Bukefalos 28 år!

Åka till Paris utan att kunna franska?

nickan1

Trådstartare
Funkar det? Har alltid hört att fransmännen vägrar att prata engelska, är det en myt eller sanning? Jag kan lite (med betoning på lite) franska och skulle nog kunna lära mig namnen på en del maträtter och sånt. Men överlag funkar det bra att inte kunna franska och prata engelska på de flesta ställen?
 
I Paris är det definitivt en myt. Inled med en fråga om personen i fråga pratar engelska så går det finfint :)

Generellt upplever jag tyskarna som både sämre på och mindre villiga till att prata engelska än fransmännen.
 
Ja, som tidigare skribenter skriver så är det helt OK. Den äldre generationen, precis som äldre tyskar har ofta svårt för engelska och en del reagerar (precis som en del svenskar som har svårt med engelskan), genom att verka tvära, sura och icke-talbara. Fast det är verkligen undantag.
 
Jag skulle nog kunna säga att det kan vara ett handikapp att kunna sådär lagom mycket franska (dvs skolfranska med några år på nacken) som jag. Då inleder man diskussionerna på franska, motparten blir jätteglad att man pratar franska, och sedan förstår man bara brottstycken av de 110 ord/minut som följer efter det. Då får man backa och förklara att man inte riktigt hänger med och sedan snyggt övergå till engelska istället.
 
Inga problem alls i Paris, använd den lilla franska du kan som merci så kommer det gå finfint. :)

Själv frågar jag alltid på dålig franska om de kan engelska och då brukar även de med dålig engelska svara så kan vi lite knaggligt komma fram till vad det är jag vill.
 
Inga problem alls, dock brukar många uppskatta att man försöker på franska, det lilla man kan, då gör man dem glada och så pratar de mer än gärna engelska med en sen. ;)
 
Stryker under på det Hedinn skrev; försök gärna lite med franska hur lite du än kan! Det uppskattas! Det blir liksom mindre skämmigt för dem att försöka tala engelska.

Den äldre generationen har dels stora komplex över att de inte kan mycket engelska, dels komplex för att den engelska de kan är dålig. Undervisningen i engelska var inte mycket att hurra för när de var unga. Dessutom ligger uttalet väldigt illa till för dem. Visst finns de gamla ultrakonservativa som inte VILL prata engelska, men jag tror inte de är så många. I Paris är det inga större problem att klara sig med engelska; värre då på landsbygden.
 
Jag skulle nog kunna säga att det kan vara ett handikapp att kunna sådär lagom mycket franska (dvs skolfranska med några år på nacken) som jag. Då inleder man diskussionerna på franska, motparten blir jätteglad att man pratar franska, och sedan förstår man bara brottstycken av de 110 ord/minut som följer efter det. Då får man backa och förklara att man inte riktigt hänger med och sedan snyggt övergå till engelska istället.

Jag har nog upplevt det lite tvärtom! Dvs att man kan lösa det ganska bra när det är just så. Jag kan också "lagom" mycket franska. Förstår en hel del men har svårt att prata eftersom jag gör det så sällan. Jag har upplevt att många fransmän har det likadant med engelskan. Många konversationer har slutat med att jag pratar engelska och den jag pratar med pratar franska och båda förstår varandra :D
 
Det borde du komma långt på :p
Sacre Coeur , Notre Dame, Louvren, Eiffeltornet tycker jag man måste se! Det kan vara långa köer till att komma in i attraktrioner men jag tycker det är värt tiden för de är grymt vackra.
 
Kom precis hem från Paris utan att kunna nån franska alls. Körde iofs några delar av franskakursen på appen Duolingo innan, bra för småfraser. Träffade på en del som inte kunde engelska (även i serviceyrken), men då hjälptes vi åt att försöka förstå.

Eftersom vi var där över påsken så skippade vi nästa alla sevärdheter med inträde och enorma köer (ännu längre än vanligt). Ett tips är att köpa biljetter på nätet innan till muséer mm, kolla deras hemsidor för var man köper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 633
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 855
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp