Bukefalos 28 år!

Ålder på häst

H

Helan

Vid vilken ålder tycker ni att det är vettigt att börja klicka in och/eller trickträna en häst?
För mig innebär klickerträningen vardagsmoment som att stå stilla, lasta osv så det är inte bara trick som jag använder det till.
 
Sv: Ålder på häst

Vid vilken ålder tycker ni att det är vettigt att börja klicka in och/eller trickträna en häst?
För mig innebär klickerträningen vardagsmoment som att stå stilla, lasta osv så det är inte bara trick som jag använder det till.

så fort du kan. klickade in min när jag fick henne vid ett års ålder. Var hyperkonsekvent dock nu när du har med en ev unghäst att göra.

och ta hjälp av en erfaren klickertränare om du inte är väl bevandrad i klicker. Det är en tränignsmetod som vilken annan och man akn inte läsa sig till det :)
 
Sv: Ålder på häst

Jag har klickat en del andra hästar så jag har kunskapen. Står här med två 6-månaders föl, varav den ena just flyttat från mamman och den andra går kvar med sin. Tränar smått utan klicker nu, bara enkla saker som att stå stilla, göra halt när jag gör halt, backa, lyfta ben och vänta på sin tur. Ska börja klicka med dem framöver, men alla har ju olika åsikt om när en unghäst är mogen för att ta "input".
Ps,Jag vet att man bara tränar korta stunder.
 
Sv: Ålder på häst

Vad spännande, jag har alltid gillar klickern och har klickat lite med hästar, men gör det inte just nu.

Kan du inte berätta för oss hur det gàr med dina unghästar och vad du gör.

Skulle vara kul att höra.

Har en unghäst som inte är fràn denna värld, med lynesproblem och väldigt ostabil en rent farlig häst. Den ska jag rida in :eek:. Träningen gàr framàt men vissa perioder bättre andra katastrofala. Jag har funderat lite pà hur jag skulle kunna använda klickern som hjälpmedel med den hásten. Men jag känner mig för osäker för att börja, den här hästen är nämligen inte riktigt som alla andra, jag vet inte vad det skulle fà för konsekvenser...

Men just nu sà äter han inte fràn min hand, sà klickern gàr inte att använda i vilket fall som hellst...
 
Sv: Ålder på häst

Jag har klickat en del andra hästar så jag har kunskapen. Står här med två 6-månaders föl, varav den ena just flyttat från mamman och den andra går kvar med sin. Tränar smått utan klicker nu, bara enkla saker som att stå stilla, göra halt när jag gör halt, backa, lyfta ben och vänta på sin tur. Ska börja klicka med dem framöver, men alla har ju olika åsikt om när en unghäst är mogen för att ta "input".
Ps,Jag vet att man bara tränar korta stunder.

i och med att det är beteenden vi shejpar och inte mognadsgrad och intelligensutveckling och beteendena skapar vi med hjälp av klickern så kan man börja hur tidigt som helst. speciellt med inklickningen. sen är det viktigt att man i början håller sig till en uppgift tills de helt och hållet förstår avtalet ni gör upp. och som du säger, korta pass så de orkar hålla koncentrationen, för det är en springande punkt. Alltid avsluta medan djuret är på topp och vill mer. :)Ser inga problem med att börja vid 6 månader. Min syrras katter klickades in vid födseln när de nappade av mammas mjölk. :) Vår katt klikcades in när vi fick henne vid 14 veckors ålder. Som sagt min unghäst klickade jag in vid 1 års ålder, ahde börjat tidigare om jag ägt henne då. Dock har jag valt att ha en ljud istället för klicker eftersom det ibland är svårt att hålla tyglar, spö och klicker mm. Mindre precist men fuhnkar utmärkt för mig.
 
Sv: Ålder på häst

Vad spännande, jag har alltid gillar klickern och har klickat lite med hästar, men gör det inte just nu.

Kan du inte berätta för oss hur det gàr med dina unghästar och vad du gör.

Skulle vara kul att höra.

Har en unghäst som inte är fràn denna värld, med lynesproblem och väldigt ostabil en rent farlig häst. Den ska jag rida in :eek:. Träningen gàr framàt men vissa perioder bättre andra katastrofala. Jag har funderat lite pà hur jag skulle kunna använda klickern som hjälpmedel med den hásten. Men jag känner mig för osäker för att börja, den här hästen är nämligen inte riktigt som alla andra, jag vet inte vad det skulle fà för konsekvenser...

Men just nu sà äter han inte fràn min hand, sà klickern gàr inte att använda i vilket fall som hellst...

belöningen behöver inte var godis, kan vara kli eller en stunds vila eller vad hästen nu kan tänkas uppskatta. man akn kasta godiset på backen bredvid hästen. man matar nog inte isbjörnar eller tigrar ur handen men de går att klicka likväl :rofl:
Min kollega klickade in sin häst som på den tiden var vildsint och inte gick att komma fram till eller ta på. Han lärde sig apport till att börja med, numer är han en fullt respektabel häst som går att hantera.

kontakta en tränare som akn hjälpa dig att se vad som ska göras vet ja, omde t är operant du vill träna med hästen. det är en toppenträningsmetod, men som med alla träningsmetoder gäller att veta vad man gör annars kan det gå väldigt fel.
 
Sv: Ålder på häst

Dock har jag valt att ha en ljud istället för klicker eftersom det ibland är svårt att hålla tyglar, spö och klicker mm. Mindre precist men fuhnkar utmärkt för mig.

Önskar bra förslag på ljud/läten/ord :idea:
 
Sv: Ålder på häst

Önskar bra förslag på ljud/läten/ord :idea:

hehe ja jag har ett high pitch BRAAAAAAAAAA! En del av våra elever har DUKTIG! Man akn oxå ha ett klickande ljud om man kan frammana något sådant ur munnen som når fram till hästen även på ett visst avstånd :)

det vikgiaste är att det är ett hyfsat kort ljud och ett ljud som djuret kan särskilja, och ett ljud som du inte använder någon annanstans. Använder du ex BRA ofta i övrig träning så akn det ju vara svårt för dig att itne säga det förutom som förstärkare :)

Man måste vara mer exakt med ett ljud för man akn aldrig bli lika exakt med ljudet som klickern, men de flesta djur lär sig. Tycker det funkar toppen.
 
Sv: Ålder på häst

Har pratat med min duktiga vän "hundtränaren" om olika ord. Hon hanterar också mina hästar och vi kom fram till att Yeesssss med lite väsande högt tonläte är bra. För ordet "bra" använder man ju lite nu och då, så det passar inte. Vissla :angel: klarar jag inte om jag är torr i munnen, och smacka etc använder jag i olika former för de olika gångarterna.
 
Sv: Ålder på häst

låter som en bra plan och ett bra ord :)

Är helt miljöskadad och använder aldrig ordet BRA i min träning förutom som förstärkare *s*
 
Sv: Ålder på häst

jag tränar min 27 åriga ponny med rösten, började i somras och nu är han hur lydig som helst^^ går in och ut i hagen utan grimma och hoppar hinder bara man springer brevid och ger honom beröm och en äpple bit efter hinderna.
jag använder BRA/ducktig som positiv förstärkning och klickar när det är ngt fel, t ex hästen lyfter ena benet för att sparka i väggen, jag klickar med munnen/ knäpper med fingrarna för att varna. så klicker fungerar nog inte för mig^^ men hästarna lyder i alla fall, och förstår innebörden av ljuden vilket är det viktigaste.
 
Sv: Ålder på häst

Jag brukar säga ordet "Klick!" till hästarna jag tränar. Funkar perfekt! Ingen utomstående som råkar säga de av misstag i närheten av hästen ^^ Tycker att det funkar alldeles utmärkt att säga de i olika tonlägen också. Måste inte säga de på exakt samma sätt varje gång eftersom det är ett ganska distinkt ord. Tycker också de e kul att man kan lägga till en dimension när man kan ladda ordet med olika tonlägen. Hästen skiljer ut när de va EXTRA bra och när den gjort rätt.
 
Sv: Ålder på häst

Why not:D Då kan man ju säga att man klicker tränar hästarna, fast utan klicker:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp