Agressiv häst,vad göra???

stallhh

Trådstartare
En tjej har sin häst gratis i stallet mot att vi fick hö .... han är sur och agressiv i hage,i boxen och när han står i stallgången. har nu bundit upp honom inne i boxen,men när man ger mat och han står därinne slänger han upp huvudet mot oss och visar tänderna, samma sak händer om maten redan är inlagd inann vi tar in honom...han skyddar sin mat. han har redan bitit en i min familj när den personen bara gick förbi.... tjejen som äger honom håller honom när han ska skos....
kan man ha munkorg på hästen inne och ute?? kan de äta med den? vad ska man göra??
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Bli så trott på dessa ouppföstrad häster.
Skicka fanskapet till en uppfösteringsänsalt.
Munkorg komma inte att göra hans humor bättre.
Du för har ett snack med ägern.
Az
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Vad menar du med aggressiv ute? Har den tagit över ledarskapet? Får inte de andra hästarna äta? Lös problemet antingen med egen hage eller många utfodringsplatser så alla kan äta i lugn o ro. Sätt upp galler mot gången så han inte kan bita folk som går förbi. Han kanske känner sig stressad och vill känna att boxen är hans frizon?

Ett sådant beteende är väldigt jobbigt att bli av med så det lättaste är att förhindra att något inträffar. Vissa hästar är sura i boxen, jag tycker man ska acceptera att de är individer. Däremot ska man aldrig acceptera att bli biten eller sparkad men det finns olika sätt att lösa problemet.
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

har haft stora erfarenheter av agressiva hästar (har en nu och har haft en fullstor paint) jag har fått massor av hjlp av parellis hemsida och tränar för en av hans tränare.
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

En tjej har sin häst gratis i stallet mot att vi fick hö .... han är sur och agressiv i hage,i boxen och när han står i stallgången. har nu bundit upp honom inne i boxen,men när man ger mat och han står därinne slänger han upp huvudet mot oss och visar tänderna, samma sak händer om maten redan är inlagd inann vi tar in honom...han skyddar sin mat. han har redan bitit en i min familj när den personen bara gick förbi.... tjejen som äger honom håller honom när han ska skos....
kan man ha munkorg på hästen inne och ute?? kan de äta med den? vad ska man göra??

Fråga nummer 1 är väl om det inte vore bättre att köpa sitt eget hö istället för att tvingas ha en aggressiv häst i stallet? Det är väl annars ett mått på ens egen snålhet....?!


Är den aggressiv i boxen och biter förbipasserande så ser man till att ha galler så hästen inte kan sticka ut huvudet och bitas. Undvik att vara i hästens box då den är inne.

Lägg in hö innan hästen tas in och se till att bygga en lösning där du bara vickar in krubban för kraftfoder.

Se till att tjejen tar in och ut hästen, går ej det så bygg en "haggång" av linor där hästen går själv ut och in.

Aggressivitet i hagen kan ibland botas genom flera matplatser, fri tillgång på grovfoder eller annan ranghög häst i hagen som kan sätta den aggressive på plats.
Fungerar det inte får den egen hage.
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Hästen kom till oss genom min mans kompis vars flickvän inte hade ngt sällskap till den eftersom stallkompisen hade sålts, trodde det var under sommaren då inget annat sades. Hon sa den var lite sur av sig.
Han var sur i sommarhagen och la ofta öronen bakåt när man skulle häma hästarna,han är van att få godis av ägaren när hon hämtar honom,så han blir ju sur när vi inte kommer och ger honom nåt,då han alltid kommer emot oss när vi kommer in i hagen. Vi tyckte ju att om han bara ska vara här på bete,men ha en box till förfogande så behöver hon ju inte betala nåt,utan kan hjälpa till med stängsling,köra vattenb mm.... men nu blev det att ägaren flyttade hem till min mans kompis,så det är ju närmast för henne att ha hästen hos oss. vi brukar köpa hö av killen,men fick det gratis eftersom hans tjej fick ha sin häst hos oss....
Det är otäckt att hämta sin häst,och även hästarna är rädda för honom.
vi har inget stort stall,men satte upp extra brädor mot grannhästen och ut mot stallgången för att undvika att han bits, probleet är att ägaren inte gör nåt själv åt problemet,utan vi får komma med lösningar och bygga och grejja för att vi ska vara säkra.
Har försökt vara snäll mot den,men han ändrar inte betende alls,utan fortsätter...har även provat på att ryta till när han hotar,men då blir han argare. vi har pratat om det hemma att vi får kanske måste be henne att flytta hästen,för som det är nu vågar vi inte ha barne med oss längre. Han är även en rymmare som sticker genom elstaket när det passar...så det är bara problem,och ägaren är varken så gammal el har ng riktig kunskap.
Krubbanordning går ej att göra då vi har skjutdörrar som täcker hela ytterväggen. hade själv en ponny som var ilsk som vi hade galler vi kunde öppna och lägga in mat igenom,men borde hon inte ta ansvar själv? hon skrattade bara när vi sa att han hade bitit en person. känns som om det vore det mest humana att avliva,för han kan ju inte fara väl av att ingen vågar klappa el kela med honom,att hela tiden vara på sin vakt? kan vet döma ut en häst som är så pass psykisk labil? han är ju farlig för omgivningen om han skulle sticka från hagen och ngn ska vara snäll att leda hem hästen.
Munkorg kan man alltså inte ha då? hästen är 11 år....
kan man begära att hon sköter hästen själv,och att han har egen hage?
vi har hö på 3 platser som han springer sinsemellan och schasar bort de andra trots att det är 50 m mellan högarna...
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Avliva kan man göra utan att någon veterinär dömer ut. Utdömning behövs "bara" för att få pengar från försäkringsbolaget (om de godkänner anledningen till avlivning).
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Att ägaren själv ska sköta hästen och att den ska gå i egen hage kan ni absolut begära. Det finns ingen anledning att ni eller hästarna ska riskera att bli skadade.
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

Är hästen alltså aggressiv hela tiden? Inte bara när det är mat med i bilden?

Jag anser som så, att i första hand så ska en ouppfostrad eller farlig häst BARA hanteras av ägaren!
Men samtidigt kanske man ska försöka ta reda på varför hästen är aggressiv och inte bara hitta lösningar.
Man måste hitta orsaken för att kunna lösa problemet!
Om det är så att hästägaren själv inte har tillräckligt med kunskap för att få ordning på hästen så kanske ni kan hjälpa henne?

Sen tills (om) man får ordning på hästen får man ju lösa det på bästa möjliga sätt.
Ha hästen i en hörnbox så det inte blir massa spring förbi boxen, ha galler runt boxen, samt helvägg mot boxgrannen så hästen får lite avskildhet (Inte bara "några brädor" - hästen måste få vara ifred!), ta ut hästen i gången eller hagen när ni ska mocka etc.

Givetvis ska hästen inte ha munkorg på sig hela tiden.

vi har hö på 3 platser som han springer sinsemellan och schasar bort de andra trots att det är 50 m mellan högarna...
Hur många är det i hagen då? Ju fler det är desto fler högar behövs ju, speciellt när inte alla är lugna med maten!
Lägg ut det i fler högar, eller dela på flocken(?) så kanske det blir lugnare i hagen.

Hur mycket mat får hästarna? Kanske denna hästen behöver fri tillgång för att må bra.

En häst är ju inte aggressiv för att det är kul, utan den är antagligen det av en orsak.
Är det så att hästen får god omskötsel i en bra stallmiljö och av kunniga människor och har genomgått en grundlig veterinärudnersökning utan att något hittats - ja då bör den absolut avlivas.
Hästen lär ju som sagt heller inte må bra av att gå runt och vara arg hela tiden..
 
Sv: Agressiv häst,vad göra???

En häst som är aggressiv kan också vara en rädd häst, och måste verkligen inte vara "ouppfostrad". Varje hästar är en egen individ, precis som vi människor!

Det första jag tycker man bör göra är att försöka ta reda på varför hästen har detta beteende och i andra hand försöka lindra det.

Har själv ett sto, uppvuxen på lösdrift i stor flock. Mycket ranglåg och har fått mycket stryk av andra hästar. Extremt huvudskygg, kan ha fått stryk vid inridningstillfälle, och känslig. Hon är aggressiv i stallet, främst i boxen, och lite på gången. Gör utfall i boxen och vaktade förr sin mat, eftersom hon antagligen inte fått mycket mat då hon gick i stor flock. Står i enskild box med hela väggar.

Numera vaktar hon inte maten, för hon vet att ingen tar den. Lösning: låt hästen äta ifred under lugn och ro. Förstår inte vad som menas med att det ska vara svårt att fodra? Min gjorde förr utfall men röt jag åt henne gick hon snabbt längst in i boxen och var RÄDD.

Då vi nu har ett eget stall har hon öppen boxdörr. I större stall hade hon stängt. Svårt? Och så kan man också kanske sätta upp en lapp på dörren att "denna häst vill inte bli störd i sitt hem" eller liknande`? Hade min på Strömsholm under en kurs i somras och sa till alla att hon är sådan, och det får man acceptera då. Jag skötte henne också själv då, eftersom jag vet att hon är sådan.

Hon har också gjort utfall i hagen, men ryter man då blir hon RÄDD. Hon verkar vara osäker på sin plats i rangordningen. Nu går hon med en shettis som hon kommer överens med, men de går aldrig näörmare varandra än 10 m, för hon tycker inte om att ha hästar för nära sig. Var problem på träning o tävling förut, men går bra när hon vant sig.

Acceptera hästen som den är, såvida den inte är direkt farlig för sin omgivning! Att hästen tjurar lite kan faktiskt få ta. Placera hästen i egen hage, med grimma på. Låt den stå så avskilt som möjligt och ge den lugn och ro när den äter. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp