"Albinoälg" dubbelgul?

Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Kan det inte vara så att det är "cremello"-älgar?
Cremellos kallades ju albino förr av ovetskap.

Men för att bli cremello krävs det gult anlag på bägge sidor som du säger.
Och en cremello själv ger ju alltid minst gult aldrig något annat.
Spännande tanke!

Någon som sett en unge efter en albino älg?
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Har älgen blå ögon är det inte en albino.

Det kan handla om leucism. Att leucism och albinism förväxlas är extremt vanligt, skillnaden är:

Albinism -total avsaknad av pigment, har ingen produktion av melanin öht. Albinos har alltid röda ögon.
Leucism - har en störning i produktionen av pigment, vilket reducerar färgen. Här kan individen bli allt från ljusare överallt, helvitt eller fläckigt. Oftast har dessa individer inte röda ögon.

Ett gult djur med röda ögon kan vara albino, pga av att pälsen har missfärgats av smuts och därför ser gult ut men egentligen saknar melanin. Att vita eller gula djur felaktigt kallas för albino är jättevanligt.
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Om den där ungen är dubbelgul måste ju mamman också vara gul (om älgar har samma färggener som hästar?) men på älgar kanske det gula visas på annat vis än på hästar?
Hmm...intressant...
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Naa blir väl dubbelgul av isabell x isabell?

Om det funnits en dubbelgul i de krokarna förut är det väl inte omöjligt att den spridit sina gener vidare ~ skapat bärare / isabeller?
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Inte bara isabell (gulbrun och gulsvart x 2 kan också ge dubbelgul) och det behöver inte bli dubbelgul bara för att båda föräldrarna är enkelgula, avkomman kan ju ärva en ickegul gen från ena föräldern.

Men som sagt kan ju finnas älgar som bär gult även om det inte ser likadant ut som på häst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Står att den har blå ögon men albinos brukar väl ha röda? Kan det vara så att albinoälgar egentligen är dubbelgula?

Det handlar inte om att alla "albino-älgar" är något annat. Det förekommer albinism hos älgar också. Men den på bilden är inte det, utan den är leucistisk. Det är ett recessivt anlag. Däremot påverkar albinism synförmågan negativt, så chansen att få se ett vuxet exemplar av äkta albino är liten.

Olika former av leucism hos älg:

piebald-774428.jpg

ga_alb01.jpg

whitemoose.jpg

albino_moose_2sfw.jpg

Piebald_moose_v_2_by_J_LimaFoxtrot.jpg
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Har för mig att skäck är en form av leucism hos häst. Men om gulanlagen beror på leucism vet jag inte, kan mycket väl vara någon annan form av färgmutation också.

Klurigt som tusan!
 
Sv: "Albinoälg" dubbelgul?

Inte bara isabell (gulbrun och gulsvart x 2 kan också ge dubbelgul) och det behöver inte bli dubbelgul bara för att båda föräldrarna är enkelgula, avkomman kan ju ärva en ickegul gen från ena föräldern.

Men som sagt kan ju finnas älgar som bär gult även om det inte ser likadant ut som på häst.

Men den vuxna älgen i bilden lär ju vara Vitneys mamma och den andra 'kalven' ett syskon... För de ser ju inte jättevuxna ut tycker inte jag i alla fall :p
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 887
Senast: TinyWiny
·
Övr. Djur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/schimpanserna-fortfarande-losa-i-aphuset-pa-furuviks-djurpark Jag förstår inte varför de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
27 306
Senast: Lingon
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: Lyan
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp