Bett och tryck på nosryggen?

@Problematisk fö tycker jag inte det är alls konstigt att en häst reagerar negativt på en bettlyftande anordning ...

Du låser ju då bettet på ett mycket mer fixerat sätt än när hästen själv annars ändå kan välja att ”flytta runt” bettet lite i munnen vilket den annars kan med tunga, käkrörelse osv. Det gör ju hästarna hela tiden om än så subtilt, när de är rätt ridna och ryttaren duktig att nyansera hjälperma. Det är ju just det lätta man vill åt - inkl då att hästen inte blir låst av hand/bett ...

Väldigt obehagligt med sk ” betthöjare” för många hästar, att bettet istället ligger mer fixerat och trycker mot övre gommen pga tryck i tygeln och över nosen samtidigt liksom :confused:
Plus att iom det fixerade bettet blir ju inte hjälperna lika tydliga och kan leda till att man behöver nyttja mer kraft. Vilket ju inte är ngt eftersträvansvärt..
 
Plus att iom det fixerade bettet blir ju inte hjälperna lika tydliga och kan leda till att man behöver nyttja mer kraft. Vilket ju inte är ngt eftersträvansvärt..

Trodde det var det jag skrev i sammanhanget, men ja - precis. Det avsåg jag inkluderat i inlägget och håller helt med .
 
Säger också som svea nämnde, ridkapson och vanligt bett som hästen trivs med, du får ställa de effekt av kapsom och kan rida på bettet som vanligt och välja när du behöver kapsonens hjälp :) tränar akademiskt själv och använder cavemore till dressyrarbete, eller bara kapson. Det spelar större roll än man tror om man inverkar på underkäken jämfört med själva skallen på hästen då via nosryggen :)
 
Jag hade kineton på en av mina Grå i hopp och terrängen.Funkade fantastiskt bra på honom
Köpte mitt i en galoppshop i England för typ 25 år sedan. Det är en metallplatta i lädret för att det ska bli stabilt. Vad jag förstått finns det knappt att få tag på längre utan de flesta idag är bara ganska illapassande . Jag hade nosgrimman tillsammans med ett rakt bett.

FB_IMG_1522419443468.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 198
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Yeah but
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp