När är man värd att gå i terapi?

Jag förstår inte ens frågeställningen! Då menar jag den om att vara "värd" terapi. Då skulle man t ex inte heller vara "värd" sjukvård om man inte vore dödssjuk? Du går väl dessutom privat som jag förstår det och då handlar det ju om att köpa en tjänst från någon som säljer den, rent krasst. Du tar inte någon annans plats. Självklart ska du gå i terapi om du vill och känner att det skulle kunna vara bra för dig. :)
 
Svaret är enkelt, man är alltid värld att må bättre. Terapi kan vara en väg dit så varför inte. Bara en sak, var beredd på att du kan behöva eller vilja fortsätta utöver de gånger som du får gratis. Man vet aldrig vad som kommer upp.
 
Jag ville bara uppdatera med att jag var på min första "session" idag och det kändes verkligen så himla bra. Jag har varit väldigt obekväm och nervös inför det här hela veckan, men efter typ 3 minuter i samma rum som terapeuten kändes allt bara så... rätt. Även om dag främst var lite av en "fact finding mission", som hon kallade det, känner jag redan att jag fått flera viktiga insikter och det kändes så himla bra alltihop. Det var otroligt skönt att känna att jag kunde babbla på om precis allt, utan att behöva fundera på hur det eventuellt fick den andra personen att tänka eller känna. Kände mig heller inte begränsad av språket vilket jag varit lite orolig för, kanske för att jag är ganska van vid att prata igenom mina känslor med min man som också är engelskspråkig.

Fick även veta att det tydligen inte finns någon gräns för hur många gånger man får gå dit, sett till vad försäkringsbolaget täcker alltså, vilket också kändes väldigt skönt även om jag inte tror att jag kommer att behöva så värst många timmar.

Men jösses vad trött man blir av att tänka och känna en massa saker! Jag var tvungen att gå och lägga mig en stund när jag kom hem och var helt groggy när jag vaknade igen. Jag har som tur en fin helg med mycket återhämtning framför mig, det blir bra :)

Bland det sista jag gjorde innan jag gick dit var att läsa igenom den här tråden för att påminnas om allt klokt ni skrivit, vilket genast gjorde mig lite lugnare :heart
 
Men jösses vad trött man blir av att tänka och känna en massa saker! Jag var tvungen att gå och lägga mig en stund när jag kom hem och var helt groggy när jag vaknade igen. Jag har som tur en fin helg med mycket återhämtning framför mig, det blir bra :)
Så var jag i början, kanske de första 2-3 gångerna. Sen fick jag något slags energipåslag av sessionerna så jag hade massor med energi resten av dagen. Blev helt pepp. Hade läxor varje vecka när vi körde igång så jag hade att göra hela veckan. Det var väldigt nyttigt. Jag lärde mig massor med saker om hjärnan, om mig själv och framför allt om min omgivning.
 
Så var jag i början, kanske de första 2-3 gångerna. Sen fick jag något slags energipåslag av sessionerna så jag hade massor med energi resten av dagen. Blev helt pepp. Hade läxor varje vecka när vi körde igång så jag hade att göra hela veckan. Det var väldigt nyttigt. Jag lärde mig massor med saker om hjärnan, om mig själv och framför allt om min omgivning.
Skönt att höra! Jag har haft en ganska kämpig vecka överlag, så det är säkert det som spelar in lite också. Men ja, såhär i början känns det kanske vettigt att göra utrymme för en liten power nap efter varje tillfälle för att låta hjärnan vila lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 715
Senast: Nepenthe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp