Bukefalos 28 år!

Aktiv licens

Tagliabue

Trådstartare
Jag tog licens vintern 2010, alltså för ganska precis 2 år sedan .. första året hade jag ingen häst att köra, nu andra året har jag en häst att köra men jag känner mig inte riktigt mogen att anmäla ut honom och mig till lopp. Har amatörlicens, jag funderar dock på om jag kan kontakta hemmabanan som nyss har kört igång med licenskurs och vara med i den och köra?

Känner att jag själv skulle behöva någon genomkörare för att fräscha upp minnet lite, det må ju fungera? Hur många lopp måste man köra innan licensen blir kapott? Har aktiv tränarlicens men jag har inte rubbat körlicensen :p
 
Sv: Aktiv licens

Man måste väl köra 2 lopp eller motsvarande (utbildningslopp, kval och B-lopp räknas också) för att behålla licensen från år till år nu?

Jag fick hem en lapp i somras om att jag var tvungen att köra ett lopp 2011 för att få köra lopp 2012. Så jag körde ett kval :D

Nu vet jag inte ens om jag ska ha kvar licensen med det är ju coolt att få kvala min fuxing om det nu går vägen...
 
Sv: Aktiv licens

Ojoj! :o Då kanske jag måste masa mig in till Bergsåker någon kväll med kusen min när det börjar närma sig start igen och brassa igenom ett licenslopp :D

Men vänta här nu .. 2010 tog jag ut licensen (tror jag), 2011 hade jag häst på listan från februari till och med nu 2012 .. hur kan det då komma sig att jag fick behålla licensen under 2010? Har inte haft någon aktivitet på min licens fören i juni 2011 då kusen kvalade .. :p

Gäller inte provlopp?
 
Sv: Aktiv licens

Fattar inte? Det är väl klart att du får behålla licensen 2010 om du tar den det året?

2011 har du häst på tränarlistan så varför skulle du inte få behålla din licens. Hur det ser ut med behörigheten att köra eller ej har banorna olika bra koll på.
Det är de som administrerar ST:s uppgifter.

Ett tips är väl att du läser licensbestämmelserna på ST:s sida. :D
Då kan du ju se själv om du mehöver komplettera eller ej.
 
Sv: Aktiv licens

Godkänd utbildningsomgång ger körbehörighet de två följande kalenderåren efter utbildningsomgången. För körbehörighet tredje året krävs minst två genomförda aktiviteter.

Med aktiviteter menas: Totalisatorlopp, B-lopp, kvallopp, premielopp eller registrerat utbildningslopp. För att upprätthålla kategori 4-kravet kontinuerligt krävs minst två aktiviteter varje år. Vid missad aktivitet ett år, ökas kravet följande år, med antalet missade lopp.

Ny utbildningsomgång krävs om kravet på aktiviteter inte är uppfyllt två år i rad. Den utbildningsansvariga på din hemmabana avgör hur många lopp du behöver köra. Minst fem godkända utbildningslopp ska dock alltid genomföras (= förkortad utbildningsomgång).
Du ska också godkännas i skriftligt teoriprov.
 
Sv: Aktiv licens

Vad jag tycker är konstig är att jag som amatör måste köra minst 25 lopp för att få köra åt någon annan i löp.

Men skulle jag ha ungdomslicensen så får man köra åt alla oavsett ägarskap/tränare på en gång!
Tror inte det är för att ST anser att en 16-20 åring har mer erfarenhet...
 
Sv: Aktiv licens

Fattar inte? Det är väl klart att du får behålla licensen 2010 om du tar den det året?

2011 har du häst på tränarlistan så varför skulle du inte få behålla din licens. Hur det ser ut med behörigheten att köra eller ej har banorna olika bra koll på.
Det är de som administrerar ST:s uppgifter.

Ett tips är väl att du läser licensbestämmelserna på ST:s sida. :D
Då kan du ju se själv om du mehöver komplettera eller ej.

Men jag är ju så koko ibland .. :D Inte tusan tänkte väl jag på att det är typ en självklarthet att ha licensen det år man tar den ;)

Jag tänkte mest att jag inte är aktiv själv som KUSK och att det är typ den licensen som ryker och inte själva tränarlicensen iom att jag har häst som är ute och startar :p

Jag ska nog kolla på den sidan :p
 
Sv: Aktiv licens

Vad jag tycker är konstig är att jag som amatör måste köra minst 25 lopp för att få köra åt någon annan i löp.

Men skulle jag ha ungdomslicensen så får man köra åt alla oavsett ägarskap/tränare på en gång!
Tror inte det är för att ST anser att en 16-20 åring har mer erfarenhet...

Det kan jag faktiskt hålla med om att det är lite knepigt .. men det måste väl vara något liknande med att typ lärlingar "satsar" på att bli duktiga kuskar och de ska få köra mkt lopp och olika hästar osv?

MEN det är ändå knepigt .. :p
 
Sv: Aktiv licens

Vad jag tycker är konstig är att jag som amatör måste köra minst 25 lopp för att få köra åt någon annan i löp.

Men skulle jag ha ungdomslicensen så får man köra åt alla oavsett ägarskap/tränare på en gång!
Tror inte det är för att ST anser att en 16-20 åring har mer erfarenhet...

Det är för att vi inte ska ha chansen att skapa oss en karriär om vi skulle vara talangfulla. ;)

Det är mycket konstiga regler i bland.
 

Liknande trådar

Trav Halloj! Jag har alltid varit "med" inom travet och praktiserat/haft helgjobb i travstall och ridit mycket snabbjobb men även kört lite...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: gucci
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 901
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 946
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp