Akademiskt utan bett?!

R

racerkorv

Jag har en häst som inte kan ha bett i munnen, en fd totalt misslyckad travare (trots far som sprungit in 10 millioner;-) hon dräglar hinkvis så fort hon får ett bett i munnen och blir helt fixerad vid att pilla på bettet. Jag skaffade en kapson i ridmodell och damen trivdes inte alls med tyngden utan förböjde sig bara i nacken för att slippa bära på nosryggen. Jag hittade ett intressant "bett" och lät faktiskt tillverka ett dylikt av två gamla ardennerbettringar jag hittade i stallet.
En läderchinstrap under hakan, och en snokrem dubbel över nosen med fårskinn. Det HÄR gillar hon, det roliga är att det är oerhört flexibelt, inte som ett hack som bara kan göra en sak egentligen utan jag kan leda, ställa och stödja henne att böja i detta och det är lugnt och lätt och stillsamt. Det tar ett tag att komma på var i ekrarna man ska ha remmarna för att det ska funka bäst på hästen.
Den här hästen köptes som sällskap egentligen men är en riktig akademikertalang, noggrann, arbetsmyra som vill ta saker i väl avvägd takt och är lyssnande och villig att förstå. Så jag rider henne framför allt för kroppshjälper och behöver bara ngt signalverktyg till nosen. Som inte stör lyssnandet liksom!



Jag tycker att de akademiska betten är så vackra, frågan är hur mycket de egentligen (alltså VERKLIGEN egentligen) är ett måste??
 
Sv: Akademiskt utan bett?!

Om du läser i andra utrustningstrådar, så kan du se att det är väldigt öppet inom akademiska kretsar.

Själv alternerar jag ridning med:

  • repgrimma
  • kapson
  • sidepull
  • hackamore
  • tredelat vanligt tränsbett
  • tredelat mässingsbett
  • jaktkandar
  • pelhamstång
  • traditionellt kandar
  • portugisisk unghäststång

Och en alldeles vanlig ordinär dressyrsadel.

Jag har ändå ridit enligt akademisk filosofi, sedan 2003.

Man använder helt enkelt den utrustningen, som DEN hästen passar och trivs med.
 
Sv: Akademiskt utan bett?!

Visst kan du rida AR bettlöst allt går ju:). Men jag tycker att stångbettet är ett fantastiskt kommunikations verktyg,jag vet flera som har hästar som gör precis som din med "vanliga" bett men som fungerar utmärkt på stång! Jag tycker du ska börja med att utbilda hästen på det "bett" du har nu och sedan prova stång längre fram i utbildningen, Lycka till!:bump:
 
Sv: Akademiskt utan bett?!

Det går.. men det är svårt.. själv rider jag bettlöst nu och det är mer än hundra gånger svårare än med stången:confused:
 
Sv: Akademiskt utan bett?!

Man har den utrustning som man behöver för att kunna hjälpa hästen att förstå hjälperna på bästa sätt, och för att förmedla det man vill till hästen.

På min senaste AR-kurs varierade ekipagen med stångbett, tränsbett, kedjekapson, platt kapson, halsring och olika kombinationer av dessa.
En red tex med enbart kapson, en red med halsring och kapson, jag red med stångbett enbart osv

Problemet om man är begränsad i vad man kan välja pga tex såna problem som du har är att vissa redskap är lättare att förmedla vissa typer av hjälper med.
Rider man tex med enbart stång på en outbildad häst är det svårt att förmedla böjande hjälper.
Men vill man reglera överlinjens längning är det svårt att göra utan stång.

Så visst går allt, men det kan bli svårare. Det finns trots allt en anledning till att man har de hjälpmedel som är vanligast.

Jag har en kapson som inte har ngt nosjärn alls utan är helt i läder, men din variant ser också bra ut, det jag kan se.
Jag skulle nog ändå försöka vänja henne vid att ha bett på längre sikt. Kanske gillar hon ngn variant lite bättre?
En stång kanske, som inte är för tung, det kan kännas bättre med ngt som är stabilare i munnen än ett delat tränsbett. Du behöver inte använda den, bara försöka få henne att acceptera att den finns där.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker komma på vad det är jag vill ha för bett/träns :p Eller jag vet egentligen VAD jag vill ha, men inte om det finns eller om...
2
Svar
23
· Visningar
3 512
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp