"Aldrig varit halt"

Sv: "Aldrig varit halt"

så från 12 års ålder då han köptes, så behövde han vet en enda gång, då han blev oförklarligt trött och ur slag. Detta var det glada 80-talet så han fick en spruta anabola steoider (på riktigt) och sen var det ur världen :devil:

Åh, varför kunde de inte fortsätta med de sprutorna? :D ;)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Omöjlig fråga om man inte definierar vad som är "halt". Räknas sårskador, blödningar i hov eller häst som blev halt av mkt mugg första sommaren:confused:

Ang "halt-halt" dvs av skada eller förslitning i ben så ja, jag har haft många, ingen har faktiskt haft något sånt som jag minns.
Möjliga undantag är en ponny som fick en nervskada i bäckenet efter en förlossning eller en häst som hade en allvarlig olycksfallskada före min tid.

Men det är en definitionsfråga, en blev ju halt av minsta lilla sårskråma.:angel:
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Åh, varför kunde de inte fortsätta med de sprutorna? :D ;)

Tja, det är ju inte helt hälsosamt kanske... Ponnyn skulle ha två sprutor, han fick bara en, pappa sa ifrån den andra med motiveringen 'då blir han ju hingst igen'.

Det blev rätt bra sprutt på ponnyn kan vi säga. Så jag m nog tycka det är bra att det inte används längre, speciellt intepå det sätte ;)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Omöjlig fråga om man inte definierar vad som är "halt". Räknas sårskador, blödningar i hov eller häst som blev halt av mkt mugg första sommaren:confused:

Ang "halt-halt" dvs av skada eller förslitning i ben så ja, jag har haft många, ingen har faktiskt haft något sånt som jag minns.
Möjliga undantag är en ponny som fick en nervskada i bäckenet efter en förlossning eller en häst som hade en allvarlig olycksfallskada före min tid.

Men det är en definitionsfråga, en blev ju halt av minsta lilla sårskråma.:angel:

Fast tycker hon specade det ganska tydligt, borta 2 dagar eller mer från arbete pga hälta. Det innefattar ju sårskadehältorna. Även om jag håller med om att det bir en väldigt snäv definition.
 
Senast ändrad:
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag har under åren jag varit 12 år- 40+ haft 6 hästar av raserna welsh mountain, connemara, varmblod, shettis, ridponny, new forest. Ingen av dem har någonsin varit halt eller i min ägo/ vård varit sjuk. Jo, förresten så hade min allra fösta welsh ringorm och mugg en period. Det var i början på 80- talet. Men jag vet inte om hältefria hästar beror på tur eller på att jag rider/ kör dem förståndigt.;)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min häst har skadat hoven allvarligt i hagen som 3-åring och var då halt innan de kom in och klippte bort allt förstört horn. Men sen var han helt ohaltunder hela läktiden med bandage o senare med ringsko (1 månad efter) kunde han börja arbetas och hoven växte ned. 1 år senare syntes det inget av skadan trots att den drog upp hela hoven över kronranden på 1/3 del av ena bakhoven.

Han blev akut halt av hovböld pga 1 sömstick och 2 sömtryck på samma hov av en pålagd tappsko. Men den läkte ut snabbt och störde honom aldrig mer. Den som la på skon får inte lägga på någon mer sko på mina hästar...

Annars var han på koll förra måndagen och hade inte fel alls. Så han borde nog klassas som ohalt då? Han är drygt 4 år.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

TILL ALLA
Kom på vartefter svaren trillar in att min definition inte var så mycket att hänga i granen. Schysst att ni löser det på egen hand och skriver ut vart ni själva sätter gränserna :bow:

Det jag hade i tanke var skador på ben/hovar som störde hästens rörelsemönster, dvs större sårskador, ömhet efter "yttre våld", hovbölder, förslitningsskador m.m. Alltså nödvändigtvis inte bara sådanna skador som är intressanta i en säljsituation men ni får gärna utveckla det dit om ni vill. Lärorikt för mig om inte annat som inte har någon koll på vad man ska titta efter i en hästs "skadehistoria"
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag bara tänker lite som Alexandra W här att risken finns att - det man inte ser lider man inte av... :angel:

Jag vet många som just sagt att deras hästar minsann aldrig varit halta - men de ser då inte alltid något vidare fräscha ut i vare sig ryggar eller ben i mina ögon, rörelsemönster som förefaller hämmat tex.

Det är ju inte heller helt ovanligt att folk åker in till klinik första gången för att hästen "inte känns fräsch", men heller inte påtagligt halt. Då visar den hälta på alla benen och vid utredning kan det vara inflammationer och pålagringar på flera ställen.

Jättetragiskt, för det är inte alltid så lätt att se - framförallt inte i början - vad som är ett friskt eller sjukt rörelsemönster på olika hästar. Så det är inte så att jag vill skylla ägarna för vanvård här, men det är lätt att missa, när kontroller inte görs. Och lätt för glada amatörer att uppleva sina djur som friskare än de kanske är.

Läste faktiskt ett inlägg om det för inte så länge sedan, någon som hade tagit med en häst till vet för besiktning inför köp och sagt att "den har aldrig varit hos veterinär för den har aldrig varit halt", men den förhärdade veterinären hade svarat just att "det behöver förståss inte betyda att den inte varit halt...".
 
Sv: "Aldrig varit halt"

haha, tänk om kulorna växt ut igen! :rofl:
lite sprutt vill man ju kanske ha ibland? :angel:
nämen det är galet vad mycket mer man vet nuförtiden!
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Usch, det är verkligen synd! Men samtidigt så förstår jag lite från deras sida också.. Man får inte all kunskap på en gång, utan den trillar in lite vartefter. För några år sedan hade jag garanterat inte kunnat se en mindre markering, då litade jag på att sköthästens ägare skulle säga till om ponnyn inte va fräsch! och det var nog nästan bara två år sedan som jag för första gången hörde ordet "equiterapeft" eller "alternativa metoder". Men man lär sig hela tiden! Det är bara synd att hästar ibland hamnar i kläm i kunskapsluckorna... Men sånna exempel finns ju inom alla kategorier (aggressiva hundar exempelvis - ingen hund FÖDS aggressiv, den formas så!)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Är helt inne på samma linje. Dvs jag skulle inte ställa frågan "inte halt" utan ist frågan "hur många hästar klarar sig genom en hältundersökning"

Min häst har vid en vanlig rutinundersökning visat en hälta pga en liten ledinflammation, dock såg man inget av hältan förrän vi longerade på asfalt. Gick helt fri genom både böjprov och longering grus. Själv skulle jag aldrig våga att bara "köra på" utan 2 ggr om året "servar" jag hästen på klinik.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

min pålle var lite halt efter en omkullridning hos förra ägaren för ca 4-6 år sedan (vet inte exakt när det hände). men däremot vet jag inte om han har varit halt tidigare än 2001 (då han köptes av förra ägaren).

annars nej, han har aldrig varit halt i våran ägo. *peppar peppar*
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Lite trådkappning men jag har ett lyssande exemel.:o
Just vad det gäller att inte vara halt men ändå inte helt fräch.

Jag köpte en häst som importerades via en välkänd importör. Provred och föll för henne, vist hon hade ingen jätte trav och var lite spänd. Ja ja tänkte jag hon var knappt riden i 3 mån å sen i väg på tur hemmifrån, inte konstigt.

Jag trimma på där hemma hon var ju som sakt inte riden så jätte mycket. Hoppade henne lite gran med blandad framgång- mest motgång:angel:

Red 2 pay and ride och 1 tävling 4+0+0 fel men lite spänd.
Hela tiden uppfatta jag detta som hennes normala betende.

Men ca 6-7 mån efter jag köpt henne total vägrade hon hoppa, och om jag fick henne att hoppa sprang hon som en tok både innana och efter.
Jag började fundera på vad f*n jag köpt.
Ja vi för väl köra till vetrenären då....
När vet frågade varför vi var där, blev svaret: hon fungerar inte i ridningen, slutat öppna upp bak, tar betet i laningen.

Vet kände ingenom henne, ingen värme ingen svullnad i benen, något öm över ryggen.

Syns ingen hälta varken på rakt eller böjtspår, yterst lite reaktion på böjbrov, knappt ½grad.
Röntgar både ben och rygg inget utan för normalagränser.
MEN när vi la bedövning och sen böjde då kunde hon knappt ta sig fram:eek:.
Hon var aldrig halt en dag:confused:, men jag fick behandla båda kotorna fram 2 gånger samt rygg 2 gånger innan det gav med sig.

Idag vet jag att hon inte har en symaskins trav och att lite spänd inte är hennes normala "tillstånd".
Vilken tur att jag trots protester i min omgivning körde henne till vetrinären, var hade vi annars varit idag?

Hoppsan lite långt, ville bara dela med mig.:D
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min ridhäst är född hos mig och han har nästan dött för mig tre gånger under sina första två år, men halt har han aldrig varit(under de 9 år han bott hos mig).

Han hade en hovböld när han var hos fodervärd, men det är allt som jag vet om. Hos mig har han aldrig varit sjuk sen han var två och blev buköppnad pga tarmvred.

Hans mamma hade jag i 14 år och hon var halt en eller två gånger.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Långdragen spinnoff på Alexandra_W's nojjiga tråd.

Hur många här har hästar som aldrig varit halta?


Bara för att ha vara övertydlig:
Halt = Varit borta från arbete i minst 2 dagar pga sjukdom/skada.
Aldrig = Så långt tillbaka i hästens historia du vet om

det är ju fortfarande en tolkningsfråga.

anser att min förra häst aldrig varit halt, men hon fick en spark på benet en gång som medförde ett par dagars vila då hon var så pass svullen (dock ej speciellt halt.. och det medförde inga relaterade problem)
är det då en lögn, att hon aldrig varit halt?

anser att en hälta i den bemärkelsen handlar om tex ledskador, överansträngning, vrickning, senskador etc.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

det är ju fortfarande en tolkningsfråga.

anser att min förra häst aldrig varit halt, men hon fick en spark på benet en gång som medförde ett par dagars vila då hon var så pass svullen (dock ej speciellt halt.. och det medförde inga relaterade problem)
är det då en lögn, att hon aldrig varit halt?

anser att en hälta i den bemärkelsen handlar om tex ledskador, överansträngning, vrickning, senskador etc.
... när jag köper en häst vill jag veta just om ovanstående, jag skiter fullständigt i om hästen har haft ett sår, hovböld etc.

det jag vill veta är om den haft ngn typ av belastningsskada som kan återkomma.

däremot, när jag sålt häst har jag verkligen varit noga att informera om precis allt, även sårskador och små osynliga överben, gamla sträckningar etc.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Jag vill faktiskt veta om hovbölder med, om den haft återkommande hovbölder. Inte för det skulle få mig att backa köp. Samt hur den reagerar på småsår, så man vet om det är en pipig som 'ynkar' för minsta lilla, och om den brukar svullna av minsta sår.

Så tacksamt med säljare som berättar både 'stort som smått' =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
18
· Visningar
1 062
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 239
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
805
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp