Bukefalos 28 år!

Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Geezer

Jag har iakttagit att många barn som är ganska stora åker sittvagn när de är ute med sina föräldrar fast barnen är ganska stora :crazy: . Är det så att barn tillåts att åka vagn längre numera eller är det bara jag som inbillar mig? Om det är så att de får åka vagn längre så är det verkligen illa....
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jo, din iakttagelse är rätt - det stod om det i Vi Föräldrar eller nåt för inte så länge sen. Visst är det illa! Och sen ska de skjutas i bil till skolan om det är mer än hundra meter...
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Ja det kan nog stämma och jag ska erkänna att vi har använt vagnen ganska länge... Elin satt still när hon fick sitta i vagnen alltså var det betydligt lättare att ha henne med... Men med tanke på att hon traskar två tre timmar i skogen med oss osv så tror jag inte att hon har tagit någon skada av det... Samma sak nu när hon har blivit stora syster så har vi införskaffat en ståbräda vilket fungerar på samma sätt, det förenklare att hålla reda på henne... Men hon går som sagt för det mesta på egen hand, vi kanske använder stå brädan 1 till 2 gånger i månaden...
Numera när vi handlar så har hon sin lilla kundvagn och hjälper till vilket fungerar utmärkt än så länge (peppar peppar ta i trä) ;)
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

I vilken ålder är barn ganska stora?

Själv tyckte jag det var perfekt att ha sonen i vagn vid vissa tillfällen upp till 3 - 4 års åldern.
Ex 2 timmars promenad med hunden eller i stallet.

Sen är det ju så att man åker gratis på buss om man har vagn, kan det ha betydelse?
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Sonen satt i vagn tills han var 3 ½ år mest för min skull, jag hade inte körkort eller cykel och kunde i bära och då var det mer praktiskt att ha med vagnen.
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

I göteborg är det då inte gratis åka kollektivt bara för att man har barnvagn :crazy:
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Har också funderat på det.

Nu, t ex är det såååå viktigt att skaffa syskonvagn. Men det hade ju aldrig mina föräldrar, tror knappt det fanns på den tiden. Och det är ju bara 2 år mellan min bror och mig, så förmodligen fick han helt enkelt gå. Eller åka på pappas axlar (DET var populärt, minns jag).
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jag har syskonvagnen för att kunna sätta ner storebror i när man ska ut i farlig trafik (vi korsar tex E18 på väg till centrum) eller gå jättelångt då man inte orkar hålla hans tempo hela vägen :D
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jag har en kompis som arbetar på dagis. Hon tycker att det är jättejobbigt med barn som inte orkar gå, dvs 3-åringar som är vana vid att "alltid" åka vagn. Det går inte för dem när de ska gå med 3-5 åringar till lekparken att ha flera vagnar. Vet dock inte om det ökat detta, vet bara att hon sagt det.
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jag har också reagerat på att stora barn åker barnvagn.
Själv får jag nog ta till hårdhandskarna om jag ska få Signe att åka barnvagn, det har hon inte gjort sen tidigt i våras... :p Och hon är drygt 1½... :p
Funderade på syskonvagn när Allan föddes, men hon vill ju gå själv. Så hon står på ståbrädan, Selma går bredvid, alternativt står bakom signe på ståbrädan :D
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Ah, då var det inte bara så att jag inbillade mig. Jag tycker inte att stå på ståbrädan är samma sak som att åka sittvagn. Jag har alltså sett flera barn som varit riktigt stora, skulle tippa på 5 år som åkt sittvagn.
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Du inbillar dig inte. Jag ser barn som jag vet är 5 år åka vagn och jga häpnar. Detta är när barnet tex skulle bli tvugen att annars gå 2-3 km.

Mina barn har slutat att åka vagn när de varit 17-19 månader ungefär. Sedan har de gått. Vilket inkluderar långpromenader med hundar och 5-6 timmar på Astrid LIndgrens värld.
 
Senast ändrad:
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

I Västerås är det gratis att åka kollektivt fram tills dess att barnet fyllt 3 år.
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Är jag helt ute och flyger om jag drar det sena vagnanvändandet i samband med det allt senare användandet av blöjor och napp?
Hörde på radion att barn för inte alltför länge sen avvandes från blöja vid drygt 1,5 år medan genomsnittet nu är runt 3 år, ofta ännu senare.
Jag jobbar i butik och ser ofta stora barn (4-6 år, kanske) i vagn, med napp i munnen.
Tycker det ser fel ut, känns som att föräldrarna försöker behålla det lilla spädbarnet, att man hindrar istället för att främja barnets utveckling.
Stress och tidsbrist, som ju är vardagsmat för småbarnsföräldrar, plus säkert en mängd andra faktorer, gör att man helt enkelt inte orkar eller har tid (eller bryr sig?) om att ta den extra tiden det innebär att vänja av vid blöja och napp och låta barnen springa själva. Det är helt enkelt smidigare att bara fortsätta som vanligt.
Jag tror barn har mycket mer kapacitet än många föräldrar tror, bara man LÅTER DEM växa! Givetvis alla alla individer olika, men det här tror jag gäller generellt.
Vi har alltid haft höga tankar (ej att förväxla med förväntningar!) om vår 2-åring (fyllde i juli)) och hon får också ofta beröm för att hon är så "redig" och duktig och klarar mycket andra barn i hennes ålder och betydligt äldre inte klarar. Helt enkelt för att ingen trott dem om det..?
Barn är barn, och man ska låta dem vara det, men att LÄRA tror jag bara stimulerar dem!

Det här märks inte minst på vårt dagis nu. Vi håller på att vänja av från blöja, vilket går jättebra hemma. Hon har blöja på natten och när vi åker iväg, men hemma kissar och bajsar hon på pottan. Så småningom kommer vi avveckla blöjanvändandet helt dagtid, nattetid dröjer det nog lite.
Dagis har uppmuntrat det här hela tiden, fram tills att vi faktiskt kom en dag och sa att nu börjar det gå självmant hemma utan att vi behöver påminna, nu vill vi gärna att ni hjälper till och har henne utan blöja här också.
De kommer med ursäkter, som att hon inte vill (ibland måste man som vuxen vara bestämd med en trotsig 2-åring, det är INTE samma sak som att tvinga), att de har svårt med tid med så många andra barn (visst, men vi betalar ändå för det här och alla barn kräver väl det lilla extra nångång? Hon går ju ändå helt själv, det enda de behöver göra är att tömma pottan och säga att hon är duktig), att de snart ska gå ut...

Några tankar, som kanske utvecklade sig till en trådstöld :o (förlåt i så fall)...



/Jossan, ingen curlingmamma
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Läste någonstans att det är dagens superblöjor som gör att barnen blir torra långt senare än innan det fanns dessa blöjor. Blöjan känns ju behaglig att bära även när barnet har kissat och det gör att motivationen att sluta med blöja blir låg.

De som har tygblöjor "får" torra barn tidigare enligt samma källa.
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Ja, visst är det så.
Blöjtillverkarna tjänar ju stooora pengar på att hålla oss kvar i blöjeriet så länge som möjligt.
Men lite är det ju upp till oss som föräldrar också, att själva ta kontroll och ansvar?
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Tycker inte alls du är ute och flyger. Låter rimligt!
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jag håller med dig helt och hållet!
 
Sv: Åker barn sittvagn/barnvagn längre upp i åldrarna nu för tiden?

Jo, det är ju så. Det är stora pengar inom blöjbranschen. En stor och tung post i budgeten för småbarnsfamiljerna.

Se bara på hur mycket blöjreklam som produceras :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 571
Senast: Eurydome
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp