Bukefalos 28 år!

PIRU

Trådstartare
Hejsan

behöver lite hjälp.

har införskaffat mig ett Akvarium på 535L som nu ska bli bostad åt en massa fisk.

Jag är bara intresserad av mindre sällskapsfiskar och stimfisk.

bland annat:
Kardinaltetror
glödbandstetror
zebra fiskar
Prakt botia
rödmunstetra

men nu till frågan hur många olika arter kan man ha i ett o samma akvarium på 535l med såna här små fiskar.

och hur många ska man helst ha i ett stim av dom.

Sen ge gärna råd på andra trevliga fiskar som är i likhet med dom jag gav som fiskar jag gillar.
 
Sv: Akvarium

Antalet arter spelar ingen roll, bara den totala belastningen, typ gram fisk per liter om man ska hårddra det.

Det viktiga är att just stimfiskar får gå i stim som du själv nämner. Jag skulle ta iaf. minst 20 av varje (utom botian).
Botian kan du ha från tre stycken och uppåt.

Dock verkar ditt akvarium bli ganska snällt dvs inget som hotar stimfiskarna, och då finns risken att de inte stimmar, utan sprider ut sig i hela akvariet.
 
Sv: Akvarium

Vinkeltetror!
451.jpg


Tror också du skall ha nån "elaking", typ scalare eller så för att få dom att stimma ihop lite mer.

Börja med typ 20 praktbotia och 40 av nån tetra och ett par scalarer eller andra större fiskar. Sen vartefter ditt ekosystem stabiliserar sig lite kan du introducera ett "stim" till eller bygga på något av dem du redan har. Det tar ju lite tid för mikrofloran att byggas upp och innan det är gjort så är det ju lättare att det krashar. Då är det synd om du har för mycket fisk i det, det blir så dyrt då...

Lycka till!
 
Sv: Akvarium

Sorgmanteltetror är jättetrevliga, Riotetror med!

Men när du startar, ta inte i och hiva i allt det där på en gång, starta karet, vänta lite innan dina fiskar ska i och ta då bara några få åt gången.


Ska du ha alla de där tetrorna skulle jag personligen nöja mig med 15 - 20 av varje, eller så skulle jag ta färre sorter och fler av dem jag väljer att ha. Jag har ett sällskapskar med tetror i här hemma och det blir ganska rörigt om man har för många arter kan jag säga :D

Botiorna skulle jag vänta med tills ditt kar är stabilt när det gäller vattenvärden, de är ganska känsliga och det går lätt galet med dem.


Kan samtidigt rekommendera en bra affär här i stan, och det är BraZoo nära Krämaren. Eller Akvariekällaren.
 
Sv: Akvarium

Umm? 20 Praktbotia?? Typ 10 är väl mer lagom för den storleken på akvarium eller är jag helt ute med cykeln?
 
Sv: Akvarium

.
Kan samtidigt rekommendera en bra affär här i stan, och det är BraZoo nära Krämaren. Eller Akvariekällaren.

Sätter inte min fot på brazoo en sniknare människa får man leta efter.

Min bror jobbar på nordeuropas största grossist på akvarietillbehör och fram förallt fisk så det blir billigast o köpa därifrån.

en kardinaltetra 1:- :D
 
Sv: Akvarium

Tack för alla tips.

ge gärna fler tips på fisk.
hade tänkt kanske 4-5 botior.
vilken rovis kan ni ge mer än scalarer om jag nu ska ha en sån?

i akvariet är det en Back to Nature bakgrund också så det finns ju gott om gömmslen.

sen nån mer mal nåt tips där? gibbiceps kanske?
 
Sv: Akvarium

Gibbiceps vill ju ha stort, så den kan nog passa i din balja! Annars är ju den här en riktigt vacker mal tycker jag, enkel att sköta med!

Skäggmunsmal L144A

113.jpg



Bror din, jobbar han på ett lager här i Örebro?
 
Sv: Akvarium

Tack för alla tips.

ge gärna fler tips på fisk.
hade tänkt kanske 4-5 botior.
vilken rovis kan ni ge mer än scalarer om jag nu ska ha en sån?

i akvariet är det en Back to Nature bakgrund också så det finns ju gott om gömmslen.

sen nån mer mal nåt tips där? gibbiceps kanske?

I min kommande akvarieställning (till veckan hoppas jag), ska jag bla ha:

Barbus huelstarti
http://www.akvariumas.lt/zuvys/cyprinidae/barbus/images/barbus_hulstaerti_2_big.jpg

Pelmatochromis nigrofasciatus
http://www.cichlidnewsmagazine.com/issues/2005oct/images/37a.jpg

Pelvicachromis taeniatus "Nange"
http://www.thekrib.com/Apisto/P-taeniatus-nange.jpg

Neolebias unifasciatus
http://filaman.ifm-geomar.de/images/thumbnails/jpg/tn_Neuni_u1.jpg

Melanotaenia herbertaxelrodi
http://aquaclopedie.dyndns.org/images/vis/melanotaenia_herbertaxelrodi.jpg

:love: :love:
 
Sv: Akvarium

Nej i Filipstad på deras akvarielager som förser bla Brazoo med fisk o tillbehör.


Gabbi det gick inte och öppna dina länkar "No hot linking permitted" stod det.

kan du länka upp bilder direkt?

Sen en annan sak jag undrar över vilket botten matrial föredrar ni.
vilket tycker ni blir snyggt?
ska man blanda i olika botten matrial i delar av tanken?
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarium

Nej i Filipstad på deras akvarielager som förser bla Brazoo med fisk o tillbehör.


Gabbi det gick inte och öppna dina länkar "No hot linking permitted" stod det.

kan du länka upp bilder direkt?

Sen en annan sak jag undrar över vilket botten matrial föredrar ni.
vilket tycker ni blir snyggt?
ska man blanda i olika botten matrial i delar av tanken?

Jobbar han hos Jocke och Per?

Jag kunde öppna alla länkar direkt. Skumt. Är det ok att lägga upp bilder man inte tagit själv direkt i forumet då?

Jag gillar rådasanden mycket, men ska lägga ett lager lerkulor under i nya burkarna så att växterna har lite att pyssla i.
 
Sv: Akvarium

När det gäller malar gillar jag Peckoltia sp. "Imperial" L134

8.jpg


och Panaqolus sp. L204

1.jpg


Den sistnämnda gnager rätt bra på trärötter och dyl, men båda håller sig relativt nätta, om man jämför med Gibbiceps tex.

tio tecken igen
 
Sv: Akvarium

Jag har engelskt sjögrus eller hur det heter i två av mina baljor, det är ganska snyggt. I de två mindre har jag använt blästersand från Biltema, och det är verkligen jättesnyggt, men väldigt opraktiskt med botiorna, de grävde så sanden for åt alla håll....... men till tetrorna fungerar det riktigt bra!



Okej, Filipstad, hur långt är det dit? Är det möjligt att handla där som privatperson? Jag gillar kvaliteten på fiskarna på BraZoo, men det är ganska dyrt, så om man kan handla samma fisk billigare vore det ju toppen!
 
Sv: Akvarium

Om det är Akvarieteknik som menas så är de en grossist, bara för affärer alltså. De har nyligen startat en liten affär i anläggningen, för kunder utifrån, men då är det inte grossistpriser.

Eng. sjösten är jag inte så förtjust i, eftersom den dels är lite för grov för de flesta växter, för ljus för optimal utfärgning på fiskarna, och heller inte pH-neutral.
 
Sv: Akvarium

Okej, det var ju synd, hade varit kul att handla liiiite billigare än nu....... Får väl bli handlare då :D :angel:



Jag är inte helt säker på namnet på mitt grus, det är ganska mörkt, men enligt den jag köpte karet av hette det sjösten/grus.... Men växterna växer så det knakar, fiskarna ser jättefina ut i färgerna. Men usch, nu får jag lite dåligt samvete för att jag inte har så stor koll på pH:t, ska kolla imorgon.
 
Sv: Akvarium

Om det är Akvarieteknik som menas så är de en grossist, bara för affärer alltså. De har nyligen startat en liten affär i anläggningen, för kunder utifrån, men då är det inte grossistpriser.

Dom har alltid haft öppet på torsdagar kvällar o det är fortfarande mycket billigare än affärerna runt om i Örebro.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 040
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Lilahnee
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 369
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp