Bukefalos 28 år!

Akut gerbil hjäl

Bill

Trådstartare
Som rubriken lyder så behöver jag akut gerbil hjälp! Blir snart galen...
Hoppas de finna några bukare med vana av gerbiler som kan hjälpa mig :)
Iaf.. Var idag iväg på en zooaffär och köpte två gerbilhanar, (kullsyskon), 7 veckor gamla och födda på denna zooaffär.
Fick med en sån där "plastbur" med inredning såsom hus, hjul, matskål. Ska tillägga att gerbiler är nytt för mig och kan inte mer än det dom berättat på zooaffären och lite jag har läst mig till. Köpte iaf oxå en keramikskål för sandbad och fick med lite mat, strö, godis osv..
Gerbilerna är helt underbara har bara ett stort problem, dom gräver o gräver o gräver... Inte i spånet utan på väggarna och deras plasthus KONSTANT nästan. Fick hem dom vid tolvtiden och ljudet gör mig redan galen. Vad kan man göra för att få dom att fokusera på annat, varför gör dom det?? Läste att man kunde lägga in gamla toarullar så har lagt in två stycken men dom var bara roliga i typ fem minuter, sen var dom på väggarna och huset igen. Och dom vill inte ha något slags strö i huset, det gräver dom ut med en gång. Snälla hjälp mig, vill ju att dom ska ha de så bra som möjligt och vet ju inte varför dom gör såhär.. Så snälla kom gärna med tips och råd!! :)
 
Vad menar du med det?
För att jag tyckte att dom verkade väldigt intressanta och blev väldigt förtjust och intresserad av dem. Kunde ju inget spec. så förlitade mig på dom hos zooaffären vad gäller information. Har nu sedan det förra inlägget läst ÄNNU mer om dem och försöker helt desperat leta efter en ny bur till dem då jag har förstått att den dem har är den minst lämpligaste, även de tillbehör som är av plast. Men förstår inte riktigt vad ditt svar hjälpte mig angående de jag ville ha hjälp med??
 
Blir bättre om de får flytta till ett stort akvarium (med nättak!) som innehåller mkt strö och gnagvänligt material.

Gerbiler älskar att gräva tunnlar och gnaga. Galet aktiva små krabater.

Trevligt exempel på gerbil-bostad
dsc02374jpg.jpg
 
Den var verkligen fin, @Ainon !
Mina bodde i något liknande, en stor glaskub på 60x60x60 cm. Där kunde de gräva tunnlar, strimla hushållspapper och toarullar, klättra på pinnar mm. mm.
Det verkade de trivas bra med :)

Tillägger att buren inte hade något tak.
 
Jättefint akvarium! Nu sitter jag här och nästan kokar av ilska.. Om man kommer som en nybörjare för gerbiler till en zooaffär tkr man ju att man ska kunna förlita sig på deras kunskap? Och att dem oxå vill att djuren ska få de bra? Men istället lurar dem på än en massa bajssaker rent ut sagt? Få bli en tripp till någon annan zooaffär imorgon för inköp av massa nytt till dem små krabaterna! :)
 
Djuraffärer är inget att rekommendera att köpa av samt deras info kan är ju sisodär. Vet en djuraffär som visste knappt vad var för kön på några av dem sålde :S .

Gerbiler lever för att gnaga och gräva, har en helt gäng hemma trots det kan jag inte sova när gräver fortfarande.
Inga plastsaker till dem! Men vattenflaska är ok i plast bara dem inte kommer åt att gnaga på den.
Bara fråga om du vill veta nått :)
 
Nä, har förstått de nu när jag har läst runt mer så nästa gång blir de från någon uppfödare :) nu har dem små liven iaf fått ett nytt hem i form av en samlalåda tror ja de hette? Från ikea iaf, verkar som att de va många som använder sig av sånna. Med massa massa strömaterial, bo, gångar, pinnar, hyllplan osv.. Hoppas dem är nöjda, verkar så iaf :)
Just nu kommer jag inte på nån fråga men tack, jätte bra att veta! :D
 
Bill, det jag ville få fram var. Varför just gerbiler?
Om man funderar på att skaffa hund förutsätter det ofta att man haft någon typ av kontakt med hund och vet lite om dem, samt att man läser om vilken ras man ska ha.
Så varför just gerbiler var för att jag ville få reda på hur mycket du egentligen visste.

Hur som, akvarium/terrarium är det som är lättast att använda när man har gerbiler. Som du förstått så älskar dom att gräva och är dessutom för det mesta nattaktiva.
Hjul är ingen höjdare eftersom det ofta skapar ett stressmoment att dom måste springa, dessutom är hjulen ofta försmå så dom springer krokiga hela tiden. Inte bra.
Många gerbiler vill dessutom ha ett ordentligt sandhörn där dom kan sandbada och "tvätta" sig.
Vad har du för lock på buren?
Gerbiler är lätta att toaletträna, skapa ett eget hörn och lägg alla lortar och det kiss du kan hitta där och håll resten av buren ren, då fattar dom rätt snart poängen.
Rep och korgar att klättra i är lätt att hänga upp om man har ett nättak
Variera gärna innehållet i buren nån gång då och då. En gång när du städar kan du lägga in stora grenar, äggkartonger, lite sten, sand och bobark.
Nästa gång kan du ha lövgrenar, spån/halm eller annat bäddmaterial, skapa nya miljöer då du ändå städar ut det gamla.
Bara att blanda bottenmaterialet ger variation, lägg ett lager sand, ett lager spån och sen ett lager halm ovanpå, när de gräver upptäcker de nya material och dom håller sig sysselsatta
 
Återupplivad gammal tråd.

Jag har nästan samma problem.

Jag har mina gerbiler i ett akvarium, med delat space så dom kan gräva. Lite som bilden på #4.
Däremot är mitt LOCK en plexiglasskiva utskuren så den passar med ventilationshål på ca 1.5cm i diameter. Dom hålen, lyckas den ena gerbilen hoppa till från bl.a. deras hus (hon ska ha sjukt cred för att dom faktiskt lyckas med det) detta resulterar i att hon hänger sig fast i hålet med tassarna och gnagar på plasten. Varken bra för våra öron eller dess hälsa.

Vad jag vill göra är ett lock som på #4, men jag vet ej vad jag ska använda för nät, och var jag hittar det? Är de metall som gäller, eller går de med något annat material också, förutom plast såklart?

vänligen återkom :)

Mvh
 
@Smashed : I en vanlig byggaffär helt enkelt :)
Har fixat eget lock en gång i tiden, tyvärr minns jag inte vad var för nät, men ett väldigt finnmaskigt sådant som köptes på lokala byggaffären. Sedan häftast det fast med häftpistol.
Och det är nog enklast sättet att fixa ett bra lock på :)
 
5db617b8-0be6-4007-bc15-ed7f862db131_zpsd1oabhr8.jpg

20160315_193621_zpskv7xyv1r.jpg

Tog bild på ena buren jag har. Inte det locket som jag fixat själv, denna har jag köpt av en annan person. Men du ser att det är samma princip :)
 
Tjena @Halcyon

Jo, jag blev vansinnig kvällen efter jag skrev de där. Så jag gjorde faktiskt exakt sådär...Drog till bauhaus och köpte finmaskigt nät på löpmeter och köpte en tunn regel och kapade till och nitade fast det..

de verkar vara de enda som faktiskt fungerar. Gerbilerna har hållit sig så lugna som gerbiler blir nu :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 310
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp