Bukefalos 28 år!

Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag tolkar det som alla hältor med det enda undantaget som nämns i villkoren. Då blir jag possitivt överaskad om försäkringen skulle täcka :D.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det som jag inte hittar är att det även gäller när det sker via truma. För det bör det ju inte göra. För om det är tex via förslitningsskador så är det ju sällan som summan går över dessa 18000kr iallafall. Men om något händer via truaman så bör man få betalt oavsett och det var väl även därför jag fick allting betalt för min häst.

Hur ofta är en senskada en förslitningsskador?

Tacka gode Gud för att jag inte har Agria som försäkringsbolag!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Alla typer av hältor som är uppräknade i vilkoren.
Står bara hältor/rörelsestörningar, sjukdomar och skador i senor, gaffelband, ligament och leder, frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artrosförändringar.

Men, egentligen, vad tar försäkringen. Om man vänder på frågan istället. Vad är det för skador dom betalar mer än 18000kr för?

Jag måste haft otroligt tur att dom tog och betalade klinikvistelse, två operationer för min hästs skada i leden och kotan. Men är det nya bestämmelser så kanske dom inte hade betalt det om detta hände min häst i år då.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hur ofta är en senskada en förslitningsskador?
Väldigt ofta skulle jag säga, vet man hur senor fungerar och är uppbyggda så är det inte heller så svårt att förstå. Vid mycket ridning på djupt tungt underlag i kombination med dålig uppvärmning etc så töjs det ut och tillslut går senan sönder. Hästar kan gå ohalta en bra tid med en senskada.

Min häst kom tillbaka såpass fort och bra från sin senskada pga att det var ett trauma, veterinären sa att förslitningsskador i senorna är det betydligt sämre prognos för.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men, egentligen, vad tar försäkringen. Om man vänder på frågan istället. Vad är det för skador dom betalar mer än 18000kr för?
Endel saker men det som ev kan vara slitagerelaterat faller ju ifrån.
Jag måste haft otroligt tur att dom tog och betalade klinikvistelse, två operationer för min hästs skada i leden och kotan. Men är det nya bestämmelser så kanske dom inte hade betalt det om detta hände min häst i år då.
Villkoren ser likadana ut nu som år 2012 på det här området. Det finns en skillnad ocxh det är att ersättningen höjts till 18000:- from i år. Din hästs skada bör ersättas även idag iom att den som jag tolkar det ingår i undantaget från regeln.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

De senskador jag sett har alla kommit hastigt i tex terrängen eller vid löp.

En sena som är skadad ser man ganska omgående oavsett om hästen är halt eller inte. Jag tänker på böjsenan ffa.

Är extremt tacksam att jag har ett annat försäkringsbolag som täcker hela hästen annars hade man nog inte vågat hoppat ett enda terränghinder..
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Inte det det handlar om.... det handlar om - Är det rätt av Agria att klumpa ihop Akuta skador/trauman med förslitningsskador?

Rätt eller fel - det är den produkt du köpt.

Som att bli förbannad när du köper pepparchips men egentligen ville ha lökchips. Då får du väl köpa lökchips om det är det du vill ha, det är ju inte OLW´s fel att du inte vet vad du vill ha/inte läser innan du handlar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Står bara hältor/rörelsestörningar, sjukdomar och skador i senor, gaffelband, ligament och leder, frakturer/fissurer i benvävnad som har tecken på artrosförändringar.

Men, egentligen, vad tar försäkringen. Om man vänder på frågan istället. Vad är det för skador dom betalar mer än 18000kr för?

Jag måste haft otroligt tur att dom tog och betalade klinikvistelse, två operationer för min hästs skada i leden och kotan. Men är det nya bestämmelser så kanske dom inte hade betalt det om detta hände min häst i år då.

Inte mycket kvar förutom fakturer/fissurer i benvävnad som inte har tecken på artros förändringar och rena sårskador.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

En sena som är skadad ser man ganska omgående oavsett om hästen är halt eller inte. Jag tänker på böjsenan ffa.
Min häst var skadad i böjsenan, ohalt, ingen svullnad. Men skadad var den, 6 månader tog den på sig att läka.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Villkoren ser likadana ut nu som år 2012 på det här området. Det finns en skillnad ocxh det är att ersättningen höjts till 18000:- from i år. Din hästs skada bör ersättas även idag iom att den som jag tolkar det ingår i undantaget från regeln.
Skumt, den innefattade ju skador i leden och i lite i benet :crazy: Men jag är bara glad och tacksam att dom tog det, annars så var det ju en typisk sådan grej som det skulle uppfattas att dom inte tog. Då kanske det trots allt är värt att ha kvar försäkringen iallafall..jag är lite lite förvirrad faktiskt. Ska ringa Agria på måndag och fråga hur det egentligen ligger till och vad exakt det är dom tar och inte tar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det har du alldeles rätt i, men kan kan skriva dem sämre el bättre, otydliga eller tydliga.
Både Folksam och iF har betydligt enklare och tydligare villkor, dessutom inga Begränsningar för hällor och rörelsestörningar...

Jsg skulle vilja säga att samtliga övriga f bolag har i stort sett likadana villkor sinsemellan , om vi pratar generellt. Premierna skiljer sig lite mellan olika delar av de villkoren osv men på det hela taget är det små skillnader. Folksam hade sist jag kollade en jättebra sammanställning på de olika bolagen på sin hemsida så att kunden kan jämföra, denna sammanställning har också publicerats på andra ställen inkl i media.
AGria är den fd jätten som sticker ut och skapade rubriker redan då de för några år sedan införde sitt ganska markanta tak för hältor. Jag har lite svårt att se hur man som Agria kund kan ha missat den, och just därför borde man verkligen lusläsa sina villkor och ha ringt och frågat dem mkt noga osv, vad exakt som egentligen gäller....
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast din gick väl in under "fraktur/fissur utan artrosförädringar"?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast din gick väl in under "fraktur/fissur utan artrosförädringar"?
Ja men samtidigt så var det ju främst broskskador och trasig ledkapsel som är "huvudskadan" som antagligen kommer göra honom oanvändbar inom ridningen. Skadan är ju liksom störst i själva leden.

Det är ju en led, en liten del av kotan gick även sönder. Men det går kanske under den betäckningen iallafall.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag hade kunnat välja Agria av den anledningen, anledningen att jag valde bort dem var att de hade stora begränsningar och var klart dyrast för mig när jag teckande försäkringen. Jag tar hellre bättre vilkor och lägre premie.

Vad som är "bättre villkor" är ju individuellt. Bytte en pålle från Folksam till Agria (vid köp) p g a begränsningar angående träning och tävling i Folksams villkor. Vid nyförsäkring för ett par år sedan gick jag återigen igenom alla bolagen. Fortfarande bara Agria som hade ok villkor för oss.
När en av pållarna flyttade utomlands fick den dock byta till Folksam som, till skillnad från övriga bolag, tyckte att det var ok. :)

Så olika försäkringar passar olika behov och olika hästliv. Tycker därför att det är bra att bolagen har olika villkor :)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Visst attraherar olika bolags vilkor olika intressen, men jag har svårt att se hur Agrias numera haltande försäkring kan vara bättre för någa större grupper. Det är inte mycket som ersätts till fulla försäkringstaket när rygg och hältor i stora stycken är reducerade.

Hade skillnaden i vad som täcks avspeglats i priset hade det varit en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Visst attraherar olika bolags vilkor olika intressen, men jag har svårt att se hur Agrias numera haltande försäkring kan vara bättre för någa större grupper. Det är inte mycket som ersätts till fulla försäkringstaket när rygg och hältor i stora stycken är reducerade.

Liten grupp i o f s men Folksams försäkring gäller ö h t inte hästar som tränar(!) eller tävlar i vår tävlingsgren.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Då är folksam då inte ett bra val direkt.

Vad är det för gren?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ponnygalopp. Att ponnyerna är allround och även tränar och tävlar dressyr och hoppning ändrar inget. Ponnyer (hästar) som aldrig tävlar men som hänger med på träningarna är också undantagna enligt dem som jag prata med på Folksam. Ponnytrav är däremot ok.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

fast ingen skillnad i sig, rent objektivt på Agrias diverse tilläggsförsäkringar? du kan väl teckna en sån tillägssförsäkring även hos Folksam eller? Kan du inte det så förstår jag även det just ang. galopp. Inga aktiva trav och galopphästar vad jag vet, får teckna A1 försäkringar hos några försäkringsbolag i samma katergori som ridhästarna, just pga extremsporterna. Inga större konstigheter.

Undrar nyfiket, precis som Lobelia? på vilket sätt är Agria fördelaktigt för majoriteten av folk eftersom de sticker ut så otroligt med sin extrema hältreservation?
att man får rabatt om man har fler djur tecknade hos dem osv, kan knappast, på intet sätt, öht motivera att man skulle tjäna på det rent generellt. Är bara ett försäjningstrick som folk är nöjda med sålänge deras djur är friska.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Dessutom gör väl egentligen bara rabatten att dom hamnar på samma pris som dom andra bolagen...

Sen funderar jag på hur det kommer sig att dom får ändra villkoren varje år? Säg att man tecknat ett avtal med dom för fem år sen. Det avtalet har ju nu ändrats att det man gick med på för 5 år sedan inte ser likadant ut..

Sen det med höjning/sänkning av livvärdet på hästen. Har du sänkt livvärdet och hästen blir dålig pga en skada den fick under perioden den var högt livförsäkrad, så får du ut den summan du har i dagsläget. Har du däremot tvärtom, höjt livvärdet så får du ut den summan den hade när skadan upstått.. Dvs alltid till försäkringsbolagets fördel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 271
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp