Bukefalos 28 år!

Akut sorg.

Mia_R

Trådstartare
Vår Lizzie som jag skrivit om tidigare när hon blev biten av en lösspringande hund, har i eftermiddag hastigt lämnat sin sörjande flock. :cry: :cry: :cry:

Husse åkte vid fyratiden i morse till Italien och kommer inte hem förrän måndag kväll. han hade bett mig hålla ett extra öga på Lizzie för hon var ovillig att gå ut i går kväll och hade spytt upp all mat i natt. I morse när vi gick ut var hon väldigt stapplig och hon ville inte ha någon mat när jag bjöd henne utan såg bara olycklig ut. Jag åkte till jobbet och sedan hem igen på lunchen för att titta till henne och hon mådde inte bättre. När hon plötsligt kissade på parketten blev jag riktigt rädd och ringde genast veterinär, så vi fick åka in akut till klinik. Under de år jag känt henne har hon aldrig någonsin kissat inne. Vännerna fick stanna hemma och på väg till bilen var Lizzie så trött att hon nästan inte orkade gå. Jag lyfte in henne i baksätet och drog järnet.

Väl framme fick hon ligga kvar i bilen medan jag anmälde oss i receptionen och sedan väntade jag där ute med henne. När jag pratade med henne kändes hon kall så jag bäddade om henne med min jacka och sa till i receptionen igen så vi fick komma in på ett rum medan vi väntade. Jag hade en stort, tjock padd i bilen som jag tog med mig åt henne att ligga på och med en lånad filt och min jacka var hon så varm jag kunde hålla henne. När sköterskan tog tempen låg den på bara 36.7 och slemhinnorna var väldigt bleka. Jag hade redan ringt husse i Italien och berättat att jag befarade det värsta och inte fick jag bättre besked av veterinären.

Ultraljudet visade på inre blödningar orsakade av en stor tumör i mjälten. Enligt veterinären så kommer sånt här väldigt akut och man märker inget förrän de får inre blödningar. Samma hund som för bara ett par dagar sedan härjade vilt med kompisarna var döende utan att husse skulle hinna få säga adjö. Då det trots allt fanns en chans att operera bort mjälten så ville husse ta den, men vi visste att om något mer hittades under operationen så var det kört. Jag satt hos Lizzie tills hon skulle rullas iväg och akutopereras, men jag fick tyvärr inte vara med fram tills hon skulle sövas utan jag fick ta adjö av henne i undersökningsummet och lämna henne ensammen. :cry:

Jag meddelade jobbet att jag inte skulle komma in mer idag och åkte hem till de andra hundarna i väntan på besked. Eventuellt skulle lillknas få donera blod om Lizzie behövde och jag ringde husse i Italien igen och berättade om läget. När vi precis pratat klart hör jag min mobil ringa och det var från kliniken. Tyvärr hade de hittat metasaser i levern så jag dem avliva henne utan att väcka henne mer. :cry: :cry: :cry: Jag hade redan pratat med husse om vad som kunde hända, så jag begärde separat kremering så han kan få begrava henne när han kommer hem. :(

Lizzie har haft ett bra liv och varit väldigt älskad av alla som kände henne. Hon blev fem år yngre sedan vi övergick till BARF i höstas och när lillknas kom in i familjen och sedan syrrans cocker var livet komplett. Hon har hunnit käka mycket hästskit i sina dagar och följt med på många och långa prommenader. Hon älskade att följa med till stallet och brukade rusa ner med de andra till sjön för att bada allt vad hon bara hann. Vi trodde hon skulle hinna med fler år och så pigg som hon blev efter kostbytet hoppades vi på minst fem år till.

Vi kommer alla att sörja henne länge och saknaden och tomrummet är gigantiskt. Jag åkte in till jobbet igen och åker nog ut till stallet med de andra efter jobbet. Känns inget vidare att åka hem ikväll och veta att hon aldrig mer kommer att möta mig i dörren. :crazy:
 
Sv: Akut sorg.

Skickar tröstkramar! Det är nog många som vet vad Ni går igenom just nu.

Läste denna ofta när jag fick ta bort min älskade hund.


Något att tänka på:


Du sörjer så att hela världen stannar
och nästan hela hjärtat med
Tiden står stilla i sorgen,
saknaden kräver allt
utom tårarna

För tårarna rinner i floder
ur ett krossat hjärta
Din älskade vän är borta
Låt tårarna rinna,
gråt så mycket du vill
men ta sedan ett steg

Tårarna tar inte slut
bara för att de slutar rinna
Sorgen försvinner inte
bara för att du ler
Saknaden blir inte mindre
bara för att vardagen återkommer
Låt inte tomrummet efter din vän
fylla hela dig

Ta ett steg och ta vara på
glädjen din vän spred
Låt minnet förbli vackert
Du är inte ensam i sorgen
Du är inte ensam när livet fortsätter
Du är älskad
 
Sv: Akut sorg.

Tack för deltagandet. Det är så tomt här hemma nu och jag har inte kunnat sova inatt. Allt, allt, allt jag gör saknas Lizzie. Jag saknade henne i stallet igår, i bilen, kvällsprommenaden och i hissen, när jag nyss fixade mat åt de andra. Lillknas ser förvirrad ut när Lizzie inte längre finns att retas med. Även om det inte fanns något mer jag kunde gjort så hann vi aldrig vänja oss med tanken på att hon skulle lämna oss så snart och så snabbt. :cry:

Senast i tisdags innan jag reste bort ett par dagar sprudlade hon av livsglädje och energi. Hoppade efter kopplet när vi skulle gå ut och jagade de andra när de var lösa. Visst, nu i efterhand så kan jag se att det fanns tecken men vi trodde det var det förestående löpet och fällningen som hon blev lite trött av ibland. :(

Det är nog värst för husse iaf. Han sitter fast i Italien och vill bara åka hem. :crazy: Han var stressad när han for och gosade inte med henne lite extra innan han åkte som han alltid brukade göra. Känns som om de två aldrig hann få ta adjö av varandra och nu är det för sent.

Springer jag ihop med den andra hundägaren som släppte sina hundar lösa på oss så Lizzie blev biten för nästan exakt två månader sedan, så får hon skaffa löständer... :devil:
 
Sv: Akut sorg.

ÅH fyy va jobbigt :( Jag vet hur det känns .... Men man får tänka att hon har det bättre med alla hundkompisar i himlen nu ..*tröstkramar*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 373
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp