Akvariefiskar

MinIan

Trådstartare
Jag har länge varit intresserad av att skaffa ett akvarium.
jag har läst lite i böcker men det var ett bra tag sedan. och nu försökte jag googla efter hemsidor, men jag hittar inga bra hemsidor där det står helt enkelt nybörjartips.

vad man ska göra, tänka på och vilka fiskar man kan skaffa.

hur stor måste ett akvarium vara?
man vill ju inte råka köpa nått akvarium som kanske egentligen är olagligt..

Jag vill helt enkelt ha en sida där allt står så man kan läsa sig till allt.
dom sidorna jag hittar är så röriga och jag förstår ingenting av dom.

så nu hoppas jag att ni har några tips på hemsidor som jag kan besöka :)
 
Sv: Akvariefiskar

Jag vet inte om det är tillåtet att tipsa om länkar så här, men zoopet.com är ju en sida med både en massa fakta och ett forum om fiskar och akvarium.

Annars finns det ju många kunniga här som säkert kan svara på de frågor du har. Söker du hittar du nog ganska många äldre akvarietrådar med information och tips i också.
 
Sv: Akvariefiskar

just det! hade inte alls tänkt på att söka här i forumet :idea:

trött man känner sig :rofl:

ska kolla in den hemsidan :bow:
 
Sv: Akvariefiskar

vilka fiskar man kan skaffa.

Beroende på smak. Precis som med hundar, skriv upp vad du vill ha för egenskaper i dina fiskar, och vad du INTE vill ha.

hur stor måste ett akvarium vara?

Det MÅSTE inte vara nån viss storlek, men i små akvarium kan du givetvis bara ha jättesmå fiskar. Försök köpa minst 50 liter, gärna större.


så nu hoppas jag att ni har några tips på hemsidor som jag kan besöka :)

ciklid.se, zoopet.com
 
Sv: Akvariefiskar

då jag var i en djurbutik pratade jag med en kille, han sa också att man kan inte ha vissa fiskar tillsammans med andra.. så man måste kolla vilka fiskar man kan ha i samma akvarium, det är det jag tänker på. stämmer det eller inte?

alltså, vissa fiskar går inte att ha tillsammans.
 
Sv: Akvariefiskar

Vissa fiskar går inte att ha tillsammans.
Tex. De behöver olika temperatur och vissa behöver pump och andra inte osv. Annars kan det vara att de är olika salt/sötvatten fiskar.
Finns också vissa som gillar att käka stora fenor, då kan man ju inte ha en sån och en fisk med stor fena med. :)
 
Sv: Akvariefiskar

jo, det misstänker jag, fiskar som behöver olika temperaturer osv, dom jag mest undrar över är om vissa helt enkelt inte kan vara i varandras närhet lixom. dom äts upp eller liknande. sånt borde det ju stå om också. så man inte köper två olika fiskar och sen i slutet av dagen har man bara en stort kvar typ :p
 
Sv: Akvariefiskar

Ja, visst kan det vara så att två fiskar antingen slåss om revir med varandra. (Gäller bara gör de arter som hävdar revir), eller så kan en fisk nafsa en annan i fenorna tex, särskilt de arter med onaturligt förlängda fenor. En stor fisk äter gärna en liten fisk också.

Utöver detta har fiskar olika krav på cirkulation, temperatur, akvariestorlek, pH, osv osv.

Skriv gärna upp om det är några arter du är intresserad av i tråden här.
 
Sv: Akvariefiskar

en art jag alltid velat ha, som jag ser att dom flesta har, så jag antar att dom är lättskötta. vet ej vad dom heter, men dom är väldigt små, glansiga tror att dom har en blå rant i mitten av kroppen på varsin sida.
ser dom alltid i alla akvarium med olika sortens fiskar, så jag kan ju trott att dom är lätt och kan vara med många olika fisk sorter.

ska se om jag hittar en bild på dom.
 
Sv: Akvariefiskar

hur äår det med sugfiskar? ringde på ett akvarium idag, och killen sa nått om sugfiskar, att dom hjälper till med rengörning av akvarium?

Akvariet jag ringde på är 40l, jag tycker det låter väldigt litet, men killen sa att det var ett bra nybörjar akvarium, vad tycer ni är ett bra nybörjar akvarium?

40l kanske är bra att starta med om man som jag först och främst vill ha mindre fiskar. som den under.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

den här borde det vara som jag menar, ser väldigt lik ut.

1513447.jpg
 
Sv: Akvariefiskar

hur äår det med sugfiskar? ringde på ett akvarium idag, och killen sa nått om sugfiskar, att dom hjälper till med rengörning av akvarium?

Akvariet jag ringde på är 40l, jag tycker det låter väldigt litet, men killen sa att det var ett bra nybörjar akvarium, vad tycer ni är ett bra nybörjar akvarium?

40l kanske är bra att starta med om man som jag först och främst vill ha mindre fiskar. som den under.

Nja, ett akvarum är ju ett litet ekosystem. Och ju mindre akvarium, ju känsligare blir det, och ju lättare att få ur balans. Så ett litet 40-lites-akvarium är snarast överkurs, något för en duktig akvarist. Som nybörjare, då man kanske klantar sig lite, är det mycket enklare att ha ett större akvarium, då kan man göra lite fel utan att hela akvariet genast råkar i obalans och allting dör.

Jag skulle rekommendera minst 100 liter som nybörjare - jag lovar, man gör fel ändå. ;)

Ett hundralitersakvarium är inte särskilt stort, och passar bra för mindre fiskar. För stora fiskar, som guldfiskar, behöver man större ändå.

Fisken du vill ha är neontetra, en av de vanligaste akvariefiskarna. De har lite blaskig blå färg, för egen del tycker jag grön neontetra är vackrare, de har ett kungsblått streck på sidorna:

images


Generellt så rekommenderar jag en bra akvariebok, mycket växter och bra belysning. Och en bra städpatrull (fiskar och andra djur som äter alger och städar botten).
 
Sv: Akvariefiskar

Det är en neontetra, och ja, den är väldigt beskedlig. Jag tycker du ska köpa lite större än 40 liter om du kan. Det blir mer lättskött, och det är vanligt att affärer har väldigt prisvärda erbjudanden på nybörjarpaket.
 
Sv: Akvariefiskar

Tack för alla tips :bow:

läste faktiskt på hemsidan som jag fick att små var svårare. låter lite konstigt att det är så, för man tänker ju att smått = lättare.

har du något tips på en bra bok?

nu vet jag vad dom heter :idea:
 
Sv: Akvariefiskar

Akvariet jag ringde på är 40l, jag tycker det låter väldigt litet, men killen sa att det var ett bra nybörjar akvarium, vad tycer ni är ett bra nybörjar akvarium?

40l kanske är bra att starta med om man som jag först och främst vill ha mindre fiskar. som den under.

Man ska skaffa det största akvaruim som man har råd med och får plats med. Minimum 100 liter för nybörjare.

Jag skulle rekommendera ett på ca 150 liter faktiskt.

Det är lättare att skapa en snygg uppbyggd miljö med växter etc i ett större akvarium, samt lättare att hålla det lilla ekosystemet igång.

Nybörjare vill tex ofta skaffa väldigt mycket fiskar och då blir tex ett 40 liters akvarium snabbt för litet.

För i runda slängar 500:- kan man hitta ganska stora akvarier begagnat. Jag köpte tex ett 300 liters för några år sedan inklusive benställning för den summan. Då ingick också ljusramp.

Men filterpump och värmare fick jag skaffa själv.

/KT
 
Sv: Akvariefiskar

Sugfiskar är inte mycket till hjälp.
Våran styggelse sitter mest i slottet och gömmer sig, när hon inte jagar Black Molly'sarna.

Vill du ha något vackert i akvariet tycker jag Kampfisk. Dom är fantastiskt vackra, dock bara en!
Annars gillar jag barber, ganska lätta fiskar.
Vi hade svärdbärare och silverhajar också. silverhajarna var dock jävligt dumma och fastnade allihopa i en korall vi hade och dog. Svärdbärarna var rätt lättsamma också.

Guppysar är klassiker, lätta att yngla, man får passa oftare att de blir för många än för få såvida man inte har en yngelätare.

Slöjstjärtar är rätt härliga. Man får passa dock då dom blir stora, är akvariet förlitet slutar dom växa storleksmässigt men organen fortsätter växa och tillslut dör dom av det.
 
Sv: Akvariefiskar

den här borde det vara som jag menar, ser väldigt lik ut.

1513447.jpg

Vill du ha sådana tänk på att det är en stimfisk. Dvs du bör köpa minst 10 st helst flera. Har man runt 20-30 blir det mycket effektfullt när de simmar runt "i formation" i akvariet.

20070506.JPG


Och köp INGA scalarer!!!! De äter neontetror och andra små tetror.:devil:

Scalare:
Pterophyllum_scalare_male.jpg


/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

:bow: sånna tips vill jag verkligen ha, köp INTE om du vill ha dessa, men köp gärna dessa om du vill ha dom osv :D

dom ska jag undvika då :angel: ^^

jo, djurbutiken som jag var hos stog det nått i stil med att man minst ska ha eller köpa så och så många eller nått. det är ganska bra :idea: jag ska lätt ha ett stim av dom :love:

någon som vet om det finns rosa/oranga malar?
När jag var liten hade vi ett akvarium i skolan, jag har så starkt minne av att vi hade en rosa mal som satt fast i glaset helatiden :rofl:
 
Sv: Akvariefiskar

en fråga jag kom på nu, hur l¨ångt kan man frakta fiskar om man ska köpa?

närmaste djurbutiken med fisk här är typ 8mil dit. klarar dom av en sån lång resa?
 
Sv: Akvariefiskar

*söker på alla fiskarna*

kommer ihåg att jag stoppade ner fingret hos era fiskar och dom började äta på mig *dramatisk röst* :eek:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 251
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 579
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp