Bukefalos 28 år!

"aktivitetsbana"

Kalaspinglan

Trådstartare
Behöver lite tips från er hur jag ska bygga en liten "aktivitetsbana" i skogen här bakom huset. Vad för typ av hinder ska man göra? Gärna för både fysisk och psykisk stimulans - går det? ;)

Jag har lite svårt att ta mig iväg med ett litet barn (och en till på jäsning) till brukshundklubben, tänkte därför göra en alldeles egen bana till älsklingen.

Tjingeling!!!
 
Sv: "aktivitetsbana"

Ställa tre hinkar uppochner och göm favoritleksaken eller bollen under en av hinkarna :D och låt sen hunden komma på skälv hur h'an får fram bollen.. :D det är en ganska rolig lek faktiskt ;)

Annars kan man ju träna freestyle.. Det tycker min hund är väldugt kul iaf :) T.ex Gå slalom mellan benen, dansa, backa, snurra, och så vidare.. :D kan säkert söka på internet hur övningarna går till :D

Lycka till
 
Sv: "aktivitetsbana"

Är det inte i Strängnäs (?) det finns en aktivitetsbana?
Tanken kom eftersom Shumba gillar att hoppa och skutta och krypa under och sånt, men jag har ingen lust att göra en agilitybana... tänkte att det fanns något "mitt emellan"?

PS! Min RR är inte sådär jätteintresserad av freestyle. Har faktiskt testat lite grand (han är förresten för hög för att gå mellan mina ben *S*).

Ska testa det där med hinkar och bollen.. är ju lite enklare än att lägga ett viltspår när jag är själv. :D
 
Sv: "aktivitetsbana"

Lägg en kastrull med godis i och lock på som han får få upp.
Om ni har stockar eller stubbar eller så kan han få balansera eller sitta stilli en minut på en stubbe. Tryck in frolic i barken på något träd så han får nosa uppåt. osv :)
 
Sv: "aktivitetsbana"

Om ni har stockar eller stubbar eller så kan han få balansera eller sitta stilli en minut på en stubbe. Tryck in frolic i barken på något träd så han får nosa uppåt. osv :)

Det är lite precis så jag menar.. använda naturen för att hitta på skojjiga saker. Det finns både höga stenar, träd, stubbar och allt annat smått och gott som finns i skogen (inklusive vildsvin, och andra spännande djur).
 
Sv: "aktivitetsbana"

Lägg spår då? Korta korvspår tex. Eller ge honom frukosten på gräsmattan, så han får leta upp den. Det brukar mina hundar få om de ska vara själva en stund sen.

Låt honom balansera på på ett omkullvält träd (eller liknande) sätt honom still i en minut på en sten och belöna sen. eller göm godis på stenen.Just frolic eller köttbullebitar i barken är en favorit hos min hund :)
 
Sv: "aktivitetsbana"

Lägg en kastrull med godis i och lock på som han får få upp.
Om ni har stockar eller stubbar eller så kan han få balansera eller sitta stilli en minut på en stubbe. Tryck in frolic i barken på något träd så han får nosa uppåt. osv :)

Det där med godis i träden är super!
Våran hund tycker det är jättekul!
Sedan är det ett enkelt sätt att aktivera henne nu när jag är gravid också. Inte så lätt att springa och busa då:D
Balansera på stockar får hon också göra. Hoppa upp på stenar, springa före och hoppa över träd är kul också.
Då kan man ju även kasta över nåt och låta hunden hämta det:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Pooh
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp