Åka till solen som ensamstående

Gran Canaria har jag hört mycket gott om. Har aldrig varit där och du får gärna berätta mer.

Vilken stad/del av Grand Canaria ska man välja om man vill ha lugn och ro, mindre turister och absolut inga stora affärer och barer i närheten?
Flygresan dit löser du med hörlurar som har brusreducering! Typ mitt bästa köp i livet! Tål INTE skrikande barn. Men mina hörlurar stänger det ute och man kan vara i sin egen värld hela flygresan. 😍 Jag har bott på ett antal orter på GC. om du väljer ett "vuxenhotell" tänker jag att du kan bo "varsomhelst". Du har en kustremsa som är väldigt, väldigt lång som du kan promenera/springa på. Jag upplever inte att det behöver vara högljutt. Du kan promenera/cykla uppåt på ön, då får du definitivt vara ifred. Playa del ingles är stället där det är mest shopping/party, men är du lite i utkanten ser jag personligen inte ett jättestort problem. Orterna är relativt små och mellan dom är det helt öde. Det är alltså lätt att ta en promenad som inte är speciellt lång och sen vara helt ifred.
 
Jag skrev fel ort, menade Santa Cruz

Bergen låter intressant.
Vet du om det finns vandringsleder?
Är det mycket turister och barnfamiljer i La Laguna?

Jag har inte varit på teneriffa men va rätt nära att åka dit i vinter så har kollat upp mycket. Det finns massor av vandringsleder, men dom kan va svåra att ta sig till om man inte hyr bil. Jag kollade in att bo i Puerto De la Cruz (OBS det inte samma stad som Santa cruz) Det är större stad men inte lika turistig plus att det ligger på den frodigare sidan av ön. Nästan alla flyg går till den södra flygplatsen
 
Jag har inte varit på teneriffa men va rätt nära att åka dit i vinter så har kollat upp mycket. Det finns massor av vandringsleder, men dom kan va svåra att ta sig till om man inte hyr bil. Jag kollade in att bo i Puerto De la Cruz (OBS det inte samma stad som Santa cruz) Det är större stad men inte lika turistig plus att det ligger på den frodigare sidan av ön. Nästan alla flyg går till den södra flygplatsen
Jag vill helst slippa hyra bil.
Jag kör mest i landsbygd och undviker att köra i storstäder och utomlands.

Har ingenting emot att det är en bit från flygplatsen, så länge det finns flygbuss, eller liknande.

Jag bor helst i utkanten, så att jag bara behöver packa ryggsäcken och gå direkt ut i naturen.
 
Mallorca? Lite norr om Palma, Sollér t.ex. Bara att gå upp i bergen! Knappast barnfamiljer som söker sig dit, inte festprissarna heller.
 
Det är ok om flygresan tar lite längre tid. Jag kan alltid lyssna på ljudböcker… Det enda jag är rädd för att höra skrikande ungar i 8-10 timmar…

Reguljärflyg i business och dyrare hotell som gärna har vuxen-zon. Då får du det lugnt. Välj gärna resmål som är lite mindre populära bland charterturister. För sol utan höga temperaturer i januari har du Dubai, Abu Dhabi och hela UAE. Kap Verde är soligt jämt i princip och otroligt lugnt. Finns noll att göra utöver kite-surfing dock och de två vanligaste turist-öarna är öken.

Azorerna har fantastisk natur har jag hört, men vill du ha runt 20 grader får du åka i oktober.

Norra västafrika kanske blir lite varmt för dig, men jag har alltid varit sugen på Sierra Leone. Senegal var trevligt och soligt, men varmt.

Kanarieöarna är ju en charterklassiker med många möjligheter beroende på vilken ö man väljer. Räkna med många barnfamiljer på flyget, men vuxenhotell finns.

Men ska vi prata blommor och natur och kan stå ut med värme och längre flygresa....Costa Rica
 
Mor och far reser gärna till Cypern under vinterhalvåret och de väljer alltid vuxenhotell. Tror åldersgränen är sexton, fast det är nog generellt lite "turistigt".
 
Teneriffa är fint. Slår också ett slag för La Gomera, färja från Los Cristianos/Teneriffa. Fina vandringsleder och knappast några barnfamiljer.
 
Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor.

Men var ska jag åka?

Enda kravet är att flygresan inte är längre än ca 6 timmar och att det är garanterat sol och helst mellan 20-25 grader varmt. Jag tål inte värme, så inte ute efter varma temperaturer. Det är solen jag vill ha…

Resemålet får gärna vara relativt billigt. Gärna ha kultur att se och uppleva. Jag är ingen som gillar att ligga på stranden en hel dag.

Men framförallt vill jag slippa barnfamiljer. Jag tål inte ljud, utan söker tystnad och gärna avskildhet.

Kloster funderar jag på, eller en trädkoja (är nog tyvärr över min budget…) Vilda djur hade varit trevligt att se i sin naturliga miljö.

Jag gillar att vandra ute i naturen och uppleva nya kulturer och miljöer. Är egentligen ingen storstadsmänniska, föredrar en semester där det är lugnt, tyst och vacker natur att titta på.

Jag föredrar skogen framför havet, men vill inte ha spindlar, ormar, skorpioner och andra insekter/djur att oroa mig för…

Så var ska jag åka? Alla tips mottages tacksamt!
Raderat
 
Senast ändrad:
Teneriffa låter intressant. Temperaturen låter underbar … och att vandra låter superintressant.

Turisthotell är jag väl inte helt emot, men livrädd för att rummet bredvid ockuperas av en hop skrikande ungar och att nämnda ungar skriker och stojar vid polen hela dagarna…

Det finns hotell som bara tar emot vuxna. Kolla bland de stora charterbolagen.
 
Jag åker ofta till Gran Canaria på vintern. Väljer då ett hotell som bara tar emot vuxna. Så himla skönt! Tyvärr får man stå ut med skrikande ungar på planet, men öronproppar funkar hyfsat.

Vädret är runt 22-23 grader i skuggan, svalare om man åker upp mot bergstrakterna. Men framförallt är det ljuvlig sol så gott som varje dag. De få dagar det är mulet är det ändå ljust.

Längtar redan tills jag åker nästa gång (jag åker alltid ensam).

Det är inte säkert att det är skrikande ungar på planet. Vi har flugit till Teneriffa två gånger. Charter, familjehotell, mycket barn på flygen!! Alla barn var upptagna med att titta på surfplattor hela resan. Inget skrik eller stök faktiskt nån av resorna trots fullt med barnfamiljer på flyget.
 
Längre flygresa och byte till buss, sen mindre buss, men norra Goa är en av mina favoritplatser på jorden.

Arambol har inga stora hotell, bara fina små gästhus och bungalows. Stranden är milslång. Finns skog och en bergig platå att vandra upp på. Perfekt ställe att lugnt komplentera saker på.

Och januari är perfekt väder där.

Men då ska man ju gilla Indien som koncept. Vill du ha mer lugnt land och europeiskt är det nog Kanarieöarna eller Cypern som är rimligast.
 
Jag gillade Lanzarote om man nu ska vara kvar i den ö-världen.
Nackdelen med Lanzarote är dock att den natur som finns är enbart stelnad lava, gröna träd att vandra under finns det noll och inga. Det är en grymt häftig ö som jag älskar lite extra eftersom jag bott där, men om jag ville vandra hade jag nog åkt till någon annan kanarieö, tex Teneriffa.
 
Det är inte säkert att det är skrikande ungar på planet. Vi har flugit till Teneriffa två gånger. Charter, familjehotell, mycket barn på flygen!! Alla barn var upptagna med att titta på surfplattor hela resan. Inget skrik eller stök faktiskt nån av resorna trots fullt med barnfamiljer på flyget.

Toppen att du har den erfarenheten. Jag har tyvärr inte det. :(
 
Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor.

Men var ska jag åka?

Enda kravet är att flygresan inte är längre än ca 6 timmar och att det är garanterat sol och helst mellan 20-25 grader varmt. Jag tål inte värme, så inte ute efter varma temperaturer. Det är solen jag vill ha…

Resemålet får gärna vara relativt billigt. Gärna ha kultur att se och uppleva. Jag är ingen som gillar att ligga på stranden en hel dag.

Men framförallt vill jag slippa barnfamiljer. Jag tål inte ljud, utan söker tystnad och gärna avskildhet.

Kloster funderar jag på, eller en trädkoja (är nog tyvärr över min budget…) Vilda djur hade varit trevligt att se i sin naturliga miljö.

Jag gillar att vandra ute i naturen och uppleva nya kulturer och miljöer. Är egentligen ingen storstadsmänniska, föredrar en semester där det är lugnt, tyst och vacker natur att titta på.

Jag föredrar skogen framför havet, men vill inte ha spindlar, ormar, skorpioner och andra insekter/djur att oroa mig för…

Så var ska jag åka? Alla tips mottages tacksamt!
Alltså det låter helt absurt, men kan du tänka dig längre flygresa (och sen är det såklart lite osäkert med läget i världen på många sätt) men Hongkong stämmer in på alla dina krav om du tar båt ut till någon av de större öarna (tex lamma) där det finns resorter/hotell. Fantastisk natur och hur mycket vandringsleder som helst temperaturen kanske något lägre i januari (15-20) men relativt regnfritt. Kultur finns det gott om en båtresa bort. Mallorca hade jag gärna åkt till också men som någon annan föreslagit inte Palma/alcudia utan andra sidan ön. Kan vara fantastiskt i januari men kan också vara kallt. Vandringar finns det gott om men för att få variation behöver man nog bil iaf någon dag eller två.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 971
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 625
Senast: Ninnie
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 395
Senast: KungTulle
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 773
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp