Bukefalos 28 år!

Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Ja jag äter alltid före, dvs jag hanterar alltid skjutet vilt färdigt innan hunden får sin smakbit. Skulle han inte acceptera åker han på en rejäl verbal uppsträckning. Hjälper inte det så övergår det till fysisk upptucktelse.
Det brukar räcka med steg 1. Andras hundar , ja då rör jag inte viltet innan hundföraren kommer.
Jag behöver inte binda min hund när vi tar ur vilt, han rör varken djurkropp eller räntor , han väntar på det han ska få från mig, ofta liggande på min jacka vaktandes ryggsäck o bössa.

En hund SKA uppfylla vissa krav för att funka, i mitt liv
gör han det inte så kan gärna någon medkännande få ta hand om den.
Men inte jag.
När man ser hundar skakande av rädsla på stan så undrar jag vilken prioritering deras ägare gör.
Hundens eller det egna behovet av "älsklingen"
:cool:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Din förklaring om att underkastelsen är ett svar på en förfrågan instämmer jag helt i.Men kommer inte underkastelsen på min förfrågan då måste jag ju svara.Annars kommer som ett brev på posten motsvarande förfrågan från hunden
Och där har jag bara ett svar.
Det är jag som bestämmer!

Hade du haft den tryggheten och auktoriteten en "dominant" hund har så hade ju hunden utan tvekan svarat på din förfrågan. Du har inte funderat på VARFÖR den inte svarar? Du bör vara medveten om att i och med att du inte är en hund, och därför inte pratar språket flytande kan du lätt göra dig missförstådd. En förvirrad hund blir osäker, en förvirrad hund lägger sig inte för någon som inte gör sig förstådd.

På dig låter det som att du tror att hunden är "dum". Hundar gör sig inte dumma för att det är kul, det är raka rör som gäller och levererar man inte det kan man inte beskylla hunden för att den inte fattar och sedan brotta ner den.

Visst bestämmer du, men varför anser du att det är så viktigt att vara mer åt det tyranniska hållet i din dominans, än åt ett visare håll? Jag kan på ett sätt förstå din poäng, även om den inte gynnar någon annan än dig själv.

Dominans är ju ett laddat ord, och jag tror själv på "dominans" i kombination med att jag är en resurs för hunden. Däremot likställer jag inte dominans med våld, för mig är dominans vägledning , beslutsamhet och trygghet.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Ja jag äter alltid före, dvs jag hanterar alltid skjutet vilt färdigt innan hunden får sin smakbit. Skulle han inte acceptera åker han på en rejäl verbal uppsträckning. Hjälper inte det så övergår det till fysisk upptucktelse.
Det brukar räcka med steg 1. Andras hundar , ja då rör jag inte viltet innan hundföraren kommer.
Jag behöver inte binda min hund när vi tar ur vilt, han rör varken djurkropp eller räntor , han väntar på det han ska få från mig, ofta liggande på min jacka vaktandes ryggsäck o bössa.

En hund SKA uppfylla vissa krav för att funka, i mitt liv
gör han det inte så kan gärna någon medkännande få ta hand om den.
Men inte jag.
När man ser hundar skakande av rädsla på stan så undrar jag vilken prioritering deras ägare gör.
Hundens eller det egna behovet av "älsklingen"
:cool:

Men du skjuter väl inte vilt till middag varje dag? Äter du lagad mat före hunden också? Att hunden inte ska röra djuret kan du ju enkelt lösa med lydnad. Du kanske får ta i med någon korrigering om det är väldigt spännande, men "fysisk upptuktelse"..vadan denna ilska? Varför VILL du lösa
din och din hunds konflikter med våld?

Som jag uppfattar ditt inlägg så har du hund enbart som redskap och i brist på ett bättre ord "tjänare"? Jag tror att skillnaden i vårt sätt att se på saker ligger just däri, att de flesta här inne har sina hundar för att både ge och ta. De är intresserade av hund, de vill ha en vän, naturligtvis en lydig sådan. Du vill ha ett redskap? (Om jag missuppfattar får du förklara igen)

Det som fortfarande förvirrar mig är att du tror att du är en så förträfflig skådespelare, att du tror att du kan härma varg och hundspråk på ett mycket övertygande sätt. Varför då? (Jag upplever inte att du svarat på den frågan ordentligt)
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Nu gällde det inte fotvård utan att bygga upp kontakt o förtroende.
Att försöka "dominera" en tonårs rottishanne kräver en hel del.
Om man däremot börjar vid 8 veckor har man betydligt bättre förutsättningar.
ÄVEN med kloklippning :cool:

Ja det kräver att man har något innanför pannbenet, inte hur hårt man orkar slåss.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Hade du haft den tryggheten och auktoriteten en "dominant" hund har så hade ju hunden utan tvekan svarat på din förfrågan. Du har inte funderat på VARFÖR den inte svarar?

Dominans är ju ett laddat ord, och jag tror själv på "dominans" i kombination med att jag är en resurs för hunden. Däremot likställer jag inte dominans med våld, för mig är dominans vägledning , beslutsamhet och trygghet.

För det första, Mina hundar svarar direkt. Det gör att vi kan leka, kampa om i stort sett allt. Det kan gå vilt till men det räcker med ett ögonkast eller ett nej så är leken slut.
Naturligtvis fungerar inte dominans utan att man är en resurs för hunden.
Dels som trygg ledarfigur, provider of food, men även för att husses knä, framför brasan med hans hand sakta smekande nacke o hals är den bästa plats i världen. Med honom jagas det, det jobbas och allt annat som är av värde i denna värden.

Men det är som i en segelbåt ute på havet. När vädret är vackert kan alla vara med och bestämma. Blir det allvar kan det dock bara finnas 1 kapten och vad säger är lag.

Nej kloklippning kräver inte mycket under pannbenet.
Men att man börjar plocka med valpen direkt.
Päls,öron, ögon och tassar.
Allt i samband med kel o lek.
MEN du får inte acceptera ett nej från hunden. Inte då heller.
:cool:
eller har du börjat på ett annat sätt?
Om inte jycken vill då böjer du dig och låter klorna vara?
Tror ärligt talat inte det eftersom det vore liktydligt med djurplågeri.
å de tror jag inte om dig;)
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Så hunden skall aldrig under några som helst omständigheter få känna sej som "den som bestämmer" i sin relation till människan?
En hund skall aldrig vara den som leder "flocken"/familjen och fattar besluten?

Och skall vi "gå bakom ladugården och skjuta" alla hundar i Sverige som inte "svarar korrekt" på det tränings-tänk som DU anser är det enda rätta?
Tex alla de hundar som inte hanterats "korrekt" från valp.

DINA hundar svara på en blick eller ett nej från dej! För att du hanerat dem på ett visst vis från att de var små.
Men om du får hem en 18 månaders rottishane på 50+ kg, ett ego i klass med en 1500 kg's tjur och erfarenhet av att tänderna kan lösa problem. Försöker du "hålla fast" även honom med milt våld? Eller kanske lägga dej på honom...?
Iförd heldräkt och hjälm...?

Det finns ca 800.000 hundar i Sverige dvs det finns minst en miljön hundägare... Menar du på fullt allvar att det bara finns ett enda "RÄTT SÄTT" att träna alla dessa hundar?
Att det aldrig är okej att som ägare "backa undan" om en valp tex ogillar kloklippning?

/Swat
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag måste bara säga att precis det förhållandet till mina flickor har jag också, men att slå dem/lägga dem har aldrig ens kommit på tal.

Mina flickor är mina bästa vänner, de litar på mig och att jag är deras trygghet. Om de någonsin tyckt att något varit otäckt har det alltid räckt med att jag visar motsatsen. Har vi haft ett missförstånd så har det alltid berott på att jag varit felet. Skulle mina tjejer bita mig så är det något som är verkligen fel. Antingen har de ont eller så har jag gjort ett gravt misstag. Jag skulle aldrig aldrig lasta det på dem!
Jag får ta på dem när de har otroligt ont och de kommer alltid till mig för att få hjälp. Jag kan till och med trampa den äldre hårt på tårna (av olycka alltså!) och hon står bara och undrar varför jag gjorde så. Ingenting mer för hon ifrågasätter inte någonting jag gör eller säger.
Att kalla mig själv för flockledare p.g.a. detta är arrogant i mitt tycke. Mina hundar ser inte mig som en hund. De vet att jag är människa. De vet att jag är något helt annat.

Varför funkar detta då, trots att jag inte är "ledaren"? Jo för att jag tränat och hjärntvättat dem till att tycka att jag är bäst. Min äldre tik är gärna vaksam om sin mat och sina leksaker men jag får alltid ta dem. Ingen annan hund ska helst göra det, om inte jag säger att det är ok. Hon skiljer otroligt tydligt mellan mig, andra människor och andra hundar. I beteende, språk och uttryck.

Det vore helt befängt av mig att tro något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

En ung hund = för sent.
+ att jag hela tiden poängterat att trygghet och god kontakt med hunden är en grundförutsättning.
Att en hund morrar och kampar om en leksak är naturligt. Kan man med fördel spela med.
Men man måste kunna säga ifrån och då ska jycken fatta att det är allvar och lämna över grejjen.

Det är ett gammalt fenomen att hunden blir betydligt fogligare i annans hand.

Hunden ifråga tog de som valp. Om han var tio eller tolv veckor kan jag inte helt och hållet minnas, men han markerade redan som liten om man försökte ta ifrån honom ben eller leksaker.
Vi hade många samtal omkring det här, och de 'hade lärt sig' att man skulle vara noga med att hunden 'inte tog över ledarskapet' så de grep valpen om nacken och bröt ned honom på rygg innan de tog benet av honom.

Givetvis fick de problem med inkallning om han någon gång hittade någonting trevligt att tugga på utomhus - Han visste ju att de skulle tvinga det ur munnen på honom.

Under leken med pinnen var det ett markerande morr, inte ett bus. Såpass väl hade jag lärt känna honom..

Vad är det för fel på att idka byteshandel och göra mina 'beslut' till en positiv upplevelse?

Även den berömda kloklippningen och veterinärbesök var ett problem... och hunden blev så småningom avlivad. Drygt året gammal.
Hundens fel?
Förmodligen inte.

Jag tycker det är märkligt att någon kan låta så klok och uttrycka sig så väl, men samtidigt förespråka en typ av uppfostran som är såpass förlegad.
Nätkassar? Jisses!
Jag försökte aldrig förutom den enda gången dominera den här hunden, och ändå fungerade han bättre med mig. Förklara?
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Känns som om jag är lite efter här, men ni är ju så förbaskat snabba! Har ni inget jobb om dagarna människor? XP
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Menar du att du tycker att en hund som ägaren inte kan klippa klorna på ska avlivas? :confused: Vad gör det dig eller någon annan om hon går till veterinär regelbundet och klipper?

Nu har jag själv inga problem med min hund, han litar på mig och jag kan göra i princip vad jag vill med honom och han litar på att det jag gör är rätt och ok.

Men jag känner ett par som inte vill klippa klorna på sina hundar, hunden rycker lite, ägaren är lite rädd att råka klippa i pulpan, osäkerheten förs över till hunden osv osv.
Annars har dom en bra relation och hunden funkar utmärkt i ägarens vardag. Men du tycker alltså att såna hundar ska tas bort? :crazy:
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Om hunden fungerar väl men är omöjlig att sköta utan att det skapar stress och lidande hos hunden, ja, jag skulle inte vara så självisk att "tortera hunden ng per månad bara för att få behålla ett djur jag är fäst vid.
Men det är ju upp till ägaren, han/hon får göra en prioritering, hundens bästa mot de egna behoven.

Det finns inte en normal hund som ignorerar en främmande hund.
Han läser snabbt av den andre och konstaterar att det flockledaren gör nu med mig är viktigare än den främmande.
Så ska det vara.
Men lita på att han har koll på läget.

Vargar träffar sällan....bara det att det så nya flockar bildas.
Ungdjur på vandring träffar varandra.

En frisk fungerande valp kan språket och läser det flytande.

Klarar den det inte så är valpen dysfunktionell, har adhd eller ng annan mental defekt.
Detta kan vi anpassa oss till men vi bör inte avla på dessa individer.
Jag skulle aldrig välja en valp som inte agerar utefter dessa naturliga signaler.
:cool:

Att ta ett träningspass med hunden 1 ggr/mån (eller vad det nu blir) där vi jobbar på kloklippning istället för lydnad kallar jag inte lidande.

Ja, ignorera var kanske fel ord. Men inte springa fram och hälsa som du beskrev i tidigare inlägg.

Vargar träffar inte regelbundet nya individer utan enbart som unga vandrande.

Måste gå tillbaka och leta i tråden för jag måste ha missat eller glömt vart avel kom in i bilden. Eller valpars signaler. En valp signalerar undergivenhet (eller vad man nu vill kalla det) genom att SJÄLVMANT lägga sig på rygg m.m. Att bli tvingad till det ger inte samma effekt.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Nej kloklippning kräver inte mycket under pannbenet.
Men att man börjar plocka med valpen direkt.
Päls,öron, ögon och tassar.
Allt i samband med kel o lek.
MEN du får inte acceptera ett nej från hunden. Inte då heller.
:cool:
eller har du börjat på ett annat sätt?
Om inte jycken vill då böjer du dig och låter klorna vara?
Tror ärligt talat inte det eftersom det vore liktydligt med djurplågeri.
å de tror jag inte om dig;)

Och vad är din lösning (förutom nätkasse) på hundar som är skötta som ovan och ändå fortsätter protestera.
Det finns gott om de också vet du...
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Vargar träffar inte regelbundet nya individer utan enbart som unga vandrande.

.


Vargen är ett flocklevande revirhävdande djur.
I naturliga bestånd så gränsar reviren till varandra, tom överlappar varandra.
För att detta ska fungera MÅSTE vargarna kunna komunicera. Främst genom doftmarkeringar sedan även med ljud och till sist om de tvingas rent fysiskt.

Varför lämnar du de unga vargarna flocken?
Därför att de gör ett val.
De accepterar inte den blats flockens alfa bestämt åt dem och är inte starka/dominanta nog att själva ta den platsen varför de fördrivs/lämnarv gruppen.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Swat,
Jag har inte sagt att vi ska skjuta alla hundar som inte passar in eller klarar av normala krav.
Jag bara ställde frågan vilka prioriteringar en människa gör som behåller en mentalt defekt hund. Om det är för sin egen skull eller för hundens.
Om du har en hund som är paniskt rädd för normal hantering så är frågan klar.
Den som behåller henne gor hon det för sin egen välmågas skull eller för hundens.
Men tydligen trampade jag på en öm tå för kommentarerna står för sig själva.

Jag skulle aldrig låte en hund lida bara för att jag inte står ut med det sista beslutet. ALDRIG!!!
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Naturligtvis skiljer hunden på hund o människa.
Men trots det så ingår både hund o människa i den gemenskap som bor på ett ställe.
Inom den boendegemenskapen finns en herarki.
Har du en stark hund så är det inte ovanligt att barnen i familjen hamnar lägre ner än hunden.
Det är då helt naturligt att hunden hävdar sin position gentemot barnen.
Vilket man naturligtvis inte kan acceptera.
Antingen lär man hunden att barnen är fredade eller så lär man ungarna detsamma.

Det finns så starka hundindivider att de inte accepterar ledarskap.
I vilt tillstånd borna ledare förutsatt att de är mentalt friska men i det civilisierat samhälle accepterar vi dem inte.
De tas bort tillsammans med de defekta hundarna.

En tre fyra månaders hund ska inte säga ifrån när tik eller människa tar ifrån dem något på allvar. Gör den det är det ett varningstecken.
Är det då en stor tung ras är det ännu viktigare.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Jag är inte heller flockledare. Jag är gruppledare!
Hundarna under sig har en rangskala. Både mina och våra vänners.
Men de tvåbenta är trots att de är långsammare nr ett.
Så ska det vara.
Symbiosen sker på människans villkor och med hundens förutsättningar.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

Fast min erfarenhet säger att det EXTREMT sällan är hunden som gör tex. kloklippning till ett problem! Det är ÄGAREN!
Hur "dåligt" mentalt en hund än är så klarar de flesta normal, vardaglig hantering om ägarna bara än lugna, balanserade och någorlunda handfasta.

Kanske borde vi avliva alla olämpliga ägare då istället?! :cool:
Eller stoppa ner dem i en nätsäck och dra lite i deras armar och ben...:devil:

/Swat
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

För det första, Mina hundar svarar direkt. Det gör att vi kan leka, kampa om i stort sett allt. Det kan gå vilt till men det räcker med ett ögonkast eller ett nej så är leken slut.
Naturligtvis fungerar inte dominans utan att man är en resurs för hunden.
Dels som trygg ledarfigur, provider of food, men även för att husses knä, framför brasan med hans hand sakta smekande nacke o hals är den bästa plats i världen. Med honom jagas det, det jobbas och allt annat som är av värde i denna värden.

Men det är som i en segelbåt ute på havet. När vädret är vackert kan alla vara med och bestämma. Blir det allvar kan det dock bara finnas 1 kapten och vad säger är lag.

Nej kloklippning kräver inte mycket under pannbenet.
Men att man börjar plocka med valpen direkt.
Päls,öron, ögon och tassar.
Allt i samband med kel o lek.
MEN du får inte acceptera ett nej från hunden. Inte då heller.
:cool:
eller har du börjat på ett annat sätt?
Om inte jycken vill då böjer du dig och låter klorna vara?
Tror ärligt talat inte det eftersom det vore liktydligt med djurplågeri.
å de tror jag inte om dig;)

Varför undviker du att svara på mina frågor? Och varför ironiserar du i dina svar?

Du som påstår dig vara så säker på din sak borde väl ur ett etologiskt perspektiv kunna förklara hur och varför du anser att du kan agera som du gör? Det är ju ingen i tråden som inte anser att man ska vara "boss" över hunden, det är ditt sätt att (vad de flesta anser) utöva det genom maktmissbruk som många ifrågasätter. Dvs att du så kallat "alfarullar" dina hundar eller som du uttrycker det "tuktar dem" . Varför anser du att våld behöver vara en så stor del i hur man uppfostrar en hund?

Du skriver "mina hundar svarar direkt", men det är väl skitsamma egentligen hur dina hundar beter sig. DU går ut i ett forum, där du förmodligen inte känner en fena och rekommenderar att man ska trycka ner sin hund+lägga den i en nätkasse, trots att du inte har en sketen aning om hur duktiga/inte duktiga folk här är. Är det verkligen så vettigt?

Angående rottisen så nej, där hade jag inte blivit fysiskt. Antagligen mest för att jag vet att jag inte har en chans mot den om den går upp i kamp. Jag är inte så stark så det vore tämligen korkat ;)

Vill förtydliga att de flesta här nog inte är emot fysisk korrigering-med måtta. Men alfarullningar anser nog de flesta vara ett övergrepp mot hunden.
 
Sv: Aggressiv Hund. Hjälp tack..

För det första, Mina hundar svarar direkt. Det gör att vi kan leka, kampa om i stort sett allt. Det kan gå vilt till men det räcker med ett ögonkast eller ett nej så är leken slut.

Men du landsbygdsbo; det där är ju faktiskt ingenting som direkt är unikt, vi är massor med människor som enkelt kan bryta våra hundar från alla typer av lek/kamp. Jag behöver inte ge min hund ett "ilsket" ögonkast eller ett nej; jag kan säga "tack" istället. Jag har aldrig behövt "tukta" eller "dominera" henne för det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: Mkb
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 252
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 164
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 112
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp