Ålder på Reininghäst?

Fresubin

Trådstartare
Vid vilken ålder tycker ni att hästen börjar bli för gammal för att tävla Reining? Förstår ju att det är inviduellt, men om hästen är helt frisk och det inte finns några fel. Nu kommer kanske många skriva att så länge hästen orkar och vill. Men jag tänker mer, när skulle ni börja höja på ögonbrynet på tex en tävling när ni får höra åldern på hästen?
 
Utan skador, med bra genetik och gynnsam träning kan de prestera bra uppåt både 15-17 år. Inte längre beroende på nivå. Det man bör vara uppmärksam på hos en gammal rutinerad tävlingshäst är om den fortfarande tycker det är roligt,eller om den börjar få nog av att springa i cirklar efter alla år. En ovillig häst på tävlingsbanan gör det hela svårt och tråkigt eftersom villighet och lyhördhet är första och viktigaste bedömningskriteriet i NRHA´s regelbok.
 
Var i tyskland och kollade på german open och där var många hästar runt 15 och presterade väldigt bra. Fanns även en som var 20 och ett par runt 18. Jättekul att se!
 
Så länge hästen är frisk och tycker det är roligt så finns det ingen övre gräns tycker jag. Var på NRHA EM i Österrike 2012-2013 och där fanns 18-19 åriga hästar som var med och som det gick bra för.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 137
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp