Bukefalos 28 år!

Akvariefiskar

Sv: Akvariefiskar

Självklart är de en stor grupp. Jag tycker bara man är dryg när TS letar ett 150l akvarium och undrar om hon kan ha alla tetror. Då är det i mina öron självklart att det är små akvarietetror och inte dom där.
 
Sv: Akvariefiskar

självklart små tetror ska det vara :D

en fråga till alla: hur ofta byter ni vatten i erat akvarium och städar? såhär storstädar och hur går ni tillväga?

är så sugen på att skaffa ett akvarium med fiskar nu så kunde man trolla så skulle jag hålla på med mitt akvarium nu :angel: :D
 
Sv: Akvariefiskar

en sak till, för dom som har lust. som jag hoppas att dom flesta har, släng in bilder på era akvarium, helbilder :love:
 
Sv: Akvariefiskar

just nu vill jag ha neontetra och blåtetra, väldigt fina! men jag tänker att jag inte bara vill ha tetror, så jag kollar runt på andra också.. såsom malar.. dom festa vill ha minst 200-300l, men jag hitta några som vill ha minst 60l.
 
Sv: Akvariefiskar

nu känns det som att jag kommer med massvis med frågor, bättre det än att inte lära sig alls..

hur gör man om fiskarna ynglar? man vill ju inte att akvariet ska bli proppfullt med massa fisk. finns det nått sätt att få bukt med det?
som en fisk som äter yngel kanske eller nått annat sätt?

vad finns det för fisk som äter yngel?
kampfisk är väl en har jag fått reda på, någon fler?
 
Sv: Akvariefiskar

Det är ju bara jättebra att du frågar här! :D Hade jag gjort samma sak innan vi skaffade akvarium hade många fina fiskar sluppit att dö :(.

Jag hade inte rekommenderat en kampfisk... har haft ett antal och alla har rykt ihop med någon av mina andra fiskar och slutligen hamnat i egna akvarium. Bråkade bland annat med mollysarna, svärdbärarna och med dvärggurmaierna och mina vanliga guramis.

353dvrm.jpg

Klas-Otto :love:
Å andra sidan är de ju väldigt vackra, men man kanske får vara beredd med ett eget akvarium till dem. sen tror jag iofs inte att de skulle bråka med så små fiskar som neontetror.

Angående yngel/rom brukar de ju bli uppätna av de andra fiskarna ganska snabbt.

Har inga helbilder på mitt akvarium i nuläget, men det är bara fullt av guppies och en förvuxen mal ändå ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

Neontetra
Blåtetra
Guppy blue neon
Butterfly pleco
Eldrasbora

har jag tänkt att jag vill ha i mitt akvarium.
jag skulle vilja ha någon fisk som äter yngel också, vill inte få ett akvarium fyllt med yngel.
 
Sv: Akvariefiskar

Guppisar äter defenitivt upp sina yngel om de får chansen, däremot kan de få så himla många att de överlever yngel ändå, speciellt om det finns rikligt med vegetation att gömma sig i (de är levandefödare). Så har det varit för mig. Ingen av de tetrorna jag har haft har fått någon överlevande avkomma... Plecon mumsar säkert i sig rom också. Eldrasboran vet jag inget om..

Är verkligen ingen expert själv, men delar gärna med mig av misstag jag gjort genom åren när jag kommer på dem! så du kan undvika dem!

En bok jag tycker har varit bra är: "Goda råd om dina Akvariefiskar" av Gina Sandford.
 
Sv: Akvariefiskar

Är du ute efter o va dum o dryg eller?
Självklart menar hon småtetror.

Nej, absolut inte. Men jag förstår att du tycker det eftesom du serverar massa missuppfattningar och myter, och så sticker jag hål på dem.

Jag tycker det är ganska intressant information att tetror kan bli stora, det är det många som inte vet, likväl att pirayan är en tetra. Nu frågade TS just om man kunde utgå ifrån att man kunde ha ALLA tetror, och det kan man ju inte. Däremot lämnade jag förslag på några man kunde ha.
 
Sv: Akvariefiskar

Självklart är de en stor grupp. Jag tycker bara man är dryg när TS letar ett 150l akvarium och undrar om hon kan ha alla tetror. Då är det i mina öron självklart att det är små akvarietetror och inte dom där.

Givetvis är även tetran på bilden liten när den säljs i djuraffären. Jag har sett dom från ca 2 cm och uppåt. Hur vet man då vad man ska akta sig för när man letar efter tetror om man tror att allt som säljs är "små akvarietetror" som du uttrycker det.
 
Sv: Akvariefiskar

Självklart är de en stor grupp. Jag tycker bara man är dryg när TS letar ett 150l akvarium och undrar om hon kan ha alla tetror. Då är det i mina öron självklart att det är små akvarietetror och inte dom där.

Det är bra roligt att det endast är du som tolkar Gabbi som dryg och missade humorn och den värdefulla information i hennes inlägg till TS :D
 
Sv: Akvariefiskar

Sju av våra akvarium hemma:
karet1.jpg


Annan vinkel.
karet2.jpg


Överst är det västafrika, underst till höger salt på bilden. Nu har vi gjort om så att vi har saltvattnet i ett fristående akvarium.

torsdag-2.jpg

Avslutningsbild på en blue diamond diskus som sambon tog i helgen.
 
Sv: Akvariefiskar

Ooooh vad fint ni har det :) Superfint! Där skulle man kunna sitta och glo hela dagen lång! Diskusar är så fina.
 
Sv: Akvariefiskar

en fråga till alla: hur ofta byter ni vatten i erat akvarium och städar? såhär storstädar och hur går ni tillväga?


I det lilla 40litersakvariet med guppyynglena så är tanken att byta lite ett par ggr i veckan. Ett par liter åt gången så att skillnaden inte blir för stor.

Det stora ,240l, byter jag mellan 10 och 30% i veckan. Skrapar av rutor och tvättar pumpen. Filtersvamparna tvättar jag inte så noga, vad jag har fattat det som så finns det goda bacillusker där i som hjälper till att hålla en bra jämnvikt så dem sköljer jag bara lätt och kramar ur.
Förr "dammsög" jag botten med men det skulle man visst inte göra för då rörde man bara omkring de goda bacillerna eller hur det nu var.

Mitt sätt funkar med mina akvarier. Det finns de som aldrig städar i akvariet men ändå så överlever firrarna. Jag tycker inte att det är så avancerat att ha akvarie. Bara att läsa på om just de fiskar du vill ha och lära dig efter det.

Jag har stora problem med tofsalger och att städa bort dem är inte lätt. Men äppelsnäckor är ganska hårda mot dem så jag har gott hopp om att det ska bli fint igen. (Borde få provision varje gång jag nämner dessa snäckor. :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

Har fattat det som att kopparbarb och odessabarb också kan vara lite bitska?

Till TS: Tetror håller sig i de övre delarna i akvariet (åtminstone vad jag har sett), pansarmalar och dvärgciklider i de undre. Det kan absolut vara en poäng att skaffa fiskar som gillar olika delar av akvariet.

Ett sätt att göra det lite enkelt för sig är att välja fiskar som kommer från samma ställe i naturen, de tenderar ju att vilja ha ungefär samma villkor. Vill du ha neontetror så blir det mindre vattendrag i sydamerika. Där bor också t ex fjärilsciklider och pansarmalar. Och andra tetror.
 
Sv: Akvariefiskar

Nej, absolut inte. Men jag förstår att du tycker det eftesom du serverar massa missuppfattningar och myter, och så sticker jag hål på dem.

Jag tycker det är ganska intressant information att tetror kan bli stora, det är det många som inte vet, likväl att pirayan är en tetra. Nu frågade TS just om man kunde utgå ifrån att man kunde ha ALLA tetror, och det kan man ju inte. Däremot lämnade jag förslag på några man kunde ha.

Fast släktskapet med pirayorna tycker jag man kan ana vid matdags... ;) Klart goffigast i vårt akvarium, i alla fall! :D
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 437
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 660
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp