Bukefalos 28 år!

Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Men du landsbygdsbo; det där är ju faktiskt ingenting som direkt är unikt, vi är massor med människor som enkelt kan bryta våra hundar från alla typer av lek/kamp. Jag behöver inte ge min hund ett "ilsket" ögonkast eller ett nej; jag kan säga "tack" istället. Jag har aldrig behövt "tukta" eller "dominera" henne för det.

Precis, jag ropar bara på mina hundar och jag har då inte tuktat dem för att få ordning på dem när de leker!
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

det har jag hävdat ofta, det att man bör verkligen ta reda på i vilken ände av kopplet problemet sitter.
Vore det ngenomförbart vore ett "hundkörkort" inte helt fel.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Hade du haft den tryggheten och auktoriteten en "dominant" hund har så hade ju hunden utan tvekan svarat på din förfrågan. Du har inte funderat på VARFÖR den inte svarar?.

Visst bestämmer du, men varför anser du att det är så viktigt att vara mer åt det tyranniska hållet i din dominans, än åt ett visare håll? Jag kan på ett sätt förstå din poäng, även om den inte gynnar någon annan än dig själv.

Dominans är ju ett laddat ord, och jag tror själv på "dominans" i kombination med att jag är en resurs för hunden. Däremot likställer jag inte dominans med våld, för mig är dominans vägledning , beslutsamhet och trygghet.

Mina hundar svarar upp direkt. Vad andras gör är inte min sak så länge de inte direkt påverkar mig.
Det betyder att mina hundar har tryggheten hos mig.
Jag har ingen kadaverdiciplin på dem.
Vi busar och kelar nog mer än de flesta.
Hunden är alltid med. I bilen, traktorn på båten.
Hur många hundar tillbringar 90% av dygnets vakna timmar med husse eller matte?

Men de har vetat, att när jag använder "rösten" så är det ALLVAR.
Det kan vara att de är på väg ut på en trafikerad väg.
eller att de är på väg att dra igång en jakt som jag inte vill ha.
Jag har sagt det tidigare.
När det är vackert väder kan alla om bord vara med och bestämma.
Men blir det allvar kan o får det bara finnas en kapten.
:cool:

Att dra iväg till hundpratare eller lägga in en massa mänskliga värdingar ligger in för mig.
:rofl:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

sörlatungu
Säger du tack om hunden sticker ut på e4;an själv?
Från mig kommer ett vråål: - Hundjäävel nu kommer du HIIIIT!!!
Hunden kommer, får massor av beröm och klarar livhanken den här gången.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Fascinerande hur du bara skriver och skriver, men inte svarar på en enda fråga.

Jag är inte intresserad av vad du gör med dina hundar, jag är fortfarande bara intresserad av dina tankar bakom alfarullningar.

Edit: Vart kom hundpratare och mänskliga värderingar in i bilden? Vi (eller nej, jag) pratar fortfarande om forskning och etologisk lära.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

sörlatungu
Säger du tack om hunden sticker ut på e4;an själv?
Från mig kommer ett vråål: - Hundjäävel nu kommer du HIIIIT!!!
Hunden kommer, får massor av beröm och klarar livhanken den här gången.

Om man har en olydig hund släpper man den väl inte lös i närheten av e4.an?
Lyssnar hennes hund på "tack", vadfan ska hon då vråla för?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

sörlatungu
Säger du tack om hunden sticker ut på e4;an själv?
Från mig kommer ett vråål: - Hundjäävel nu kommer du HIIIIT!!!
Hunden kommer, får massor av beröm och klarar livhanken den här gången.

Men vad dumt det blir när du bara är löjlig.
Jag skrev om lek/kamplek, du kanske missade det? Då säger jag "tack" när jag vill att hon släpper, brottas vi säger jag "så, nu är det bra" när jag inte vill leka längre.

Är min hund på väg mot e4;an (varför skulle hon springa dit förresten, hon vet att man inte springer ut på vägar?) så kallar jag in henne.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Vill du vara snäll och svara på mina frågor?

Så hunden skall aldrig under några som helst omständigheter få känna sej som "den som bestämmer" i sin relation till människan?
En hund skall aldrig vara den som leder "flocken"/familjen och fattar besluten?

/Swat
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Om man har en olydig hund släpper man den väl inte lös i närheten av e4.an?
Lyssnar hennes hund på "tack", vadfan ska hon då vråla för?

Nej jag tror inte ens att du menar allvar med att man släpper ut jycken där

Men skulle det slumpa sig så, så är det i mina ögon ett skarpt läge där jag inte tollererar att hunden inte kommer och att hunden ska veta det.

Varför jag svarar dig med hur jag har det min hund?
Jag svarar med dina frågor klippta från dej:

Men du skjuter väl inte vilt till middag varje dag? Äter du lagad mat före hunden också? Att hunden inte ska röra djuret kan du ju enkelt lösa med lydnad. Du kanske får ta i med någon korrigering om det är väldigt spännande, men "fysisk upptuktelse"..vadan denna ilska? Varför VILL du lösa
din och din hunds konflikter med våld?

Hade du haft den tryggheten och auktoriteten en "dominant" hund har så hade ju hunden utan tvekan svarat på din förfrågan. Du har inte funderat på VARFÖR den inte svarar.

Och då är jag naturligtvis så hövlig att jag svarar;)

Swat,

Naturligtvis ska jycken få bestämma, han ska ju också leva men, och detta är viktigt, I ett skarpt läge måsta jag kunna ta till ett kroppsspråk och en röst som hunden känner igen och lyder vilkorslöst.

Jag har egentligen bara 2 sådana komandon 1 kom hit omedelbart och 2 stopp o ligg, omedelbart.

Det sistnämnda mycket användbart vid jakt.

Det innebär att jag kan få hunden att ligga plats på andra sidan en trafikerad väg medelst en kraftig busvissling.:idea:
:cool:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Fast det finns jättemånga människor som har samma lydnad på sin hund trots att de inte använder dominanta hitlermetoder!

Hur lydig hunden är har ju absolut inget att göra med vilken träningsmetod man väljer. Mjuka metoder och hårda metoder eller lagom-är-bäst-metoder kan alla fungera lika bra.
Skillnaden är bara att vissa människor inte vill trycka ner och bryta ner sina hundar. Vissa människor uppskattar hundar som VILL samarbeta och lyda framför hundar som bara gör det för att de MÅSTE.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Vill du vara snäll och svara på mina frågor?

Så hunden skall aldrig under några som helst omständigheter få känna sej som "den som bestämmer" i sin relation till människan?
En hund skall aldrig vara den som leder "flocken"/familjen och fattar besluten?

/Swat

Vad menar du med att hunden ska vara den som bestämmer?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Du är hövlig nog att "ordbajsa" ja, men trots att jag upprepade gånger förklarat att jag inte är direkt intresserad av hur du och dina hundar funkar, utan gång på gång uttryckt en önskan om att få veta vad din tanke bakom dina handlingar, ur ett etologiskt perspektiv är, i synnerhet vad gäller alfarullningar, så gör du allt för att slingra dig undan.

Ännu en gång, vill du vara så hövlig och svara, eller har du inga forskningsbaserade teorier att utgå ifrån när du hanterar hundar?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Då tar vi det hela igen då.
Jag anser att man ska ha ett sådant inflytande på sin hund att man kan "ta i på skarpen" vid en farlig situation.
Jag har gång på gång tagit upp liknelsen med en båt vid vackert och vid dåligt väder.
För att kunna ha den kontrollen måste du vara nr ett för djuret.

Förlåt att mina förklaringar hamnar inom dina ramar för "ordbajseri" men har du inte tänkt tanken ut, att det inte beror på mina åsikter utan dina?

Mina ramar är och har alltid varit hur jag och mina hundar fungerar ihop.
Det är för mig det primära.

Den erfarhet jag fått under åren vad det gäller hundar använder jag och det funkar för oss.
Att "ta tag och trycka ner" en valp eller unghund kan, märk väl kan, ingå i detta.
Det viktigaste är, och det har jag också "ordbajsat" om är mänsklig kontakt och framför allt uppbyggande av förtroende.

Men alla hundar framförallt vissa raser har en tonårsperiod då de vill hävda sig.
För en stark och självsäker hund är detta naturligt.
Det ska heller inte krossas!
Jag för min del vill ha en stark säker o trygg hund.
Men samtidigt ska det inpräntas vem det är som bestämmer.
Nu har jag ordbajsat färdigt för den här gången.
:bow:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Fast det finns jättemånga människor som har samma lydnad på sin hund trots att de inte använder dominanta hitlermetoder!

Hur lydig hunden är har ju absolut inget att göra med vilken träningsmetod man väljer. Mjuka metoder och hårda metoder eller lagom-är-bäst-metoder kan alla fungera lika bra.
Skillnaden är bara att vissa människor inte vill trycka ner och bryta ner sina hundar. Vissa människor uppskattar hundar som VILL samarbeta och lyda framför hundar som bara gör det för att de MÅSTE.

Fine, och vad gör du om hunden inte VILL sammarbeta?
Hunden klipper din treårige son eftersom han gör intrång på hundens "turf"

Min nuvarande hund höll jag riktigt fast ett par ggr när den var valp.
Har vrålat till åt den ngr ggr (hunden är 8 år)
Varje gång har den slutat med vad jag ville att den skulle sluta med och direkt kommit fram till mig med ett typiskt "lågt" beteende.
Annars är det normal samtalston som gäller.
Hon är defenetivt inte "låg" i normala fall
Hitlermetoder?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Hittar man rätt motivation vill nog de allra flesta hundar samarbeta.
Och en hund som kräver hårdhänta och våldsamma metoder och är helt omöjlig att få något samarbete med hör då inte hemma i mitt hus.
En hund som jag inte kan lita på (som skulle kunna hugga ett barn) hör absolut inte heller hemma i mitt hus.

Och ja, att fysiskt dominera genom att trycka ner och bryta ner hunden ser jag som "hitlermetoder".
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Då tar vi det hela igen då.
Jag anser att man ska ha ett sådant inflytande på sin hund att man kan "ta i på skarpen" vid en farlig situation.

Kan du inte svara på mitt inlägg angående e4;an också?

Angående det citerade; Finns det inte i din värld att man har ett sådant inflytande på sin hund att man inte BEHÖVER "ta i på skarpen" i en potientiellt farlig situation? Min hund kommer på inkallning, varför ska jag ställa mig och gapa och skrika då för?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Då tar vi det hela igen då.
Jag anser att man ska ha ett sådant inflytande på sin hund att man kan "ta i på skarpen" vid en farlig situation.
Jag har gång på gång tagit upp liknelsen med en båt vid vackert och vid dåligt väder.
För att kunna ha den kontrollen måste du vara nr ett för djuret.
Men där är ju samtliga överens, så jag förstår inte riktigt varför du upprepar det till leda?

Förlåt att mina förklaringar hamnar inom dina ramar för "ordbajseri" men har du inte tänkt tanken ut, att det inte beror på mina åsikter utan dina?
Självklart är det min åsikt att du ordbajsar, eftersom att du fortfarande undviket att svara på frågan "varför" inom samtliga frågeställningar. Jag frågar inte HUR du tänker, jag frågar VARFÖR du tänker som du gör, men de senaste inläggen envisas du med att förklara hur, hur hur.

Mina ramar är och har alltid varit hur jag och mina hundar fungerar ihop.
Det är för mig det primära.
Självklart är det därifrån man har sina största erfarenheter, men då kan du ine gå ut i ett forum och rådge folk utifrån hur dina hundar funkar, när metoderna du förhåller till kan gå åt helvete med en person som inte har rätt timing och känsla. Bortser man från raser och annat genetiskt betingat är även hundar individer, att då förespråka att den generella hunden behöver bli omkrullvräkt (FAST det inte finns någon som helst forskning som tyder på att detta skulle vara en funktion böand hunddjur) är ren och skär galenskap!


Att "ta tag och trycka ner" en valp eller unghund kan, märk väl kan, ingå i detta.
Det viktigaste är, och det har jag också "ordbajsat" om är mänsklig kontakt och framför allt uppbyggande av förtroende.
Hör mig nu, varför anser du att en hund ska tryckas ner när det inte finns någon forskning inom området som styrker dina teorier?
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag anser att en hund ska korrigeras när den agerar på ett sådant sätt att den visar att den inte accepterar mig som nr 1.
Det betyder att jag måste vara den dominante av oss två.
Börjar du med en valp så krävs små korrigeringar men har en vuxen hund kommit ur kurs krävs större.
Kolla in http://www.krokasmeden.com/Artiklar/Respekt.pdf
Eftersom jag producerar "ordbajs" så kanske du kan respektera ng annans åsikter.
Hon poängterar hur viktigt det är att släppa direkt då valpen signalerar att den ger sig. Gör du inte det så blir ditt dominanta beteende direkt destruktivt!!!

Vad det gäller forskning så är det bara att ställa sig och titta på hur lösa hundar interagerar så ser du (om du har ögon för det) hur man värderar varandra under leksamma förhållanden.
Vad du kan skriva under på att samma värdering ligger fast om det skulle uppstå ett skarpt läge.
Har jag präglat in på min hund vem som är topdog så underlättar det betydligt.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

kl
Häromdagen hade jag och min hund bästa kloklippningen någonsin tror jag. Han låg på rygg i mitt knä i soffan och myste under tiden och protesterade bara minimalt.

Stort steg i rätt riktning, utan nätkasse och utan stressad hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 253
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 165
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 115
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp