Bukefalos 28 år!

Agressiv eller osäker?

R8n

Trådstartare
Vi har en border/västgöta/papillon blandning här hemma som är 2 år (och ja, jag vet att det är en knasig mix och att det är krävande raser i honom)

Sedan några veckor tillbaka morrar han och "rynkar på nosen" när någon av husets katter närmar sig honom när han äter mat. Säger man åt honom så börjar han skaka och slicka sig om läpparna men fortsätter morra. Tar man i honom så blir han ännu värre, kan det fungera att spruta vatten på honom?

När katten är borttagen så får man tjata på honom för att han ska börja äta igen, offtast så äter han inte något mer vid det tillfället.

Är så himla rädd att han en dag hugger någon av katterna. Men det konstiga är att han inte ens reagerar när den äldsta katten kommer i närheten, han verkar nästan rädd för honom.

Det händer även att jycken försöker rida på den yngsta katten.


Sälla, nån som kan komma med goda råd? :crazy:
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Hur länge har ni haft honom? Är han kastrerad?
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Varför ska ni tjata på hunden att den ska börja äta igen? Äter han inte - ta bort fodret och erbjud det vid ett annat tillfälle istället.

Är inte den bästa lösningen att hålla katterna borta från hundens mat med en grind eller liknande? Beter han sig likadant när det gäller godis och ben eller är det just matskålen och fodret?
 
Sv: Agressiv eller osäker?

För att vi tycker han ska ha mat i sig och inte svälta :o

Frågan är ju då om det inte gör över till ben och godis då? (han reagerar inte när kattenra är vid ben/godis) Men det vora kanske smart att ta ett kompostgaller eller liknande och sätta för dörren.


Generalen Har haft honom sedan han var 9 veckor. Han är inte katsrerad.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

En hund som svälter sig till döds är inte menad att leva, så enkelt är det faktiskt. :)


Om han inte gör det över ben och godis skulle jag vilja kalla det en fix idé. Om ni byter matplats och stället skålen mitt i vardagsrummet eller liknande så katterna kan gå förbi på "säkert" avstånd? Står hans skål i ett hörn?
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Osäkerhet är det. Spruta vatten du och gör honom ännu mera osäker. Varför tjatar ni ? Det är ingen människa du har utan ett djur. Den svälter knappast. Hundar är egentligen INTE konstruerad att få en näringrik sammansättning av mat utdelad 2-3 ggr per dag. Hundar är konstruerade för att jobba litegranna för sin föda.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Från början fick han mat i hallen, men när han började morra så började vi ge honom mat under köksbordet.

Ja, ska ta och flytta in matskålen i vardagsrummet få se hur han reagerar då. Kanske rentav flytta runt matskålen från varje dag så han inte har någon fast plats?
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Det kan vara ett alternativ, så att han inte har ett "revir" runt skålen där han kan vakta.
Ett annat kan ju vara att helt sonika stänga undan katterna när han äter, så han slipper känna behov av att skrämma iväg dem.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Osäkerhet är det. Spruta vatten du och gör honom ännu mera osäker. Varför tjatar ni ? Det är ingen människa du har utan ett djur. Den svälter knappast. Hundar är egentligen INTE konstruerad att få en näringrik sammansättning av mat utdelad 2-3 ggr per dag. Hundar är konstruerade för att jobba litegranna för sin föda.



Antar att vi tjatar för att vi inte vill att han ska svälta, det är faktiskt mänskligt :p
Brukar ha ut hans torrfoder torra dagar på gräsmattan, då får han jobba lite iaf.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Men då är jag ändå orolig för att det ska uppstå ännu ett problem om man håller katterna undan. Våra katter är ju så sociala så de är där vi är och blir hunden avundsjku/får ny fixidé så har vi ju 2 problem.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Men hundar är ju inte mänskliga. Betyder, dom pratar inte vårat språk. människan och hunden har inte samma kommunikation. I stället bör du sätta dig in i hundens språk. Då blir allt mycket enklare.

Hundar blir inte avundsjuka, det är ett mänskligt beteende och tankesätt.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Jag tycker faktiskt att du kan låta din hund äta i lugn och ro. En bestämd plats och ta bort katterna.

Jag tror att detta med att försöka ta bort maten i tid och otid förstör mer än det ger, om hunden vet att den alltid får äta i lugn och ro så behöver den aldrig ens tänka på konkurrens vid matdags.
 
Sv: Agressiv eller osäker?

Jag håller absolut med hastflicka och Fiffi1, se till att hunden får äta i lugn och ro.

Morrandet är en avståndstagande signal, hunden säger till katten "du är visst för nära, seru" och då får den skäll.
Då försöker sig hunden på en lugnande signal istället, det är därför han slickar sig kring munnen.

Din hund är missförstådd och ska på inga sätt straffas för detta beteede. Det har ingenting med aggressivitet att göra.
Släng ut kisse, alt se till att hunden får äta ifred.
 
Senast ändrad:
Sv: Agressiv eller osäker?

Tack för det svaret (och de andra svaren)

Inte lätt för oss att förstå allt som jycken menar när vi aldrig haft liknande problem med tidigare hundar.Men får helt enkelt hålla kissarna från köket när det vankas mat.
 

Liknande trådar

D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 821
M
Övr. Hund Nu tycker kanske en del av er direkt att hunden ska bort, men jag vill helst inte höra sånt innan ni läser igenom hela inlägget och kan...
Svar
16
· Visningar
1 720
Övr. Hund Gammal hund - blivit \'bjäbbig\'? Lilla blandisvovven (cavalier x papillon) blir 13 år i maj. Har sina krämpor och skavanker men inget...
Svar
4
· Visningar
2 584
Senast: Alexandra_W
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 618
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp