Åka bil med katt

Sv: Åka bil med katt

Ca 4 mil, inte särskilt bilvan, men buren tycker dom inte illa om (iallafall inte när den är öppen).
 
Sv: Åka bil med katt

4 mil är ju fort gjort. Såvida den inte har visat tecken på åksjuka tycker jag inte du behöver göra nått speciellt. Har nån en förmåga att bli aggressiv vid stress kan du ha dom i olika burar. Annars är det bara att stoppa in dom och köra :)
 
Sv: Åka bil med katt

Olika burar har jag redan! :)
Tänkte spraya lite feliway på underlaget en timme - halvtimme innan vi ska åka tänkte jag, det brukar hjälpa när dom är lite stressade.

Åksjuka har jag aldrig märkt något av, men dom är väl inte superglada när vi åker bil... Gratis kattkonsert. ;) Så jag tänkte om det fanns något man kunde tänka på för att göra det kanske mer behagligt :)
 
Sv: Åka bil med katt

Jag har en katt som tycker väldigt illa om att åka bil och högljutt talar om det. Han blir lugnast om man täcker över buren så han inte kan se ut och om man inte pratar med honom. Försöker man lugna honom verkar han ta det som en bekräftelse på att åka bil faktiskt är farligt och att det är hemskt synd om honom :p
 
Sv: Åka bil med katt

Har ni några tips hur man kan göra resan så bra som möjligt för dom? :)

Själv har jag vant min katt att åka bil och buss! Hon låter ibland när hon får sitta i buren, men när jag åker bil så har jag oftast en sele på henne med ett koppel och då brukar hon ligga i min famn och ibland kolla ut genom fönstret.
Jag gjorde det bekvämt för henne i början med filtar osv. (Glöm inte att det ska vara mjukt!) sen handlar det mesta om träning tror jag. :)
 
Sv: Åka bil med katt

När vi lärde våra åka bil lät vi buren stå framme ett par dagar med handduk i nån leksak och nått litet gott så de skulle lära sig att buren inte är en otrevlig sak.
Sen var det bara att toa katterna och åka, ena katten jamar i 5 min och somnar sen andra kan bli uttråkad och börja fara runt men sätter man nått mörkt framför buren somnar hon.

viktigt är att se till att det inte är för varmt i bilen, att volymen på radion inte är för hög, att man inte kör som en grobian, att katten inte är full i mat och har fått gå på toa innan man åker.
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
959
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 793
Senast: kma
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp