Aktiv sällskapshund/familjehund

Men självklart ska du hålla beardis eller shappe kortklippt, vet ingen som har sånna med lång päls, är ju omöjligt att leva ett liv utanför utställningsringen med päls ner i marken. Klipp kort några gånger om året så har du noll pälsvård dessutom fäller de inte mycket alls.
Har varit på ett hunddagis med två bearded collies, ingen av de var nerklippta. De drog med sig lite snö, men inget ohanterbart från skogen. :) Enormt lång päls, så ibland undrade man lite vad de tänkte, men annars glada och lätthanterliga hundar.
 
Har haft ett antal schappar på kurs, inte en enda av dem har varit klippt. Och det har varit allt ifrån uppfödare till "vanliga" hundägare som inte har några utställningsambitioner. Har nog faktiskt inte haft en enda klippt, när jag tänker på det...
(Beardis har jag inte heller sett röken av, lite synd!)
Okej här är det tvärtom,jag tränar med 4 shappar och alla är ständigt kortklippta,faktiskt aldrig sett en långhårig irl :)
 
Har varit på ett hunddagis med två bearded collies, ingen av de var nerklippta. De drog med sig lite snö, men inget ohanterbart från skogen. :) Enormt lång päls, så ibland undrade man lite vad de tänkte, men annars glada och lätthanterliga hundar.
Jo men nu vill ju ts slippa pälsen och undrade om klippning och självklart kan man klippa ner dom , upp till var och en,jag klipper mina halvlånghåriga riktigt snaggade flera ggr år och tycker det är enorm skillnad på hur mycket skit de drar in i hemmet och bilen med eller utan pälsen:)
 
Jo men nu vill ju ts slippa pälsen och undrade om klippning och självklart kan man klippa ner dom , upp till var och en,jag klipper mina halvlånghåriga riktigt snaggade flera ggr år och tycker det är enorm skillnad på hur mycket skit de drar in i hemmet och bilen med eller utan pälsen:)

Såklart kan man! En sak att tänka på bara är hur det påverkar vädertåligheten hos hunden. Beror ju helt på hur man lever,vad man gör och ens vardag förstås!
 
Jag klipper ju min Dvärgschnauzer numera och vill man ha vädertåliga hundar så ska man inte klippa vissa pälsar. Man får bara hem mer skit och får smutsigare hundar.
 
Min tanke också först, om man sk klippa ner dem.
Hade en Bischon Havanais som yngre, oskriven regel att man inte får klippa dem, det fick jag höra om och om igen när jag klippte min tik när hon blev riktigt gammal. ;)

Har ni vart och träffat någon av raserna? :)

Vår schappe klipps kort regelbundet, funkar toppen! Upplever inte att hans pälskvalité har förändrats. Nu har jag bara erfarenhet av några få schappar, men de har en del vakt, uppskattar inte ensamhet och med en distinkt högre aktivitetsnivå än den dvärgschnauzer jag hade tidigare. Valp- och unghundsperioden var riktigt tuff men nu är han fantastisk!
 
Hej! Jag tycker du ska slänga ett getöga åt cocker spaniel, en fantastisk rolig och uthållig hund med mycket humor och tycker om allt och alla
Iallafall min hane, han älskar soffmys lika mycket som långturer med häst. Springa är det bästa som finns och han älskar barn :)
Lite envis och påhittig, roligare hund har jag aldrig varit med om (och då har jag sagt i heeela mitt liv att jag aldrig ska ha en tråkig cocker spaniel haha).
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 349
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 857
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 894
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 959
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp