grodan21

Trådstartare
Började funderar tidigare idag, då jag började prata ålder med en kollega tidigare idag. Han trodde att jag var mycket yngre än vad jag var. Han gissade att jag var ett år yngre än vad jag är. Detta efter att ha visste att jag har fått gått på systemet i några år.

Men min fundering är vad baserar du din gissning av ålder på?
 
Började funderar tidigare idag, då jag började prata ålder med en kollega tidigare idag. Han trodde att jag var mycket yngre än vad jag var. Han gissade att jag var ett år yngre än vad jag är. Detta efter att ha visste att jag har fått gått på systemet i några år.

Men min fundering är vad baserar du din gissning av ålder på?

Utseende eller hur de är i sättet.

Folk brukar gissa att jag är ca 5 år yngre än vad jag eg. är.
 
Jag är 24 och en kille på mitt jobb som är 19 trodde att jag var ungefär 18... Tror det beror på att jag är väldigt blyg, försiktig och awkward till sättet.
 
Jag är skitdålig på att gissa ålder, speciellt på killar! Om de har skägg och är i 19-20årsåldern är det stört omöjligt, då gissar jag alltid fel med minst +5 år.

Annars tror jag väl att det är kroppsspråket, utseendet och den allmänna uppenbarelsen? :D
 
Jag är 22 men brukar ofta höra att jag inte ser ut att ens ha fyllt 18, snarare typ 16.. vad som jag förstått helt baserat på mitt utseende.
Brukar då glädjas över hur otrolig gorgeous jag kommer vara på ålderns höst ;)
 
Min man tror alla alltid är äldre än vad han är. Gissningsvis för att han så... ordentlig av sig. Lugn och sansad, och sen är han muskulös i överkroppen och det gör honom mer manlig om man kan kalla det så :p
Sen har han alltid haft glesare hår framtill så det gör väl sitt det med.
Så när han var 22 år trodde en att han var 28, och bara för någon vecka sen så frågade en hur gammal han var och han fyllde 31 den dagen och killen gissade på minst 35.

Själv fick jag visa leg på systemet i somras så någon tyckte jag såg ung ut :love: När jag i själva verket är en tant på 29 år. Men jag är kort så folk tror jag är yngre pga det. Ni vet väl att som vuxen är man lång :up:
 
Jag får alltid höra att jag ser yngre ut än jag är, och folk har sagt att jag ser ut som 16-17 i sju år nu... Jag tog rätt illa upp ett tag, men de senaste åren har jag börjat acceptera att jag helt enkelt ser väldigt ung ut och driver med mig själv istället för att låta folk driva med mig. I våras blev jag "attackerad" i en hiss på ett hotell, där en vilt främmande människa utbrast "Oh my God, you have such a baby face!" och sedan la många långa sekunder på att nästan ha roligt åt att jag såg så himla liten ut. Och då underdrev jag ändå och sa att jag var 3 år yngre än jag faktiskt var... :o

Baserat på den upplevelsen antar jag att det är mitt ansikte som gör det, och det faktum att jag är 160 cm kort hjälper nog inte direkt. Detta leder till att jag också bedömer folks ålder baserat på deras utseende - eftersom jag vet att det är det folk brukar göra med mig. Ibland slår det dock helt fel; jag råkade häromdagen gissa att en kille var 21 när han i själva verket var 28... Han blev jätteglad! :D
 
Jag är skitdålig på att gissa ålder, speciellt på killar! Om de har skägg och är i 19-20årsåldern är det stört omöjligt, då gissar jag alltid fel med minst +5 år.

Annars tror jag väl att det är kroppsspråket, utseendet och den allmänna uppenbarelsen? :D

Angående mig själv har folk gissat på -3 år til. +5 år :p (Är 24.)
 
Verkar vara fler än jag som ser yngre ut. Tur det. ;)

Han måste ha trott att jag är typ 20, alltså fyra år yngre. Vilket för mig känns sjukt, då jag faktiskt har hunnit med en universitetsutbildning. Men det kanske beror på att jag oftast går till jobbet i huvtröja och jeans?
 
Kan hålla med om att det är sjukt svårt att gissa folks ålder. Hade en som jag undrade hur gammal han var, han kunde vara mellan 25-35.
 
Många som tar mig som yngre än vad jag är, förmordligen pga mitt sätt och klädstil, ofta är det klädstilen och längden som lurar mig och egentligen inte utseendet så mycket i sig.

Sen kommer jag aldrig förstå vad det är som gör att folk tar illa upp av att se fräscha och unga ut, hellre det än att man ser äldre och sliten ut.
 
Det är jättesvårt att "läsa" åldern på folk. Jag tror att jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger folk har gissat ens i närheten rätt på mig. Jag passerade 30 för några år sen och jag får fortfarande visa leg på Bolaget och när jag köper lotter och cider på ICA. :cautious: I början så var det lite jobbigt sen tyckte jag att det var kul och nu börjar det bli riktigt jobbigt igen faktiskt. Mest för att de som frågar efter leg börjar tycka att det är lite pinsamt och ska överdrivet glatt säga "Men du får ta det som en komplimang!!! :idea:" :banghead: :wtf:

En del i att jag ser yngre ut än vad jag är, är nog för att jag aldrig använder smink, tar jag på mig lite mascara så verkar folk gissa lite bättre iaf.

Själv gissar jag nog rätt ibland och helgalet ibland. :p

@Grazing Anledningen till att man tar illa upp är att (eller iaf som jag upplever det) man inte blir riktigt tagen på allvar alltid när folk tror att man är så mkt yngre, dvs knappt torr bakom öronen. Visst det kommer vara "coolt" i brist på annat ord när en fyllt 50 och de flesta antagligen tror att man är runt 40. Just nu när folk inte ens tror att man får gå på bolaget lagligt så är det faktiskt påfrestande.
 
@Grazing Anledningen till att man tar illa upp är att (eller iaf som jag upplever det) man inte blir riktigt tagen på allvar alltid när folk tror att man är så mkt yngre, dvs knappt torr bakom öronen. Visst det kommer vara "coolt" i brist på annat ord när en fyllt 50 och de flesta antagligen tror att man är runt 40. Just nu när folk inte ens tror att man får gå på bolaget lagligt så är det faktiskt påfrestande.
Fast det tror jag inte har med utseendet att göra egentligen om folk tar en på allvar eller inte. Det tror jag mer hänger ihop med vad det är man utstrålar. Är man osäker och och lite velig och försiktig så tas man inte på allvar oavsett ålder.
 
Fast det tror jag inte har med utseendet att göra egentligen om folk tar en på allvar eller inte. Det tror jag mer hänger ihop med vad det är man utstrålar. Är man osäker och och lite velig och försiktig så tas man inte på allvar oavsett ålder.

Det är möjligt, men första intrycket är oftast utseendet till största delen. Det kanske mer har att göra med att man är kvinna än uppskattad ålder? Eller för att man inte tar plats, kanske lite av både och till och med.
Och vad jag vet så uppfattas iaf inte jag som osäker och blyg, då många blir förvånade när jag berättar att jag var det som liten/yngre tonåring.
Men detta blir lite ot. :D
 
Jag tror det beror mycket på sammanhang och i vilka kretsar man är i för tillfället. Då jag bodde i Berlin så var de absolut flesta jag umgicks med runt 30. När vi i det gänget pratade ålder och det kom fram att jag bara vara 23 så blev folk rätt chockade. Åt andra hållet så gissar folket jag umgås med här i Lund ofta på två-tre år yngre än vad jag egentligen är - därför att de själva är i den åldern.
 
Funderar på om det jag faktiskt är så att jag är "yngre" till sättet. Och att jag därför upplevs som yngre. Känner att de flesta i min ålder har helt andra mål än vad jag har.
 
Jag blir överlycklig när någon tror att jag är yngre än vad jag är! Har haft en väldig åldersnoja sedan jag var 19 och är nu 28. Fick i våras visa leg när jag köpte nässpray, då var lyckan total :D

Jag antar att jag kan tas som yngre på grund av flertalet orsaker, dels det gällande längden som @Matmissbrukaren var inne på, dels så har jag "barnsliga" drag i ansiktet och tja, jag är ganska awkward till sättet.

Edit. Måste tillägga att jag fick sådan ångest över att jag skrev ut min faktiska ålder att jag funderade på att ta bort det. Men lät uppenbarligen bli!
 
Började funderar tidigare idag, då jag började prata ålder med en kollega tidigare idag. Han trodde att jag var mycket yngre än vad jag var. Han gissade att jag var ett år yngre än vad jag är. Detta efter att ha visste att jag har fått gått på systemet i några år.

Men min fundering är vad baserar du din gissning av ålder på?

Mycket yngre var väl att ta i, ett år plus eller minus är ju inte mycket! Tycker jag ;) Men gissning av ålder är ju ibland väldigt känsligt, framförallt om man gissar fel uppåt. Själv fick jag visa leg när jag skulle köpa cigg åt mamma förra året, då var jag 26, och då blev jag glad för jag hade verkligen ångest över att jag snart skulle fylla 30 år! :D
 
Mycket yngre var väl att ta i, ett år plus eller minus är ju inte mycket! Tycker jag ;) Men gissning av ålder är ju ibland väldigt känsligt, framförallt om man gissar fel uppåt. Själv fick jag visa leg när jag skulle köpa cigg åt mamma förra året, då var jag 26, och då blev jag glad för jag hade verkligen ångest över att jag snart skulle fylla 30 år! :D
Det är väl att jag inte vill uppfattas var 20 på jobbet. ;) Vill ju upplevas vuxen. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 696
Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 304
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 415
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp