Bukefalos 28 år!

Aktivister vill inte se djur jobba

Det är ingen hemlighet alls, att det är jag som står bakom det debattinlägget.
Och den står jag upp för, varje bokstav i den.
Den handlar om extremveganism och inget annat.
Jag har intervjuat och umgåtts med både vanliga veganer och vegetarianer under många år, och även de är djupt förtvivlade över det dessa extrema djurrättsaktevister ställer till med. För precis som inom alla andra områden, så är det skitstövlarna som förstör för de seriösa och bra.
Jag har även följt många av dessa extremaktevister under lika många år.
Jag har mött och blivit god vän med väldigt många djurägare(även hästhållare) som drabbats av dessa, som fått djur stulna, som haft intrång i sina stallar och lador, som haft aktevister på sina tomter, som fått sina barn påhoppade med falska anklagelser om föräldrars yrken, saboterande vid jakt, de har fått saboterade bilar, hus , stängsel mm. Jag har själv stått öga mot öga med dom och fått otrevliga och falska ord kastade emot mig.
Och jag har bra koll på vilka sätt de flesta av dessa "försörjer" sig.
Och för att förtydliga innebörden i artikeln , det handlar inte "bara" om värphöns, mjölkkor eller ridhästar, det handlar om polishundar och vårdhundar också. det handlar inte om hur vi tar hand om våra djur, det handlar om att de vill få bort allt ägande och nyttjande av djur - alla djur. vill man läsa mer om det, kan man tex gå in på djurens rätts hemsida och läsa deras framtidsmål.
Vill man diskutera detta med mig, så föreslår jag att man pmar mig på min relativt öppna Facebook, alternativt här inne(där jag dock inte är inne dagligen).
Jag förstår frustrationen din artikel ger utlopp för, och jag delar den till viss del. Men jag tycker ändå att det blir onödigt generaliserande och lite olyckligt ihopblandade av äpplen och päron (det låter bättre när du som här skriver "extrema djurrättsaktivister" som saboterar). Sedan ser jag inte riktigt vem du vill vinna över på din sida genom att ponera att det rör sig om bidragstagare eller personer som lever på sina föräldrar? Bättre att trycka på utsattheten som djurägande näringsidkare osv. än att trycka till på något irrelevant.
 
Eh jag har väldigt bra koll och har läst mer än en gång. Djur ska ses som familjemedlemmar osv. Djurrättsalliansen osv är de som fångar upp alla som blir kickade ur djurens rätt.
De som stjäl djur som Martin som inte behöver nämnas vid efternamn är ju kickad mfl
 
Är det inte djurrättsaktivism som krönikan handlar om egentligen, inte veganism?
Jag uppfattar det som olika ideologiska grunder, som blir olyckligt om man sammanblandar.

Veganism ung. inga djur ska behöva dö för våran skull = riktar sig emot produktionsdjur/försöksdjur, medan annan djurhållning är ok om den kan ske med goda levnadsvilkor etc. för djuren. Vill ej att djuren ska lida.
Djurrätt ung. de ska inte ha mindre rättigheter/status än människor = riktar sig emot att djur kan ägas och all djurhållning som är för människans skull. Vill ej att djuren ska vara ofria.
Finns inget som säger att veganism måste leda till det. Logiskt sett kan man låta tamdjursbestånden dö ut naturligt och gå all-in med stora sojaodlingar. Strunt samma om det är gröna öknar. Det finns nu varken grillkyckling eller ponnylekis. Alltså förklarar sig den veganska civilisationen sig moraliskt överlägsen.

Eh jag har väldigt bra koll och har läst mer än en gång. Djur ska ses som familjemedlemmar osv. Djurrättsalliansen osv är de som fångar upp alla som blir kickade ur djurens rätt.
Det är väl typ den traditionella hållingen?
De som stjäl djur som Martin som inte behöver nämnas vid efternamn är ju kickad mfl
Och var förvaras de stulna djuren? :confused:
 
@ancan väldigt många djurättsaktivister propagerar extremt om att alla djur ska vara fria från arbete osv utan att aktivisterna alla är veganer, så att utgå från att de alla är veganer som dessutom inte arbetar själva osv blir lite sådär.

Djurens Rätt har tyvärr helt fel fokus för att vinna mark seriöst där de bäst behöver vinna mark för att verkligen göra skillnad. Det är synd när folk lägger hela sin själ i något de tror på men utan nyans med resultat att de istället blir stämplade som Tomtar och man helt slutar läsa vad de än må skriva.

Sen ett litet påtalande stavmässigt : AKTIVIST ....👍
 
Senast ändrad:
Okej, så hon vet vilka personer det rör sig om och har koll på deras arbetsliv? Märkligt, men okej. Då borde det vara en lätt sak att få dem fällda för sabotage.

Om du anser att det är väl genomtänkt att jämföra en vuxens arbetsliv med en minks eller kossa vet jag inte vad jag ska säga om. Vuxna brukar rimligen välja jobb själva och inte bli dödade i jobbet på rutin. Det är ju en helgalen liknelse. Om veganerna nu vill ge djuren samma rättigheter och friheter som människan så känns det mer rimligt att det handlar om att jämställa dem med barn, och inte vuxna.

En kossa i frihet väljer själv att bli betäckt och föda en/två kalvar varje år med en jädra överproduktion av mjölk som resultat. Fattar inte varför du anser att vi inte skulle använda denna resurs, fast å andra sidan använder du väl heller inte Ärtor, Bönor, Morötter mm eftersom de är tillverkade av naturen, och naturen behöver ju sina resurser själv för att överleva...
 
Så var det säkert från början, problemen uppstod när dessa två världar blandades ihop till en :/ hos vissa extrema individer alltså.
Jag har ingenting emot normala veganer.
Däremot har jag mycket emot djurrätt och extremism.
Fast ska man argumentera effektivt är det bra att vara tydlig om det är extremistisk aktivism, djurrättsideologin eller veganideologin man talar om. Tappar träffsäkerhet.
Gruppen individer du siktar in dig på delar alla tre, men genom att att inte skilja ut elementen så riskerar det låta mer som att det är personerna som ska kritiseras än deras åsikt/handlande.
 
@ancan väldigt många djurättsaktivister propagerar extremt om att alla djur ska vara fria från arbete osv utan att aktivisterna alla är veganer, så att utgå från att de alla är veganer som dessutom inte arbetar själva osv blir lite sådär.

Djurens Rätt har tyvärr helt fel fokus för att vinna mark seriöst där de bäst behöver vinna mark för att verkligen göra skillnad. Det är synd när folk lägger hela sin själ i något de tror på men utan nyans med resultat att de istället blir stämplade som Tomtar och man helt slutar läsa vad de än må skriva.

Sen ett litet påtalande stavmässigt : AKTIVIST ....👍

Var ska de lägga sitt fokus då tycker du? Utöver långa djurtransporter, djurtestning av diskmedel mm?
 
Det ar inte pahopp att kritisera en kronikor eller ifragasatta nagons asikter ... men det ar pahopp nar det inte gors respectfullt. Att skratta at nagon i en debatt ar aldrig respektfullt.

Skrattar inte åt krönikören utan åt krönikan, det är en stor skillnad.

*kl*

Jag är medlem i bl.a Djurskyddet som kämpar för djurs välmående och ökade rättigheter och läser varje nummer. Finns inget som talar för extremism eller att man t.ex ska sluta använda travhästar -dock en lång och granskande artikel om hur veterinärkoller bör krävas inför nästa start om hästen fått startförbud flera gånger pga hälta.

Mycket olyckligt att dra paralleller mellan ökade rättigheter för djuren och lagbrott samt extremism.
 
Det är ingen hemlighet alls, att det är jag som står bakom det debattinlägget.
Och den står jag upp för, varje bokstav i den.
Den handlar om extremveganism och inget annat.
Jag har intervjuat och umgåtts med både vanliga veganer och vegetarianer under många år, och även de är djupt förtvivlade över det dessa extrema djurrättsaktevister ställer till med. För precis som inom alla andra områden, så är det skitstövlarna som förstör för de seriösa och bra.
Jag har även följt många av dessa extremaktevister under lika många år.
Jag har mött och blivit god vän med väldigt många djurägare(även hästhållare) som drabbats av dessa, som fått djur stulna, som haft intrång i sina stallar och lador, som haft aktevister på sina tomter, som fått sina barn påhoppade med falska anklagelser om föräldrars yrken, saboterande vid jakt, de har fått saboterade bilar, hus , stängsel mm. Jag har själv stått öga mot öga med dom och fått otrevliga och falska ord kastade emot mig.
Och jag har bra koll på vilka sätt de flesta av dessa "försörjer" sig.
Och för att förtydliga innebörden i artikeln , det handlar inte "bara" om värphöns, mjölkkor eller ridhästar, det handlar om polishundar och vårdhundar också. det handlar inte om hur vi tar hand om våra djur, det handlar om att de vill få bort allt ägande och nyttjande av djur - alla djur. vill man läsa mer om det, kan man tex gå in på djurens rätts hemsida och läsa deras framtidsmål.
Vill man diskutera detta med mig, så föreslår jag att man pmar mig på min relativt öppna Facebook, alternativt här inne(där jag dock inte är inne dagligen).

Varför vill du inte svara öppet i en tråd utan ta det via PM? I en tråd kan fler läsa och ge synpunkter.
 
Finns inget som säger att veganism måste leda till det. Logiskt sett kan man låta tamdjursbestånden dö ut naturligt och gå all-in med stora sojaodlingar. Strunt samma om det är gröna öknar. Det finns nu varken grillkyckling eller ponnylekis. Alltså förklarar sig den veganska civilisationen sig moraliskt överlägsen.
Förstår inte riktigt vad du menar?
Behöver inte leda till vad?
Jag pekade på den principiella skillnaden mellan lidande/dö för människans skull och frihet/rättighetsperspektivet som grundvalar för åsikt/argumentation.

Ja, veganism kan tillämpas så att man väljer att inte ha någon djurhållning alls. Men jag har inte uppfattat det som att man på rent principiella grunder är emot djurhållning som sådan. Mycket handlar väl om vad man anser är tillräckligt bra djurhållning, hur man tolkar vad djuren lider av och i vilken grad det är praktiskt genomförbart. Men det är ju tillämpning, inte princip.
 
En kossa i frihet väljer själv att bli betäckt och föda en/två kalvar varje år med en jädra överproduktion av mjölk som resultat. Fattar inte varför du anser att vi inte skulle använda denna resurs, fast å andra sidan använder du väl heller inte Ärtor, Bönor, Morötter mm eftersom de är tillverkade av naturen, och naturen behöver ju sina resurser själv för att överleva...

Väljer hon också att stå inomhus stora delar av året, att stå kvar i en flock hon kanske blir mobbad i och som hindrar henne att komma åt vissa ytor i t.ex lösdriftsstall och att kalvarna tas ifrån henne mycket tidigare än vad hon enligt naturen är programmerad för?

Du drar alltså paralleller mellan tänkande kännande varelser och bönor? Wow ...

Mvh/Hon som äter ost men iaf ser bristerna som finns i djurens välmående.
 
Skrattar inte åt krönikören utan åt krönikan, det är en stor skillnad.

*kl*

Jag är medlem i bl.a Djurskyddet som kämpar för djurs välmående och ökade rättigheter och läser varje nummer. Finns inget som talar för extremism eller att man t.ex ska sluta använda travhästar -dock en lång och granskande artikel om hur veterinärkoller bör krävas inför nästa start om hästen fått startförbud flera gånger pga hälta.

Mycket olyckligt att dra paralleller mellan ökade rättigheter för djuren och lagbrott samt extremism.

Djurskyddet Sverige samarbetar med djurens rätt :-) bland annat för fler djurskyddskontrollanter.
 
Jag undrar vad du tycker djurens rätt ska fokusera på eftersom de gör fel just nu

Det framgick inte eftersom du citerade hela mitt inlägg där huvudpoängen var att veganer inte generellt är varesig rabiata akrivister eller arbetslösa.

Men ja - Djurens rätt beter sig extremistiskt och därför avskriver man dem som Tomtar och slutar ta dem på allvar utifrån hur de uttrycker sig och propagerar. Och ja - de vill inte att några djur behöver arbeta i människors tjänst .
Jag vet inte hur länge du är insatt ang dem men nu verkar de ha tagit bort sin hästgrupp på sociala media sen ngt år . Där framgick det tydligt även enligt deras stadgar att inga hästar/djur ska behöva arbeta i människans tjänst.
De var så pass på sociala media ang det tänket och posterna och kampanjerna att som sagt, de blev stämplade som Tomtar och folk slutade läsa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Loviza Fjellborg i luciakommittén berättar att när ingen människa ville vara lucia så har de tagit nästa steg och ”frågat” djur i stället.
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 200
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 722
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Hästnyheter I lantlig idyll mellan Västerås och Surahammar finns Stall Klockartorp som vill skapa fina och meningsfulla möten utan att exploatera...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp