"Aldrig varit halt"

Sv: "Aldrig varit halt"

Har en häst (ponny) som aldrig varit halt, inte hos mig och inte hos uppfödaren. En kärnfrisk grabb på sju år. Vetbesiktad så tidigt som igår UA utan en enda anmärkning:)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

håller med dig. om hästen råkat ut för nån liten olycka och fått ett sår som ej påverkar hållbarheten spelar mindre roll.

jag tänkte skriva nåt mer här men är för skrockfull så jag låter bli!!
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min 29 åring har aldrig varit halt. Det ända han har varit med om var förra sommaren då han hadde rispat upp ett stot kärl och blodet sprutade så min skimmel var röd i ställe fö vit. Men med ett tryck bandage så blev han bra till dan efter.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min unghäst (5 år) har aldrig haft någon ridrelaterad skada/hälta.

Däremot har hon haft en del otur med ett par sårskador, en trampskada, och en svullnad på gaffelbandet efter något otyg i hagen som åring. Inget av detta påverkar ju hennes ridbarhet.

Min gamla häst, nu 23 år, hade aldrig varit halt innan vi fick henne enligt förra ägaren (köptes vid 13 år) och hos oss har hon haft 3 skador. En spark på bogspetsen gjorde henne helt lam i benet ett tag men det läkte snabbt. Hon fick kotledsinflammation efter en dålig/enformig tränares träningsupplägg när man själv var för osäker/okunnig för att ifrågasätta... Det har aldrig kommit tillbaka.
Sedan trampade hon snett i hagen som högdräktig och gjorde sig illa. Dock hade hon inga pålagringar eller andra sådana grejer när hon röntgades som 18-åring och fick beröm för sina fina ben.
Så hon räknas nog allt som hållbar. :)
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min har aldrig varit halt/sjuk eller på grund av någonting annat varit tvungen att ställas ner.:bow: Men lov ska väl alla hästar få ha någon gång på året.
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Förutom smärre sårskador och något sticksår (som jag inte räknar till hälta, trots att det ibland blir vila några dagar) så har han aldrig varit halt(3 år).


Förrän nu. :crazy:
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Min 21-åring har jag haft sedan har var åtta år - och han har inte varit halt en endaste dag! Han har alltid gått i flock med många andra hästar, tävlats på ovalbana (bl a T1 och de finalerna är INTE att leka med...) och ridits i tuff terräng utan problem.

Min 8-åring har varit "halt" några dagar en gång då han fått en spark av en annan häst på ena framknät. Han var helt enkelt för svullen för att benet skulle gå att böja som vanligt. Men så snart svullnaden gått ner (efter några dagar) så var hans rörelsemönster som vanligt igen.

Alltså en hälta på 13 år som hästägare. Innan dess hade jag föresten en foderhäst i 10 år - hon var aldrig halt heller.

*peppar, peppar*
 
Sv: "Aldrig varit halt"

kl

Min häst har varit halt 1 ggr när jag har haft henne....
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Långdragen spinnoff på Alexandra_W's nojjiga tråd.

Hur många här har hästar som aldrig varit halta?

Bara för att vara övertydlig.

1.Utgår du ifrån den enskilda individen??

2. Utgår du ifrån hästägarens uppfattning??

Det är många gånger en väldigt stor skillnad på "hur man ser på det"

Min erfarenhet är att den enskilda individen ständigt sänder signaler som tyvärr allt för ofta "missuppfattas" av hästägaren.

Kontentan blir att en lyhörd kunnig hästägare mer sällan drabbas av en häst som aldrig varit halt än en hästägare som mer oftast drabbas av en halt häst.

Vad kan det bero på??
 
Sv: "Aldrig varit halt"

Enligt information har min häst _aldrig_ varit halt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
18
· Visningar
1 111
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 422
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp