Bukefalos 28 år!

FlipTheFrog

Trådstartare
Marken som hör till vårt hus har varit orörd i säkerligen 10 år. Marken är ojämn och troligen har vi väldigt mycket åkersork :eek:

Hur tusan blir vi av med sorkarna utan att plöja upp hela stycket?
 
Sv: Åkersork

Det brukar inte vara några problem med åkersork om man har hästar på marken, sorkarna flyttar ifrån dunkandet som blir när de springer, men du kanske hade vall?
 
Sv: Åkersork

Alltså... Låt mig berätta en liten, hrrm, historia. Och jag vill starkt betona att denna metod INTE är att tillämpa i dagens Sverige!

På det glada 60-talet hade min familj köpt sig mark i släktbyn i Lappland för att bygga en semesterstuga där. Den mark som stod till buds var då en ren åker men med mycket möda och slit fick man ordning på marken och man byggde sin semesterstuga. Efter andra året noterades den väldiga mängden åkersork som levde i området. Detta uppmärksammades särskilt efter att en av stugans stöttestenar en dag försvann ner i marken med ett glatt Fopp! Marken var då så underminerad av åkersork att den helt enkelt gav vika för stenen. Att något måste göras åt sorkarna stod klart, öppet krig förklarades mot gnagarna. Det blev till att införskaffa Karbid. Sorkbekämpning med Karbid går till så att man häller Karbid i så många sorkingångar man hittar, häller vatten på Karbiden och förseglar sedan hålen, t ex med torv eller liknande. Karbid + vatten bildar nämligen acetylengas. Giftig, oerhört eldfängd och sist men inte minst... explosiv. Och mer än så gör man inte. Ska man åtminstone inte göra...

Så medan männen i släkten letade reda på sorkhål och preparerade dem med Karbid - gick min mor - då 10 år - och letade reda på alla små skära sorkbebisar och stoppade dem i fickorna. Enligt en 10-åring skulle minsann inga sorkbebisar dö på ett sådant grymt sätt inte.
Hursomhelst, min morfar gick sedan och hällde vatten på Karbiden och förväntade sig att min morbror skulle täppa igen hålen. Men någonstans där i kedjan av kommunikation brast något, och hålen täpptes inte igen. Bara något enstaka. Kafferasten kallade och morfar lämnade min morbror att försegla hålen - trodde han. Min morbror däremot som var av en annan åsikt hade hört om en effektivare metod att använda Karbid på. Så han hämtade sig en lång braständare och förde den brinnande stickan till det första hålet där mest gas hunnit utvecklats...

Morfar till morbror: Pojk vad sysslar du med?! Nej! Karbid är eldf--..

KA-WRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!

Explosionen och knallen var så kraftig att den kändes och definitivt hördes i andra änden av byn. Inte en sork i gångarna överlevde, dog de inte av explosionen i marken måtte de ha dött av tryckvågen och för att inte tala om elden...

Jag kan dock meddela att vi har sork där än, för ni minns kanske min mor, då 10 år? Med fickorna fulla av sorkbebisar? Med barnatårar i ögonen över sorkarnas grymma öde gick hon till gårdens loge och lade varsamt sin hord av sorkbarn i en tom spilta intill den gamle nordsvensken Lukas. Så ofta hon kunde besökte hon sina små skyddslingar och matade dem med allt ätbart hon kom över. Vid sommarens slut när det var dags att lämna släktbyn var sorkbarnen så pass stora att de kunde klara sig själva. Livet går vidare....
 
Sv: Åkersork

Explosionen och knallen var så kraftig att den kändes och definitivt hördes i andra änden av byn. Inte en sork i gångarna överlevde, dog de inte av explosionen i marken måtte de ha dött av tryckvågen och för att inte tala om elden...

:rofl:

Vi får hoppas att det räcker med att hästarna flyttar dit för att sorkarna ska ta sitt pick och pack och dra till andra nejder.. Men i annat fall vore ovan nämnda recept något att prova.. :devil:
 
Sv: Åkersork

Tja, hoppas inte på för mycket. Här spelar det ingen roll att det går runt hästar överallt, sorkarna breder ut sig i alla fall.
 
Sv: Åkersork

Ja, den erfarenhet jag har av sork så är det att de är "modiga" små jäklar och störs inte av mycket. De sk. anti-sork instrumenten som skickar ut vibrationer och sägs motverka sork är enligt mig verkningslösa.

Annars är ju katt alltid en effektiv lösning, förutsatt att de jagar. Är ju inte alla katter som är effektiva på den fronten. :crazy:
 
Sv: Åkersork

.... eller bibehålla en stark rävstam. Räven tar en hel del sork, vi som har en stark rävstam här har förhållandevis lite sork. Granngårdarna som skjutit av en massa räv har enorma problem med sork i åkern.
Har aldrig förstått varför jägarna ska skjuta räv, annat än för att de konkurrerar om rådjursstammen då;)
 
Sv: Åkersork

Hade sork i våran trädgård när vi flyttade in, men sen vi hade ponnyerna där en sommar har vi inte sett röken av dom. Verkar även ha skrämmt bort mullvadarna, så säger som "ginnies", ska du ha hästar på marken så lär de fixa problemet åt er.
 
Sv: Åkersork

Hade också massa sork och hittade en tråd här på Buke.
Ett gammalt beprövat knep är att lägga ner strömmingsfiléer, en liten bit i varje hål. När det börjar lukta flyr dom.

Jag hann dock aldrig testa det själv, då många sa att de försvinner när hästarna kommer. Mina försvann. Men skulle dom komma tillbaka, då är det strömming som gäller :devil:
//Jezz
 
Sv: Åkersork

I stallet jag står i nu vart det mycke sork innan jag flyttade dit hästarna (hade stått tomt några år). Idag bor sorken i grannens trägård, inte så populärt iof men shit happens heter det ju. Sork gillar inte skakningar i marken o då tar de till flykten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 848
Senast: Solstig
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 099
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp