Ålder på partner

Min fästman är 16 år äldre än mig och , nu såhär mitt i livet är det ju inga problem men jag är eg livrädd för den dagen han blir gammal och sjuk och går bort... Tanken skrämmer mig så fruktansvärt. Ibland önskar jag att det aldrig blivit vi...

Vi har talat om att han ska skriva testament (han har en son sen ett tidigare förhållande) så att det blir jag som ärver honom i huvudsak sen att hans barn och våra framtida gemenesamma barn kommer att få ärva lika mkt när den hemska dagen nu kommer :S
 
Jag tycker överlag att det är väldigt konstigt att redan innan man träffar en person sätta gränser för hur gammal hen får vara.

Fast där håller jag inte med. När jag var på jakt hade jag gränser både uppåt och neråt, främst av praktiska skäl. Jag ville inte ha vare sig en finnig 20-åring som knappt påbörjat sitt liv eller en 50-åring som går i pension när jag själv bara hunnit bli 45. Av samma anledning skulle jag aldrig ens ha börjat dejta en allergiker, någon med en massa barn sedan tidigare och en rad andra saker. Jag ville ha en kärlek som gjorde mitt liv enklare och bättre, inte tillföra en massa problem som enkelt kan undvikas.

Skulle kärleken ändå ha slagit till gentemot en sådan person (någon jag kanske lärt känna i andra sammanhang och så slår blixten ner) hade jag kanske fått tänka om, men jag ser inget tokigt alls i att försöka optimera förutsättningarna när jag ändå har chansen.
 
Min man är 9 år äldre än mig och ingen av oss känner av ålderskillnaden! Vi skrattar dock ofta åt att när jag började förskolan så gick han i 9an och sånna saker :) Har tänkt någon gång att när han går i pension har jag 9 år kvar att jobba! Men det är liksom inget hinder. Jag trivs bäst i sällskap av människor som är äldre än mig så det var inget konstigt att jag föll för honom faktiskt. Vi är på samma plan i livet och vill samma saker.
 
@Tassetass nu tänkte jag främst på de som (precis som jag en gång i tiden) satte en undre gräns på "två år äldre" eller liknande. Pratar vi om tio år börjar det ofta finnas rätt stora skillnader på personerna, och kan i vissa fall medföra en del problem i förhållandet (t.ex. han har redan vuxna barn, vill inte ha flera).

Men typ två år? Hur stor skillnad är det på en tjugofemåring och en tjugosjuåring? Inte mycket. Där får man helt enkelt gå till person.
 
@Tassetass nu tänkte jag främst på de som (precis som jag en gång i tiden) satte en undre gräns på "två år äldre" eller liknande. Pratar vi om tio år börjar det ofta finnas rätt stora skillnader på personerna, och kan i vissa fall medföra en del problem i förhållandet (t.ex. han har redan vuxna barn, vill inte ha flera).

Men typ två år? Hur stor skillnad är det på en tjugofemåring och en tjugosjuåring? Inte mycket. Där får man helt enkelt gå till person.

Att du tänkte på så små åldersskillnader framgick inte riktigt av posten jag svarade på.
 
Jag har en svaghet för äldre killar rent utseendemässigt, men de senaste åren har jag insett mer och mer att det egentligen är tryggheten i mognare män jag söker, och därför känns det väl troligare att hitta det hos någon som är över 30 än hos någon som är 20 och fortfarande bor hemma hos mamma. Det finns ju faktiskt 20-åringar som är mycket mognare än vad en del 50-åringar är, om man ska se det så, men sannolikheten för att en äldre kille är mer mogen är väl förmodligen större. Jag tror att mycket handlar om vart man själv befinner sig i livet, jag vill till exempel inte vara ute och festa varenda helg och skulle ha mycket svårt att leva tillsammans med någon som prompt vill det, men vilken ålder personen har är egentligen av mindre betydelse i det läget. Upp till fem-sex års åldersskillnad räknar jag knappt som någon åldersskillnad, såvida båda parterna är vuxna, och på samma våglängd.

Sen håller jag med Tassetass om att så länge jag är singel så har jag ändå vissa "riktlinjer" som jag går efter. Jag har i nuläget väldigt svårt både för att se mig med en man som är närmare 50 (eftersom han då skulle vara i princip jämngammal med mina föräldrar och kanske ha barn i min egen ålder) och med en kille som är 19-20 och precis har tagit studenten, för det känns oändligt avlägset för min del (jag är 25). Men jag har också svårt att se mig själv med någon som är pälsdjursallergiker (eftersom jag utöver hästen vill kunna ha katt eller hund i framtiden), det handlar inte om åldern i sig utan om att försöka hitta någon där ett gemensamt liv skulle kunna flyta på ganska bra. Skulle man träffa någon som inte alls passar in i mallen och man ändå känner att det är rätt, då antar jag att man tänker om utan att det för den sakens skull har varit fel att resonera som man gjorde innan? Det som var rätt för tre år sen behöver ju inte vara rätt idag, och det jag tycker idag kanske jag inte alls tycker om fem år.
 
Hur tänker ni kring åldern på eran partner?
Hur stor åldersskillnad känns ok sas, och hur gamla är ni själva?
Har det någon betydelse om partnern är yngre, jämngammal eller äldre än er`?

Ålder på andras partner känns inte så särskilt viktigt för mig. Det mesta känns okej, men vid 14 vs 30 höjer jag på ögonbrynen.
För mig har det fått enorm betydelse, varför vet jag inte. Har alltid sökt ganska mycket äldre män och "udda relationer". När jag var 16 var min partner 28, nu som 21 förstår jag att omgivningen reagerade. Såhär i efterhand inser jag att den största gemensamma nämnaren i mina relationer med äldre partner har varit maktobalansen som uppstått. Den äldsta jag träffat har också varit den som behandlat mig sämst. Min nuvarande är 2 år äldre och förhållandet helt olikt mina tidigare, men för min del har det nog handlat mycket om att bli stark i sig själv och inte behöva någon som väljer åt mig längre sas.
 
@Kiwifrukt

Jag har en svaghet för äldre killar rent utseendemässigt, men de senaste åren har jag insett mer och mer att det egentligen är tryggheten i mognare män jag söker, och därför känns det väl troligare att hitta det hos någon som är över 30 än hos någon som är 20 och fortfarande bor hemma hos mamma.
Men bor du inte hemma själv?

Oj, glöm det, du kanske inte menade det så bokstavligt förresten?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 841
Senast: LaMagia
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 548
Senast: Stereo
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 416
Senast: Nixehen
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
45

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp