förmågan att använda bättre träningsmetoder medan människan är inte det.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

När jag talar om dominans talar jag naturligtvis om vem som kontrollerar resurser och regler.
Att Bossa sin hund är kontraproduktivt eftersom hunden inte förstår ett så irationellt beteende.

Vad hund MIN ska veta är:
1 vem det är som bestämmer
2 vem som är bästa kompisen, den man kan busa med,lita etc.
3 Att om jag vill göra ngt som inte är roligt, ex hantera en sårskada så accepterar hunden det pga 1.

Naturligtvis kan du piska en hund till underkastelse men då får du en rädd krypande ovärdig varelse.
Bygger du istället upp förtroende genom konsekvent agerande och mycket fysisk positiv kontakt får du en hund som litar på dig och ser upp till dig som ledare.

Min hund är naturligtvis del i familjen men den är fortfarande en hund.En egen individ som delar livsutrymme med oss i 10+ år.
Det är ngt jag vet när jag beställer valpen.
Ingel leksak som kläs på moderiktiga acessoarer eller fönas.
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser fullpälsade hundar påbyltade en massa kläder i vi lössnö.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Evolutionen ÄR perfekt!!
Skulle det nu visa sig att hunduppfostran som bygger på andra metoder än dominans skulle fungera bättre så .....
Men så gott som all hunduppfostran bygger ju på att dominera hunden. Antingen rent fysiskt eller att man köper underkastelse genom positiv bestraffning. Och naturligtvis olika kombinationer av dessa.
I 90% av umgänget med min hund så är det hunden som väljer att följa pga att hon anser att det är positivt att följa just mig.
i resterande är det jag som VILL att hon ska följa, och då gör hon det för att det är jag som bestämmer.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Evolutionen ÄR perfekt!!
Skulle det nu visa sig att hunduppfostran som bygger på andra metoder än dominans skulle fungera bättre så .....
Men så gott som all hunduppfostran bygger ju på att dominera hunden. Antingen rent fysiskt eller att man köper underkastelse genom positiv bestraffning. Och naturligtvis olika kombinationer av dessa.
I 90% av umgänget med min hund så är det hunden som väljer att följa pga att hon anser att det är positivt att följa just mig.
i resterande är det jag som VILL att hon ska följa, och då gör hon det för att det är jag som bestämmer.

Öh.. Nu vet du verkligen inte vad du pratar om. Evolution är utveckling mot överlevnad baserat på slumpvisa mutationer som selekteras för beroende på eventuell effektivitet. Den är långt ifrån perfekt utan snarare "praktiska lösningar" om man ska kalla det något. Ett bra exempel är evolutionen av ögat, det har skett om och om igen, på olika vis. Vi människor, som är så himla avancerade, har ett rejält kasst öga som hallucinerar fram det vi ser. Andra djur har andra typer av ögon som är funktionellt bättre, ex. Bläckfiskar har ett bättre utformat öga. Hade evolutionen varit perfekt så hade vi alla haft det bästa av världar och vi människor hade haft ett mycket bättre öga.

Det är för mig totalt befängt att tro att hundar, som är så otroligt avancerade varelser, bara skulle ha ett typ av inlärningssystem. Hjärnan är inte så enkelt uppradad att det bara fungerar på ett vis, den har kapacitet för mycket mer än bara ett sätt att lära. Om inte detta vore sant så skulle det bara finnas en enhällig metod och alla skulle hålla med dig. Ingen hund skulle kunna lära sig något om inte vi talade ren hundspråk. De skulle inte ha förstått vårat kroppspråk som de gör idag, de hade inte ens evolverat fram till att vara våra husdjur eftersom de inte kan lära sig något annat än genom enda metod.

Snälla. Det är inte vettigt att tro att evolutionen skulle ha drivit hundar till att bara kunna förstå och lära sig av ett dominanskoncept. Det vore att gravt begränsa chanserna till överlevnad.

Sedan vet jag inte vad du tror positiv bestraffning är men det är att fysiskt ge sig på hunden. Att köpa sig underkastelse med positiv bestraffning är att slå/skapa obehag.
Att flera träningsmetoder nu håller på med bestraffning och "dominans" bevisar ingenting!! Förr slog man barn, nu är det olagligt. Vi vet bättre och vi förstår den påverkan som fysiska slag har på barn. Nu hoppas jag att tiden för att "dominera" våra hundar kommer att försvinna, för en dag kommer vi inse att hundar kan tränas på ett etiskt vis.

Min stora hund följer mig jämt för att hon vill. Allt annat är fortfarande inte lika värt som mitt beröm tycker hon. Den lilla är fortfarande valp men visar samma beteende. Hon gör det inte för att hon tycker att jag bestämmer utan för att hon vill att jag ska berömma henne, det blir hon glad av.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 196
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 106
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp