"Aldrig varit halt"

Araminta

Trådstartare
Långdragen spinnoff på Alexandra_W's nojjiga tråd.

Hur många här har hästar som aldrig varit halta?


Bara för att ha vara övertydlig:
Halt = Varit borta från arbete i minst 2 dagar pga sjukdom/skada.
Aldrig = Så långt tillbaka i hästens historia du vet om
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Med halt menar du väl i så fall skada i rörelseorganen som hämmar motoriken?

Min häst har haft sårskador på extremiteterna, men aldrig varit halt, alltså oregelbunden i gången.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Mej veterligen så har min dam aldrig varit halt. Hon har dock haft ett rejält sår på käkbenet så jag inte har kunnat ha varken träns eller grimma på henne. Då kunde jag inte rida henne på 2 veckor innan det började läka ihop.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min ena häst var inte halt eller sjuk en enda dag på 9 år men en dag för 1 år sen så blev hon halt och det visade sig att hon hade en cysta i bakknät. Och nu äntligen går det att rida någorlunda vanligt på den lilla damen. :)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

aldrig varit halt, men vilat längre pga överansträngning i böjsenor. men halt skulle jag inte vilja kalla det. :)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min kbl travare har aldrig vart varit borta från arbete i minst 2 dagar pga sjukdom/skada, men så är ju hon bara 5 år också.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag har haft den mest fantastiska häst- en korsning mellan halvblod och en svensk ridponny (gatukorsning mellan arab, fjordhäst och nordsvensk). Hon såg ut och rörde sig som ett halvblod men med en lätt nordis ben :love:
http://stall-haga-lund.bilddagboken.se/p/dayview.html?t=1145656801&id=171624542

Har följt henne ända sen hennes mor blev betäckt och haft uppe vetrinär, förutom vaccination osv, en gång då hon fått ett sår på ögonlocket som behövde behandlas.

Sålde henne när hon var 5 och nu 3 år senare så har hon behållt sin fina hälsa, en toppenhäst helt enkelt, behövdes då hästen innan var ett fullblod som blev halt och lytt av att stå still.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min 18 åriga valack har varit halt av tre hagrelaterade skador, en som föl, en som 14 åring och en som 17 åring. Men aldrig diffusa hältor, han är heller aldrig sprutad i en led, vilket är ganska ovanligt bland tävlingshästar.

Min unghäst har aldrig varit halt, hon är 5 år nu, (peppar,peppar), däremot har hon fått ett sår på låret som 1½ åring och då var hon ju halt iofs, även om det inte hade med benen att göra.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min pigga härliga 25 åring har aldrig varit halt.!

Han vart vid ett tillfälle lite för hårt verkad och var öm i fötterna någon dag och har en gång fått en nervsmäll så han vart rejält halt i ett par minuter, Men det är allt.

Han har haft ett ganska tufft arbetsliv som ridskolehäst i 11 år och tävlat i hoppning på skaplig nivå.

Trots det så är han fullt fräsch i sina ben!

Sådana hästar tror jag knappt man kan få tag i längre! Aldrig behandlad av veterinären annat än det vanliga vaccinationer och en gång för kolik.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag faktiskt, både ponnyerna hör till 'aldrig halt' kategorin. Sen om det var för de aldrig var det eller för jag var för okunnig för att känna det är en annan historia.

Förste herrn blev 33, togs bort pga ålder. Andra blev 28. Hmm, fast han kanske inte ska räknas med btw, han fick fång (därför han togs bort, hade många år kvar annars), och då blev han ju milt sagt halt förstås. Samma sak med noridsstoet, jag hade henne mellan 12 och 20 års ålder, aldrig varit halt innan enligt uppf/säljaren, och aldrig halt hos mig förrän hon fick fång, hon hade dock flera fånganfall mellan 19 - 20 års ålder (togs bort pga fånget som 20-åring)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min häst gick lite oregelbundet efter att en sten kilat sej fast på olämpligt ställe mellan sko och hov, men det gick över efter några timmar, så enligt din "skala" har han aldrig varit halt. Dock vet jag inte om han har varit det innan jag fick honom, han har i alla fall inte behandlats för hälta och förra ägaren sa ingenting om det heller.

Att han inte varit halt kompenserar han med att ha en problemrygg i stället, tyvärr.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min pigga härliga 25 åring har aldrig varit halt.!

Han vart vid ett tillfälle lite för hårt verkad och var öm i fötterna någon dag och har en gång fått en nervsmäll så han vart rejält halt i ett par minuter, Men det är allt.

Han har haft ett ganska tufft arbetsliv som ridskolehäst i 11 år och tävlat i hoppning på skaplig nivå.

Trots det så är han fullt fräsch i sina ben!

Sådana hästar tror jag knappt man kan få tag i längre! Aldrig behandlad av veterinären annat än det vanliga vaccinationer och en gång för kolik.

Tummen upp!!! :D:D Vad har du för stam på den godingen? :) Mår så bra när 20+ hästarna fortfarnade är fräscha! :love:
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag faktiskt, både ponnyerna hör till 'aldrig halt' kategorin. Sen om det var för de aldrig var det eller för jag var för okunnig för att känna det är en annan historia.

Förste herrn blev 33, togs bort pga ålder. Andra blev 28. Hmm, fast han kanske inte ska räknas med btw, han fick fång (därför han togs bort, hade många år kvar annars), och då blev han ju milt sagt halt förstås. Samma sak med noridsstoet, jag hade henne mellan 12 och 20 års ålder, aldrig varit halt innan enligt uppf/säljaren, och aldrig halt hos mig förrän hon fick fång, hon hade dock flera fånganfall mellan 19 - 20 års ålder (togs bort pga fånget som 20-åring)

Både 28 & 33 är en aktningsvärd ålder ! :bow:
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Ingen av mina ponnyer/hästar har varit halta. Aldrig. Det enda som har hänt i "skadeväg", var min ena c-ponny som vi opererade bort inkar på.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Ja just det mammas häst som blev 33 år blev opererad för spatt när hon var 17 år men annars innan och efter det var hon frisk som en nötkärna! Hon fick tyvärr tas bort pga kolik.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Både 28 & 33 är en aktningsvärd ålder ! :bow:

Jo, båda var fullt aktiva med högt upp i ålder. 33-åringen tävlade (hopp) sista gången när han var 30. Var igång fullt tills han var 31, då fick han bli semipensionär, och motionskördes bara framför sulky. När han var 32 fick han bli helpensionär, synen började svikta så kändes inte rätt mot honom ens med 'promenader', även om det inte var ngt fel på viljan.

Han var pigg, glad och solig tills årsskiftet mellan han var 32/33, då släckte han lyset i ögonen och blev gammal nästan över en natt. Slutade äta, petade mest i maten, gick i svansen på polaren bara i hagen, och sa rent allmänt att 'tack, det är bra så, det räcker nuä. Fick somna 20 januari. Begravd i vinterhagen, med gravsten och allt (blödig pappa *s*).

Kompisen är lite tråkigt han fick fång som 28-åring, han hade alla tänder i behåll, var trind och inga hullproblem (förstaponnyn hade knappt tänder kvar på slutet, och alltid varit svår hålla i hullet, la aldrig på sig några pluskilon i ung ålder heller, han levde sista åren på lucerngröt och ängshö, men alltid ett vakande öga på hullet, så han inte blev för smal). Så hade inte fången tagit honom hade han haft alla möjligheter att bli riktigt gammal. Men 28 år, när man som tvååring var ett skriande vanvårdsfall, bara skinn och ben, full i loppor och aldrig verkad, det är inte fy skam det heller.

Dock, kan inte låta bli att fundera på om jag med den kunskap jag har idag hade hållit med om att de aldrig var halt faktiskt. Det var ju i ärlighetens namn inte många rätt på många plan där. Varken utfodringsmässigt (jag tog när jag blev lite äldre och visare analys på höet, som köptes av samma bonde som alla år. Alltid för låg kvot, och de hade nog vintertid proteinbrist jämt faktiskt, förklaras bristen på musklad överlinje som syntes vintertid, och inte BARA kunde skyllas på klart bristfällig ridning och träningsupplägg.), träningsmässigt, utrustningsmässigt etc.

Så frågan är om de små järndjuren höll ändå, eller om jag idag skulle packat in dem i släpet och åkt till närmsta klinik för hältutredning.

Hursom, 'ordentligt' halta var de garanterat aldrig, över graden initialhalt hade jag märkt redan då, och ffa tävlingsdomare och andra.

33-åringen, så förutom sista åren då det kom ålderkoliker (tänderna igen..) så från 12 års ålder då han köptes, så behövde han vet en enda gång, då han blev oförklarligt trött och ur slag. Detta var det glada 80-talet så han fick en spruta anabola steoider (på riktigt) och sen var det ur världen :devil:

Samma med 28-åringen, förutom ett par ålderskoliker och fången då, så ingen vetvård alls, förutom den som tvååring när han köptes då, kraftigt vanvårdad.

Och båda hade intill sista dagen helt torr, rena ben (vilket inte är ett bevis på att de var krya och fräscha i benen, men ändå anmärkningsvärt)

Fan, det kanske är tricket? Släng dem bakom taggtråd, dra på en sadel som inte passar nånstans, ett för långt bett, och bokstavligt talat tuta och kör ;) Räkna inga foderstater, ta ingen hänsyn till underlag - det finns inget som heter för hårda underlag. Allt utom asfalt går att galoppera på. Flängrid gärna 2 timmar, sånt joll med fram- och avskrittning kan man skippa, man skrittade ju ut från stallplanen.. Ställ gärna den svettiga ponnyn direkt i boxen, släpp ut den när den slutat flåsa. Även vintertid..

Som sagt, skulle vara intressant att veta om de var ohalta eg faktiskt. Hursom så hade ingen av dem några större problem, och det är eg sanslöst, de benen borde man ta patent på =)

(Det som sköttes enligt alla konstens regler och till punkt och pricka var dock hovvården, den är det enda jag med dagens kkunskap inte har minsta att säga om hur den var)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Nix pix, inga problem med mina hästar, enda jag haft som haft svag hälta var ett sto som då behövdes skos var 5e vecka ungefär då henes hovar växte som gräs & inte jämnt så hon fick en liten hälta när hon varit skodd 6 veckor med samma skor.
Men den hästen var överkänslig mot det mesta.
Nu när hon är såld har hon både bronkit & eksem, ngt hon inte hade hos mej.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag har haft hästar och ponnyer som aldrig varit halta. Och då efter många år i min ägo.
En hade jag i över trettio år och han var aldrig halt.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag anser att min häst aldrig varit halt. Men han har varit halt två gånger när han roligt nog har lyckats trampa in tåkappan genom sulan. Dock läkte det ut snabbt båda gångerna och han fick inga problem av det. Men han har inte haft överanstängningar eller något sådans innuti benet - vilket är dom "hältorna" som jag anser väsentliga vid eventuell försäljning. Sen är han vad jag vet en gång sprutad i ett knä efter att ha halkat på en lastbilsramp. Men det var bara i förebyggande syfte (han va inte halt och det blev han inte heller). Jag tror att många hältor som går att förebygga, alla utom de som orsakas av "yttre våld".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
18
· Visningar
1 111
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp