Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Vackra de är :love1:

Kommer kanske från en seriös uppfödare och har bara ätit levande artemia kanske 😅 kanske köpa nått medel som kan hjälpa läkningen? Tråkigt när de har skador :sorry:
 
Vackra de är :love1:

Kommer kanske från en seriös uppfödare och har bara ätit levande artemia kanske 😅 kanske köpa nått medel som kan hjälpa läkningen? Tråkigt när de har skador :sorry:
Gissar detta var till mig.

Levande foder är jag nog inte beredd att förvara, men tänkte köpa frystorkade eller liknande.

Borde väl bli svårt att ge medel till en fisk? Eller är det något man häller i som är ok för övriga fiskar också?
 
Nej. Menade att det är omöjligt att leva upp till en sån hög standard att kläcka fram levande varje dag. 😅 det finns vattenberedning som är bra för deras slemhinnor. Sen finns det även mediciner. Man behandlar hela akvariet på en gång. Jag hade nog behandlat med esha 2000 för att minska risken för komplikationer. Jag tycker det är rätt bra att ha den och exit hemma för att snabbt kunna behandla om det blir något problem.
 
Åh, jag hade också sådana precis innan jag la ner det där med akvarier. Tycker de är så fina! :)
De är underbara :D Är mycket sugen på att köpa fler, men hoppas på att de här ska få yngel istället. Jag gillar både när de visar upp sig och när de är i "normal-läge", men samtidigt tycker jag att de ser lite skumma ut. Det är något med deras utseende som gör att jag älskar dem i rörelse och tänker "men va?" när jag har foto på dem :rofl:
 
Har nu spenderat ännu mer tid framför akvarierna med kameran och börjar äntligen bli lite mer kompis med nya objektivet. Ser SÅ fram emot att ha ett optiwhite-akvarium till de finaste fiskarna (men på sikt vill jag byta ut alla akvarier till optiwhite...) :D
 
:love:
DSC_7814.jpg
 
Oflyt i dotterns kar med de blå räkorna. De dör. Såg bara två imorse.
Så nu har jag plockat ur fejkskeppet och hoppas att fler överlever.
Och corydorasäggen är borta.

Och inga platyyngel.

Men de gula räkorna i mitt kar lever och ser friska ut :)
 
Har fått veta att vi på jobbet nu måste gå tillbaka till gamla leverantören... En fördel med det dock är att jag lättare kommer få tag på regnbågsfiskar till bra pris. Så nu har jag en riktig plan för invånare till mitt 200L (och så har jag paxat de pygmégurami vi precis fick från vår nya leverantör, ska göra i ordning här hemma så att de får plats bara :angel: )
 
Trist, men att någon andel yngel får defekter tillhör tyvärr.

Ju hårdare avlade arter/sorter, desto oftare såg jag defekter.


Är det Guppy? De har ju funnits i näst intill oräkneliga generationer i fångenskap och det har avlats på form och färg.
En teknik som tillämpats för att få fram enhetlighet i färg och form, är inavel...
Jo, så är det ju :(
Stämmer bra att det är guppy-yngel, och jag har sett vilka råd vissa ger när det gäller just hur man avlar guppy. Väldigt mycket "para dotter med sin pappa"-tänk. Honorna jag har skänktes av en uppfödare just för att hon göra plats i akvariet för nya fiskar och bredda genetiska avelsbasen. Antingen är pappan en mycket nära släkting till honan, eller min hane som kommer från helt annat håll. Har inte haft dem tillräckligt länge för att det ska vara 100% säkert att min hane är pappa.

Men, på typ 60 yngel så är det bara den här som visat sig vara jättekrokig, och så är det en som har mini-krok. Resten är till synes friska och fina, än så länge iaf. De går i separat yngelakvarium just för att undvika okontrollerat kaos hos de vuxna. Skulle det sedan visa sig att jag någon gång har en hona som ger stor andel defekta yngel, ja då får man på något vis se till att hon inte kan fortsätta.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 270
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 472
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp